본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 Pashby et al.(2020)의 세계시민교육 이데올로기 유형화를 이론적 틀로 적용하고 주제범위 문헌고찰 방법을 사용하여 지난 15여 년간 해외 26개 국가들의 공식 교육과정에 담긴 세계시민교육 담론 및 이념적 접근에 대한 선행연구를 분석하였다. 연구 결과, 세계 다수 지역·국가의 공식 교육과정은 명목상 세계시민교육을 지향하는 가운데, 보편적 수용성과 비논쟁성, 개인의 도덕성에 치중하는 자유주의 담론이 지배적인 것으로 나타났다. 글로벌 시장 경제에 필요한 노동 생산성 및 경쟁력을 강조하는 신자유주의 관점은 세계화를 주도하는 서구 선진국 및 과거 피식민지배 이후 경제 성장을 통한 국가 재건과 번영을 이룩한 아시아 국가들에서 두드러졌다. 신보수주의는 독일, 일본 등 20세기 제국주의 국가 및 이스라엘, 터키 등 민족·종교 분쟁이 현재진행형인 국가들에서 가시적으로 관찰되었는데, 국제 사회 속 민족국가의 정치·경제적 입지와 동질성을 강화하는 방식으로 강조되었다. 그동안 소외되었던 비판주의 세계시민교육의 가능성을 보여준 일부 국가들의 사례도 확인되었다. 후기비판주의는 침묵화 양상을 보였다. 종합해보면, 공식 교육과정에서의 세계시민교육은 시민권 담론을 형성하는 국가와 지역의 역사·사회·정치적 산물로서, 20세기 세계화의 복합적 양상 및 연관성 속에서 해석·평가될 필요가 있다. 연구 결과는 세계시민교육을 둘러싼 이데올로기 및 맥락성에 대한 연구 지평을 확장하고, 다양한 대안적 논의와 가능성을 제안하는데 공헌한다.

Utilizing scoping study and Pashby et al (2020)’s typology of global citizenship education (GCE), this study conducted a review of international empirical literature on GCE discourses in official curricula. The findings of the study demonstrated that the curricula and textbooks in various nations around the world were largely dominated by liberalism that employs soft GCE emphasizing universality, non-controversy, and individual’s sense of morality and ethics. The influence of neoliberalism, which emphasizes labor productivity and competitiveness necessary for a global market economy, was prominent in Western countries leading the globalization charge and some selected Asian countries that achieved economic growth due to globalization. Neoconservatism which was often integrated with the above two ideologies, tended to justify nationalist, imperialist, and colonialist views in GCE. Despite some limitations, meaningful potential for promoting a critical GCE, which had previously been silenced in official curricula, was hinted at. Postcritical discourse was not observed, yet positively imagined and supported by researchers as an alternative way to contextualize GCE. The findings imply that GCE in the official curricula is predominantly shaped by the historical, social, and political contexts of its nation, and that it needs to be interpreted in consideration of such complex circumstances for its more nuanced understanding. This study seeks to contribute to expanding the horizon of research on the ideologies and contextualities of GCE, and suggesting various alternative discussions and possibilities in practice.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
학생중심 역량기반 수업계획서 개발 사례 연구 = A case study on competency-based syllabus design for college students 조진숙, 전영미 p. 1-21

2015 개정 교육과정 초등 사회과 보훈 교육 현황과 학습 연계 활동 프로그램 개발 = 2015 Revised curriculum development of elementary social studies veterans education status and learning-related activity program 정다진 p. 23-42

영유아기 부모의 팬데믹 관련 양육 어려움 척도 개발 및 타당화 = The development and validation of pandemic-related parental difficulty scale for parents of preschoolers 김성현 p. 43-63

정치교육적 관점에서 본 제도변화의 정치와 정당민주화 = Politics of institutional change and democratization of political parties from the perspective of political education : 국민참여경선 도입 이후 대통령후보 선출제도를 중심으로 유경하 p. 65-88

메타버스 리터러시에 대한 탐색적 연구 = An exploratory study of metaverse literacy 김경은, 이승연 p. 89-112

해외 국가들의 공식 교육과정에 담긴 세계시민교육 담론 및 이념적 접근에 대한 주제범위 문헌고찰 = A scoping study of the international literature on global citizenship education ideologies and discourses in official curricula and textbooks 최윤정, 김예지, 윤노아 p. 113-141

