본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

This study examined what questions posed, and for arranging the matters, what decisions made, what practices put into by elementary preservice teachers during his or her enacting and reflecting mathematics teaching. Analysis of the study focused on the mathematics instructions practiced by four participants in practicum for senior students. Their own questions raised by each one in the instructional designs, performances, and reflections were picked out and categorized by five dimensions of mathematics instruction; the nature of classroom tasks, the role of the teacher, the social culture of the classroom, mathematical tools as learning supports, and equity and accessibility. Their instructional decision-makings and action-takings for answering to these questions were analised.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
예비수학교사의 AI 소양과 SW 역량 계발에 관한 사례 연구 = A case study on the pre-service math teacher’s development of AI literacy and SW competency 김동화, 김승호 p. 93-117

함수의 연속 개념 이해에 대한 연구 = A study on understanding of continuity concept of function 오혜영 p. 119-139

수학 중등 교사들 간의 수학교수지식(MKT) 차이 발생 요인 분석 및 이를 통한 통계적 소양 신장 방안 = A study on analyzing the difference factors occurred in the secondary school mathematics teachers on the mathematical knowledge of teaching and on exploring the enhancement on the statistical literacy 김슬비, 황혜정 p. 141-166

수학 학습 플랫폼을 활용한 중학생의 문자와 식에 대한 개념 구조 변화 분석 연구 = An analysis study of changes in middle school students’ mathematical conceptual structure using a learning platform 허난 p. 167-181

수학 교사의 수업실천역량 향상을 위한 수업관찰도구의 역할 = The role of classroom observation instruments in supporting mathematics teachers’ instructional change 노지화 p. 183-198

Tensions between secondary mathematics teachers and educational policy regulating academic acceleration in Korea Lee, Donggun, Shin, Dongjo p. 199-227

챗봇 활용 수학 프로젝트 학습이 인공지능 리터러시에 미치는 영향 = The effect of math project learning using chat-bot on artificial intelligence literacy 유희정, 고호경 p. 229-250

초등 예비교사의 수학 수업 실행과 반성 = Preservice elementary teachers’ questions and practices in mathematics teaching and reflection 김상미 p. 251-270

참고문헌 (17건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 권성룡 (2015). 초등 예비교사의 수학수업에서의 학습과제의 인지적 수준 분석. 초등수학교육, 18(2), 61-75. 미소장
2 김상미 (2008). 교사의 자서전을 통한 수학 수업 연구. 수학교육학연구, 18(4), 435-453. 미소장
3 김해규 (2018). 교육실습에서 수학 수업 실행 횟수에 따른 초등 예비교사의수학 수업전문성 지식 활용 양상. 한국초등수학교육학회지, 22(1), 1-24. 미소장
4 남윤석, 전평국 (2006). 교육실습 과정에서 배우는 초등 예비교사의 수학 교수학적 내용 지식에 관한 사례연구. 수학교육, 45(1), 75-96. 미소장
5 류현아 (2020). 예비초등교사의 수학적 신념과 수업 실제의 관계. East Asian Mathematical Journal, 36(2), 203-227. 미소장
6 문효영, 권성룡 (2010). 교육실습에서의 수학 수업이 초등예비교사의 수학에관한 신념에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 487-521. 미소장
7 방정숙, 김주현, 최예원, 곽은애, 김정원 (2022). 교사 공동체를 중심으로 한초등 수학 수업 개선: 효과적인 수학적 논의를 위한 5가지 관행의 적용. 초등수학교육, 25(4), 433-457. 미소장
8 이영혜, 권종겸, 이봉주 (2013). 교육실습 과정에서 나타난 초등 예비교사의수학에 대한 교사 효능 신념의 변화. 수학교육학연구, 23(4), 407-422. 미소장
9 조미경 (2022). 느리게 배우는 학습자를 위한 초등예비교사의 수학수업 설계. 수학교육논문집, 36(2), 287-311. 미소장
10 Eisner, E. W. (2002), The Educational imagination: on the design and ev aluation of school programs (3rd ed.), N.J.: Pearson Education, Inc.. 미소장
11 Grossman, P., Compton, C., Igra, D., Ronfeldt, M., Shahan, E., & Williams on, P. (2009). Teaching practice: A cross-professional perspective. Teache rs College Record, 111(9), 2055–2100. 미소장
12 Lee, J. & Dumitrascu, G. (2017). Preservice elementary teachers’ perceive d preparedness of High-Leverage Practices in mathematics teaching. 초등수학교육, 20(2), 153–162. 미소장
13 Lee, J., Lim, W., & Kim, H. (2016). Lesson planning: How do pre-service teachers benefit from examining lesson plans with mathematics teaching practices as an analytical lens?. 초등수학교육, 19(3), 211–222. 미소장
14 Levine, A. (2006). Educating school teachers: The education schools project. Retrieved from http://www.edschools.org/pdf/Educating_Teachers_Report.pdf. 미소장
15 National Council of Teachers of Mathematics (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. Reston, VA: Author. 미소장
16 Smith, M. S., & Stein, M. K. (2018). 5 Practices for orchestrating produc tive mathematics discussions (2nd ed.). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 미소장
17 TeachingWorks (2017). Teaching Works: High-leverage practices. Univer sity of Michigan. Retrieved from: http://www.teachingworks.org/work-ofteaching/high-leverage-practices. 미소장