본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

J. 게이로 대표되는 신학적 공리주의와 J. 벤담으로 대표되는 세속적 공리주의는 쾌락 공리주의라는 공통점을 지닌다. 쾌락주의가 지배적 이기주의 성향을 지니는 데 반해, 공리의 원리는 공평성에 기초해서 일반 이익 추구를 명한다. 그렇기 때문에 쾌락 공리주의는 공리의 원리를 따라야 할 동기와 이유를 적절히 제시하지 못하는 문제, 즉 동기화 문제와 도덕 정당화 문제에 직면한다. 이런 문제를 해결하기 위해 두 공리주의는 제재에 호소한다. 게이는 신의 제재를, 벤담은 외적 제재를 주장한다. 이들은 제재를 통해 공리와 자기 이익의 일치 가능성을 높임으로써 공리를 따를 동기와 이유를 제공하고자 한다. 이처럼 쾌락 공리주의에서 제재는 공리의 원리를 따를 자기이익적 동기와 이유를 강화하는 장치로 기능한다. 제재는 쾌락 공리주의의 이론적 정합성의 핵심이자 공리의 원리를 따를 이유와 동기의 원천이다. 그러나 신의 제재나 외적 제재만으로는 동기화 및 도덕 정당화 문제의 해결에 한계가 있다. 두 문제의 해결을 위해서는 신의 제재나 외적 제재를 넘어서는 제재 이론이 요구된다.

The theological utilitarianism represented by J. Gay and the secular utilitarianism represented by J. Bentham both have in common that they are hedonistic utilitarianism. While hedonism has a predominant egoistic tendency, the principle of utility dictates the pursuit of general interests based on the requirement of impartiality. For this reason, hedonistic utilitarianism faces the problem of failing to adequately provide motives and reasons for following the principle of utility, namely, the problem of motivation and the problem of justification for morality. To solve these problems, two sorts of utilitarianism appeal to sanctions. Gays insist on divine sanctions, while Bentham insists on four external sanctions. They try to provide motivation and reasons to follow the principle of utility by increasing the likelihood that general interests and self-interest will coincide through sanctions. As such, in hedonism utilitarianism, sanctions function as a device to reinforce self-interested motives and reasons to follow the principle of utility. Sanctions are the core of the theoretical coherence of hedonistic utilitarianism and the source of reasons and motivations to follow the principles of utility. However, there are limits to solving two problems, that is, motivation problem and justification problem for morality only with divine sanctions or external sanctions. To solve the two problems, a theory of sanctions that goes beyond divine sanctions or external sanctions is required.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
고등학교 「생활과 윤리」 교육과정 내용체계에 대한 윤리교사들의 인식 분석 : An analysis of ethics teachers' perception of the high school 「life and ethics」 curriculum content system : importance performance analysis / 부산지역 윤리교사의 중요도-실행도 분석(IPA) 김홍수, 조수경 p. 1-23

초등학교 교육과정에 제시된 공수법 내용의 문제점과 개선방안 = The problems and improvement measures on method with politely grasping two hands crossed(拱手法) in primary school curriculum in Korea : 제7차 교육과정~2015 개정 교육과정을 중심으로 강민석 p. 25-55

도덕과에서 연구윤리 교육을 위한 이론적 기반 모색 = Searching for the theoretical basis for research ethics education in moral subjects 문경호 p. 57-77

도덕과 중핵가치인 '성실'의 의미 연구 : A study on authenticity, an important value of moral education : focusing on Levinas' concept of authenticity to the other / 레비나스의 타자에 대한 성실성 개념을 중심으로 김연숙 p. 79-100

『공자가어』의 윤리의식과 교육적 함의 = Ethical consciousness and educational implications in Confucius Words 장승희 p. 101-130

쾌락 공리주의에서 동기화 문제와 제재 : Motivation problems and sanctions in hedonistic utilitarianism : focused on J. Gay's theological utilitarianism and J. Bentham's utilitarianism / J. 게이의 신학적 공리주의와 J. 벤담의 공리주의를 중심으로 류지한 p. 131-155

예술과 도덕의 관계에 대한 칸트의 입장 : Kant's position on the relationship between art and morality : focusing on Paul Guyer and Henry Allison's interpretation / 폴 가이어와 헨리 앨리슨의 해석을 중심으로 이두연 p. 157-177

20대의 통일의식 함양을 위한 통일 필요성 논거 = Grounds on the need for Korean unification for the development of unification consciousness of people in their twenties 변종헌 p. 179-199

레건의 동물권리론에 대한 비판적 검토 = A critical review of Regan's animal rights theory 노희정 p. 201-220

과도한 SNS 집착에 따른 이용자의 자아정체성 혼란에 관한 고찰 : A study on user's identity confusions due to excessive obsession with SNS : focusing on cases of the Magikkun and the photo retouching camera app / 마기꾼과 사진 보정 카메라 앱 사례를 중심으로 임상수 p. 221-246

메타버스 시대에 디지털 휴먼의 민주적 활용 가능성에 대한 윤리적 논의 = Ethical discussion on the democratic applicability of digital human in the metaverse era 방은찬, 변순용 p. 247-281