대학생의 진로역량과 취업준비행동 간의 관계에서 긍정심리자본과 진로성숙도의 순차적 매개효과 = The sequential mediation effects of positive psychological capital and career maturity on the relationship between career competency and employment preparation behavior of university students 강진, 조규판 p. 143-165

참고문헌 (83건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 교육과학기술부(2009). 초·중등학교 교육과정 총론. 교육과학기술부 고시 제2009-41호. 서울: 교육과학기술부. 미소장
2 김갑철(2016). 중학교 지리교육과정에 재현된 세계시민성 담론 분석. 사회과교육, 55(4), 1-16. 미소장
3 김진희(2018). 브렉시트 시대 영국의 세계시민교육 위축과 제약 분석: 세계시민교육이 나아갈 방향. 국제이해교육연구, 13(2), 119-155. 미소장
4 김형렬, 유가현, 정진리, 신지선, 김동언(2020). 중·고등학교 도덕과 교과서에서의 국가 시민성과 세계 시민성 관련 내용의 변천: 제3차 교육과정부터 2015개정 교육과정까지. 도덕윤리과교육, 68, 223-254. 미소장
5 김형숙(2019). 2015 개정 미술과 교육과정이 남긴 과제: 세계시민교육을 향하여. 미술교육논총, 33(3), 26-45. 미소장
6 모경환, 김선아(2018). 2015 개정 초등 사회과 교육과정에 나타난 세계시민교육 내용 분석. 시민교육연구, 50(1), 29-51. 미소장
7 서현선, 전홍주, 이문옥(2019). 호주 유아교육과정의 세계시민교육 고찰: 한국 유아교육과정에 대한 시사점을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 19(23), 361-379. 미소장
8 설규주(2021). 코로나 시대의 민주시민교육과 세계시민교육이 갖는 함의. 열린교육연구, 29(4), 35-44. 미소장
9 심희정, 김찬미(2018). 세계시민교육 국내 연구동향 분석: 2000년부터 2018년 등재학술지 게재 논문을 중심으로. 한국교육, 45(3), 5-29. 미소장
10 유하라, 이효정(2019). 학습자의 다양성에 대한 국가 수준 교육과정 총론 서술 내용 분석:제4차~2015 개정 교육과정을 중심으로. 열린교육연구, 27(3), 171-197. 미소장
11 윤노아, 최윤정(2017). 2009 개정 교육과정 경제 교과서에 나타난 세계화 관련 내용의 비판적 담화 분석. 시민교육연구, 49(1), 41-67. 미소장
12 이경한(2017). 아프리카의 우분투를 통한 세계시민교육의 가능성 탐색. 국제이해교육연구, 12(2), 125-148. 미소장
13 이경한(2018a). 세계시민교육의 관점에서 세계지리와 여행지리 교육과정의 비판적 분석. 국제이해교육연구, 13(2), 39-75. 미소장
14 이경한(2018b). 아프리카의 국제이해교육 현황과 연구경향. 교육종합연구, 16(3), 157-169. 미소장
15 이미영(2019). 독일어 교과서에 나타난 세계시민교육 내용 분석: 2015 개정 교육과정에따른 독일어과 보통 교과를 중심으로. 독일어문학, 27(2), 283-300. 미소장
16 이혜경(2021). 세계시민교육 기반 초등영어교과서 분석 및 재구성. 교육논총, 58(3), 63-82. 미소장
17 이혜영, 조혜승, 박수정(2017). 미국 대학의 세계시민교육 사례 연구: South Florida 대학사례를 중심으로. 글로벌교육연구, 9(1), 3-30. 미소장
18 장의선, 이화진, 박주현, 강민경, 설규주(2015). 글로벌 시티즌십 함양을 위한 교과별 교수학습 지원방안: 중학교 국어과와 사회과를 중심으로. 한국교육과정평가원[RRI 2015-4]. 미소장
19 최선, 이정연(2021). 2015 개정 초등체육 표현영역 교과서에 구현된 세계시민교육. 무용예술학연구, 81(1), 115-129. 미소장
20 최윤정, 김예지(2021). 아프리카 세계시민교육의 동향과 비전: 탈식민주의 시각에서 묻고답하다. 국제이해교육연구, 16(3), 39-76. 미소장
21 최윤정, 김예지, 윤노아(2022). 교사의 세계시민교육 인식 및 실천에서 나타난 이데올로기와 맥락성: 국내외 경험적 연구 대상 체계적 문헌고찰. 국제이해교육연구, 17(3), 1-42. 미소장
22 Adaspayeva, N., & Parkes, S. (2020). Global citizenship education conceptualisation in curriculum guidelines of the New Zealand Curriculum. Journal: The New Zealand Annual Review of Education, 25, 57-75. 미소장
23 Ali, M. A. (2009). Preparing citizens for a globalized world: The role of the social studies curriculum. Inter-American Journal of Education for Democracy, 2(2), 237-256. 미소장
24 Alviar-Martin, T., & Baildon, M. (2016). Context and curriculum in two global cities:A study of discourses of citizenship in Hong Kong and Singapore. Education Policy Analysis Archives, 24(58), 1-31 미소장
25 Anastasiadou, E., Moate, J., & Heikkinen, H. L. (2022). Examining how global citizenship education is prefigured in the Scottish curriculum for excellence. Globalisation, Societies and Education, 20(3), 388-400. 미소장
26 Andreotti, V. (2006). Soft vs. critical global citizenship education. Policy and Practice:A Development Education Review, 3, 40–51. 미소장
27 Andreotti, V. (2014). Critical and transnational literacies in international development and global citizenship education. Sisyphus-Journal of Education, 2(3), 32–50. 미소장
28 Apple, M. W. (2014). Official knowledge: Democratic knowledge in a conservative age (3rd ed.). New York, NY: Routledge. 미소장
