본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
루소의 자연주의 교육론 고찰 = A study on Rousseau's naturalistic education theory : focusing on『Emile』 : 『에밀』을 중심으로 김은주 p. 1-13
문제중심학습(PBL) 수업 모형 적용 사례 분석 = Problem-based learning (PBL) instructional model application case analysis : a non-face-to-face online class : 비대면 온라인 수업 성미영 p. 15-25
지혜의 개념화와 지혜 교육의 방법 = A conceptualization of wisdom and method of wisdom education 김종훈 p. 27-44
코로나 19 팬데믹 상황에서 고등학생의 영어 학업성취도에 영향을 미치는 원격수업 환경 분석 = The analysis of the factors in e-learning environment affecting on 2020 national assessment of education achievement for English subject among high school students 이정아 p. 45-58
고혈압을 진단받은 중년여성의 노화인식이 치매예방행위에 미치는 영향 = The influence of awareness of age-related change on dementia preventive behaviors in middle-aged women diagnosed with hypertension 박미현 p. 59-69
인천 학생의 생활실태 및 인식 비교 = Comparison of the living status and perceptions of incheon students : focusing on students from multicultural families and ordinary families : 다문화가정 학생과 일반가정 학생을 중심으로 문영진, 임태원 p. 71-87
고학년 대학생의 자기효능감과 진로준비행동의 관계에서 취업스트레스의 매개효과 = The mediating effect of job-seeking stress on the relationship between self-efficacy and career preparation behavior in senior undergraduates 이창범, 김민정 p. 89-100
유아 미술교육 프로그램 효과에 관한 메타분석 = A meta-analysis on the effects of the early childhood art education 이정화, 강하경 p. 101-118
2015 개정 교육과정 영어I 교과서 듣기활동의 어휘적⋅구문적 특성 = Lexical and syntax features of listening sections in English 1 textbook : corpus-based analysis : 코퍼스 기반 분석 강준수, 차경환 p. 119-132
과학기술특성화대학 학생의 진로 발달 과정에 대한 내러티브 탐구 = A narrative inquiry of career development process of students at a science and technology university 박행자, 정주리 p. 133-157
사례연구를 통한 지역사회 작은학교 활성화 방안 = A strategy for community small-school activation through a case study : focusing on the experiences of small - school teachers in Gyeongsangnam-do province : 경상남도 작은학교 교사의 경험을 중심으로 송승준, 위미나 p. 159-181
외국인 유학생 내담자의 자살을 겪은 유학생 상담자의 경험에 대한 질적연구 = A qualitative research on the experiences of international student counselors who experienced suicide of a foreign student client : focusing on the university counseling centers : 대학상담센터를 중심으로 이영미, 하정희 p. 183-203

환경태도와 관광경험이 환경의식 및 환경보전의식에 미치는 영향 = Effect of environmental attitudes and tourism experience on environmental awareness and environmental conservation awareness : focusing on pre-service early childhood teachers : 예비유아교사를 중심으로 한진욱, 김진옥, 조혜영 p. 205-216
중년여성의 신명(神明)경험과 삶의 의미성 지각 = Middle-aged women's 'Shinmyeong' experiences and meaning in life : analyses on mediating effects of self-value expression, self-value affirmation, and a sense of we-ness : 자기가치 표현, 자기가치 확인 및 우리의식의 매개효과 분석 정지혜 p. 217-232
2015개정 초등 국어 교과서의 읽기 상위인지 수용 양상 = Acceptance phase of metacognition in elementary school Korean language textbooks based on 2015 revised curriculum 최유선, 이경화 p. 233-246
상담수련생의 수퍼비전 경험에 관한 질적 연구 = A qualitative study on the supervision experience of counseling trainees : focusing on the experience of the counseling process and the effect on performance : 상담과정 및 성과에 미치는 효과에 대한 경험을 중심으로 임미경, 최웅용 p. 247-261
현대물리 관련 도서를 읽은 후 중등 과학 영재 학생들이 작성한 인포그래픽의 특징 분석 = Analysis of infographics written by secondary science gifted students after reading books related to modern physics 신정윤 p. 263-280
(A) corpus-based study on historical changes in the usages of the be/get passives in American English = 말뭉치 자료를 중심으로 한 미국영어에서 be/get-수동구문의 사용 변화 연구 Eunyoung Kim p. 281-291

구조적 토픽모델링을 활용한 대학 중도탈락 연구동향 분석 = Analysis of university dropout research trends using structural topic modeling 이승형, 이민정, 백은주 p. 293-308