29 Arksey, H., & O'Malley, L. (2005). Scoping studies: Towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19-32. 미소장
30 Baildon, M., Sim, J. B. Y., & Paculdar, A. (2016). A tale of two countries: comparing civic education in the Philippines and Singapore. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 46(1), 93-115. 미소장
31 Byker, E. J., & Vainer, V. (2020). Social studies education in Argentina: Hacia Una Ciudadania global?. The Journal of Social Studies Research, 44(4), 355-365. 미소장
32 Camicia, S. P., & Franklin, B. M. (2011). What type of global community and citizenship? Tangled discourses of neoliberalism and critical democracy in curriculum and its reform. Globalisation, Societies and Education, 9(3-4), 311–322. 미소장
33 Cho, H. S., & Mosselson, J. (2018). Neoliberal practices amidst social justice orientations: Global citizenship education in South Korea. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 48(6), 861-878. 미소장
34 Choi, Y., & Kim, Y. (2020). Deconstructing neoliberalism in global citizenship discourses: an analysis of Korean social studies textbooks. Critical Studies in Education, 61(4), 464-479. 미소장
35 Chong, E. K. M. (2015). Global citizenship education and Hong Kong’s secondary school curriculum guidelines: From learning about rights and understanding responsibility to challenging inequality. Asian Education and Development Studies, 4(2), 221-247. 미소장
36 Davidson, R., & Liu, Y. (2020). Reaching the world outside: cultural representation and perceptions of global citizenship in Japanese elementary school English textbooks. Language, Culture and Curriculum, 33(1), 32-49. 미소장
37 Denzin, N. K. (1989). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. 미소장
38 De Poorter, J., & Aguilar-Forero, N. (2020). The emergence of global citizenship education in Colombia: Lessons learned from existing education policy. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 50(6). 865-883. 미소장
39 Doherty, C. (2014). Forging the heteroglossic citizen: Articulating local, national, regional and global horizons in the Australian Curriculum. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 35(2), 177-189. 미소장
40 Engel, L. C. (2014). Global citizenship and national (re) formations: Analysis of citizenship education reform in Spain. Education, Citizenship and Social Justice, 9(3), 239-254. 미소장
41 Engel, L. C., & Ortloff, D. H. (2009). From the local to the supranational: Curriculum reform and the production of the ideal citizen in two federal systems, Germany and Spain. Journal of Curriculum Studies, 41(2), 179-198. 미소장
42 Ersoy, A. F. (2013) An analysis of social studies textbooks in Turkey: From national citizenship to global citizenship. International Journal of Progressive Education, 9(3), 137-153. 미소장
43 Fozdar, F., & Martin, C. A. (2020). Constructing the postnational citizen?: Civics and citizenship education in the Australian national curriculum. Journal of Curriculum Studies, 52(3), 372-394. 미소장
44 Gaudelli, W. (2009). Heuristics of global citizenship discourses towards curriculum enhancement. Journal of Curriculum Theorizing, 25(1), 68-85. 미소장
45 Ghebru, B., & Lloyd, M. (2020). From civic to citizenship education: Toward a stronger citizenship orientation in the Ethiopian CEE curriculum. International Journal of Educational Development, 72, 102-143. 미소장
46 Goren, H., & Yemini, M. (2017). Global citizenship education redefined: A systematic review of empirical studies on global citizenship education. International Journal of Educational Research, 82(1), 170-183. 미소장
47 Goren, H., & Yemini, M.(2018). Obstacles and opportunities for global citizenship education under intractable conflict: The case of Israel. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 48(3), 397-413. 미소장
48 Günel, E., & Pehlivan, A. (2015). Examining the citizenship and democracy education textbook and curriculum in terms of global education. Journal of Social Studies Education Research, 6(1), 123-171. 미소장
49 Karakus, M., & Türkkan, B. T. (2017). Examination of social studies curriculum and course books in the context of global citizenship. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 472-487. 미소장
50 Kiwan, D. (2018). The Middle East. In Davies, I., Ho, L., Kiwan, D., Peck, C. L., Peterson, A., Sant, E., Waghid, Y. (Eds.), The Palgrave Handbook of Global Citizenship and Education (pp. 37–50). London: Palgrave Macmillan. 미소장
51 Kuş, Z. (2014). What kind of citizen? An analysis of the social studies curriculum in Turkey. Citizenship, Social and Economics Education, 13(2), 132-145. 미소장
52 Lee, S. S. (2020). Fostering global citizens? Trends in global awareness, agency, and competence in textbooks worldwide, 1950‒2011. Prospects, 48(3), 215-236. 미소장
53 Leek, J. (2016). Global citizenship education in school curricula: A Polish perspective. Journal of Social Studies Education Research, 7(2), 51-74. 미소장
54 Marshall, H. (2011). Instrumentalism, ideals and imaginaries: Theorising the contested space of global citizenship education in schools. Globalisation, Societies and Education, 9(3-4), 411–426. 미소장
55 Mori, C., & Davies, I. (2015). Citizenship education in civics textbooks in the Japanese junior high school curriculum. Asia Pacific Journal of Education, 35(2), 153-175. 미소장
56 Odebiyi, O. M., & Sunal, C. S. (2020). A global perspective? Framing analysis of US textbooks’ discussion of Nigeria. The Journal of Social Studies Research, 44(2), 239-248. 미소장
57 Oxley, L., & Morris, P. (2013). Global citizenship: A typology for distinguishing its multiple conceptions. British Journal of Educational Studies, 61(3), 301-325. 미소장
58 Pashby, K. (2015). Conflations, possibilities, and foreclosures: Global citizenship education in a multicultural context. Curriculum Inquiry, 45(4), 345-366. 미소장
59 Pashby, K., da Costa, M., Stein, S., & Andreotti, V. (2020). A meta-review of typologies of global citizenship education. Comparative Education, 56(2), 144-164. 미소장
60 Patterson, T., & Choi, Y. (2018). Global citizenship, migration and national curriculum:A tale of two nations. British Journal of Educational Studies, 66(4), 477-496. 미소장
61 Patton, M. Q. (2015). Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks, CA:Sage. 미소장
62 Peck, C. L., & Pashby, K. (2018). Global citizenship education in North America. In Davies, I., Ho, L., Kiwan, D., Peck, C. L., Peterson, A., Sant, E., Waghid, Y. (Eds.), The Palgrave handbook of global citizenship and education (pp. 51–65). London:Palgrave Macmillan. 미소장
63 Peters, M. D., Godfrey, C. M., Khalil, H., McInerney, P., Parker, D., & Soares, C. B.(2015). Guidance for conducting systematic scoping reviews. JBI Evidence Implementation, 13(3), 141-146. 미소장
64 Pinson, H., & Agbaria, A. K. (2021). Ethno-nationalism in citizenship education in Israel: an analysis of the official civics textbook. British Journal of Sociology of Education, 42(5-6), 733-751. 미소장