영유아 특기적성교육의 실태와 영재교육에 대한 부모의 인식 = The reality of young children's education for competence and talent and parents' perception on the education for the gifted children 홍태리, 김승희 p. 309-324
학교급별 보건교사의 학교보건 실무역량과 전문직 태도 = School health practical competencies and professional attitude of school health teachers by school levels 이규영 p. 325-337
시뮬레이션 간호교육에서 자가 및 동료주도 디브리핑의 임상수행능력, 문제해결능력, 자기효능감 및 만족도 비교 = Comparison of clinical competence, problem-solving, self-efficacy and satisfaction of self and peer-led debriefing in simulation nursing education 최희수, 김진영 p. 339-351
호네트의 인정 이론에 기초한 긍정적 자아관 형성 및 인성교육의 방향 고찰 = A study on the formation of positive self-concept and the direction of personality education based on Honneth's recognition theory 심승환 p. 353-367
유아 교육복지에 관한 온라인 기사 키워드 네트워크 분석 = Keyword network analysis on early childhood education welfare using online article 주현정 p. 369-393
상위인지를 활용한 시 교육 방법 = Poetry education method using metacognition 오정훈 p. 395-413
자기자비 글쓰기가 여자 대학(원)생의 신체 수용과 신체 수치심에 미치는 영향 = The effects of self-compassion writing on body appreciation and body shame in women (under) graduate students 양지선, 박기환 p. 415-429
현직 중등 음악교사의 재교육 기관으로서의 교육대학원 음악교육전공에 대한 인식 및 요구 조사 = A survey research on the perception and needs of secondary music teachers about graduate college of education as in-service training institution 강가연, 정주연 p. 431-452
유아의 기질과 어머니 양육스트레스의 관계에서 아버지 양육참여도의 매개 효과 = The mediating effect of paternal involvement on the relationship between child's temperament and maternal parenting stress 송정미, 문혁준 p. 467-478
초등학생의 미디어 사용과 사회성 발달의 종단적 관계가 교사교육에 주는 함의 = The implications of the longitudinal relationship between elementary students' media use and sociality development on teacher education 오희정, 신수범, 설양환 p. 453-465

대학생의 내면화된 수치심, 반추, 대인관계 만족도의 관계에서 자기자비의 조절된 매개효과 = The moderated mediating effect of self-compassion on the relationship between internalized shame, rumination, and interpersonal satisfaction 심현례, 최한나 p. 479-495
메타버스를 활용한 한국어교육 연구 동향 분석 = Analysis of research trends in Korean language education using metaverse 김혜민 p. 497-511
고전극 교육 제재로서 우희의 의의와 교육 방안 = The significance and educational plan of U-hui as a subject of classical drama education 이보람 p. 513-529
30년 이상 고경력 국⋅공립 유치원 교사의 교직 생애 경험의 의미 = The meaning of the teaching life experience of high-career national and public kindergarten teachers for more than 30 years 이영미, 이지혜, 조형숙 p. 531-551
보육교사의 교사효능감과 교사역할수행의 관계에서 전문성 인식의 매개효과 = Mediating effect of professional perception in the relationship between the teaching efficacy of childcare teachers and the performance of teacher roles 이연희, 문혁준 p. 553-565
대학생의 자아존중감, SNS 중독경향성이 외모수용에 미치는 영향 = The effects of self-esteem and SNS addiction proneness of undergraduate students on appearance appreciation 이현진, 조미래, 민유빈, 한지연 p. 567-577
초⋅중학생의 디지털 리터러시 역량 평가를 위한 프레임워크 개발 = Development of a framework for evaluating digital literacy competencies of primary and middle school students 김혜숙, 차현진, 김현진, 한나라 p. 579-595
집단 수퍼비전에서 초심 수퍼바이저의 경험과 인식 = Experience and perception of novice supervisors in group supervision, with a focus on the role of a teacher : 교사 기능을 중심으로 안희매, 고예주, 김예지, 이혜리, 강진령 p. 597-612
키워드 네트워크 분석을 활용한 대학생 진로준비행동 연구동향 분석 = Research trend analysis of college students' career preparation behavior using keyword network analysis 김현순 p. 613-628
대학생의 재학 중 일경험과 직업가치의 관계 분석 = Relational analysis of between the work experience in school and the job values of college students : focusing on the Graduates Occupational Mobility Survey (GOMS) 2017-2020 : 대졸자직업이동경로조사(2017~2020년)를 중심으로 조윤서 p. 629-648