65 Rapoport, A. (2009). A forgotten concept: Global citizenship education and state social studies standards. Journal of Social Studies Research, 33(1), 91-112. 미소장
66 Reynolds, R., MacQueen, S., & Ferguson-Patrick, K. (2019a). Educating for global citizenship: Australia as a case study. International Journal of Development Education and Global Learning, 11(1), 103-119. 미소장
67 Reynolds, R., MacQueen, S., & Ferguson-Patrick, K.(2019b). Active citizenship in a global world: Opportunities in the Australian curriculum. Curriculum Perspectives, 40(1), 63-73. 미소장
68 Richardson, G. H., & Abbott, L. (2009). Between the national and the global: Exploring tensions in Canadian citizenship education. Studies in Ethnicity and Nationalism, 9(3), 377-394. 미소장
69 Russell, S. G. (2018). Global discourses and local practices: Teaching citizenship and human rights in postgenocide Rwanda. Comparative Education Review, 62(3), 385-408. 미소장
70 Sahli, N., & Belaid, L. (2022). The incarnation of global citizenship education in an Algerian secondary education textbook. Global Journal of Foreign Language Teaching, 12(1), 1-10. 미소장
71 Sargeant, J. M., & O’Connor, A. M. (2020). Scoping reviews, systematic reviews, and meta-analysis: Applications in veterinary medicine. Frontiers in Veterinary Science, 7(11), 2-14. 미소장
72 Schattle, H. (2008). Education for global citizenship: Illustrations of ideological pluralism and adaptation. Journal of Political Ideologies, 13(1), 73–94. 미소장
73 Sen, A. (2022). Three evils of citizenship education in Turkey: Ethno-religious nationalism, statism and neoliberalism. Critical Studies in Education, 63(3), 307-322. 미소장
74 Shah, R., & Brett, P. (2021). Global citizenship education in Nepal. International Journal of Development Education and Global Learning, 13(2), 122-135. 미소장
75 Shultz, L. (2007). Educating for global citizenship: Conflicting agendas and understandings. Alberta Journal of Educational Research, 53(3), 248-258. 미소장
76 Skårås, M., Carsillo, T., & Breidlid, A. (2020). The ethnic/local, the national and the global: Global citizenship education in South Sudan. British Journal of Educational Studies, 68(2), 219-239. 미소장
77 Stein, S. (2015). Mapping global citizenship. Journal of College and Character, 16(4). 242–252. 미소장
78 Suárez, D. F. (2008). Rewriting citizenship? Civic education in Costa Rica and Argentina. Comparative Education, 44(4), 485-503. 미소장
79 Swanson, D. M., & Pashby, K. (2016). Towards a critical global citizenship?: a comparative analysis of GC education discourses in Scotland and Alberta. Journal of Research in Curriculum and Instruction, 20(3), 184-195. 미소장
80 UNESCO (2014). Global citizenship education: Preparing learners for the challenges of the 21st century. Paris: UNESCO. 미소장
81 UNESCO (2017). 2017/2018 global education monitoring Report. Accountability in education: Meeting our commitments. Paris: UNESCO. 미소장
82 Wermke, W., Pettersson, D., & Forsberg, E. (2015). Approaching the space issue in Nordic curriculum theory: National reflections of globalisation in social studies/citizenship textbook pictures in Sweden, England and Germany. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2015(1), 57-69. 미소장
83 Zakaria, S. Z. S., Bakar, R. N. A. R. A., Isa, N. M., Mahmud, S. N. D., Abdullah, A., Ahmad, C. N. C., & Syed, S. I. S. (2021). Global citizenship elements in Malaysian primary school curriculum towards sustainable development goals (SDGs). Ecology, Environment and Conservation, 27(1), 178-186. 미소장