영재자녀를 둔 부모의 양육경험에 대한 내러티브 연구 = A narrative inquiry on the parenting experience of parent with gifted children 김범선, 정남운 p. 649-666
영화 활용 부모교육 프로그램 개발을 위한 요구 분석 = Analysis of needs for the development of parent education programs using movies : for fathers with children in early childhood : 유아기 자녀를 둔 아버지 대상으로 방효국, 김낙흥, 김용익 p. 667-688
한 초등학생의 1-4학년 일기글 사례의 연대기성 발달 = A longitudinal analysis of diary writing ability of a school aged child 1-4 grades : acquisition of chronological genre 이희란 p. 689-700
간호대학생이 지각한 이상적인 간호조직문화 유형 = An analysis of the ideal nursing organizational culture type perceived by nursing college students : Q methodological approach : Q방법론적 접근 이다인 p. 701-715
부모의 성격 5요인, 스마트폰 중독, 초등학생의 미디어 기기 중독, 학교적응 간 관계 = The relationship between big five personality traits of parents, smartphone addiction and media device addiction, and school adaptation of elementary school students : actor-partner interdependence model : 자기-상대방효과 최효식, 연은모 p. 717-735
중소기업 직장어린이집 설치⋅운영에 관한 인식 및 요구 분석 = An analysis on the status of the installation and operation of small and medium-sized employer-supported childcare centers : perspectives of workers as users and non-users : 직장 내 이용 및 미이용 근로자 중심 김선형, 채혜경 p. 737-750
근거이론을 기반으로 한 ADHD 성향 유아의 자연체험 효과에 대한 유아교사 인식연구 = A study on early childhood teachers' perceptions of the effects of natural experiences in children with ADHD based on grounded theory 이하원 p. 751-772
육아종합지원센터의 접근성 현황 분석 = Analysis of accessibility to the support center for childcare : focusing on the websites of 25 support center for childcare in Seoul : 서울시 25개 육아종합지원센터의 웹사이트를 중심으로 정현심 p. 773-786
스마트러닝 환경에서 자기주도학습을 지원하기 위한 학습분석 데이터 탐색 및 검증 = Exploring learning analytics data for supporting self-directed learning in smart learning environment 김지하, 박유진, 현주은 p. 787-800
초등 5⋅6학년 자녀를 둔 어머니의 성에 대한 인식 연구 = A study on the gender perception of mothers with 5th and 6th grade elementary school children 고선영, 전효정 p. 801-820
중국의 비즈니스 광고와 공익 광고의 동성체계(Transitivity) 연구 = A study on the transitivity of business and public interest advertising in Chinese 주업봉, 한정한 p. 821-835
국내 집단상담 연구 동향 = Research trends of group counseling in Korea : from 2011 to 2021 : 2011년~2021년 이옥진, 이윤희, 김봉환 p. 837-853
2022년 초등학교 개정 미술과 교육과정 목표 이행을 위한 실기수업 및 교사 전문성 개선안 = A study on practical classes and teacher professionalism improvement for the implementation of the 2022 revised art curriculum objectives for elementary school 선영현 p. 855-865

참고문헌 (88건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 강수경, 김해미, 정미라 (2019). 아버지가 인식한 어머니 문지기 역할이 아버지의 양육참여에 미치는 영향에서 공동양육과 양육효능감의 매개효과. 유아교육연구, 39(4), 175-194. 미소장
2 강재란, 윤향숙 (2019). 부모애착과 학교적응 간의 관계에서스마트폰 중독과 외상 후 성장의 구조적 관계모형. 상담심리교육복지, 6(1), 23-39. 미소장
3 고재수 (2014). 가족기능성과 학교적응유연성의 관계에서청소년 스마트폰 중독의 매개효과 검증. 한국콘텐츠학회 논문지, 14(6), 140-151. 미소장
4 김영미, 김두범 (2016). 중학생의 스마트폰 사용과 학교적응과의 관계에서 자기통제력의 매개효과. 청소년학연구, 23(3), 133-162. 미소장
5 김태량, 최용민 (2016). 중학생의 스마트폰 중독과 학교적응의 관계에서 정신건강의 매개효과. 사회과학연구, 32(3), 185-210. 미소장
6 문종미, 최진오 (2015). 스마트폰중독 경향성이 초등학생 학교생활적응 및 학업성취에 미치는 영향: ADHD성향성의 매개효과. 특수아동교육연구, 17(1), 263-292. 미소장
7 민미희 (2018). 어머니의 심리적 변인, 긍정적 양육, 아동의자아존중감과 학교적응 간의 구조적 관계: 성별간 다집단 분석. 육아지원연구, 13(4), 101-126. 미소장
8 서수경, 홍순옥 (2016). 어머니의 성격특성과 발달장애유아의 시설부적응 관계. 인문사회 21, 7(6), 521-542. 미소장
9 서인균, 이연실 (2016). 청소년기 스마트폰 중독이 학교생활적응에 미치는 영향: 자기효능감의 매개효과. 청소년복지연구, 18(3), 217-241. 미소장
10 신광우, 김동일, 정여주 (2011). 스마트폰중독 진단척도 개발 연구. 서울: 한국정보화진흥원. 미소장
11 안현의, 안창규 (2017). NEO 성격검사 전문가 지침서. ㈜인싸이트. 미소장
12 엽홍, 이유미, 이상미 (2022). 어머니의 부모감독이 아동의미디어기기 중독에 미치는 영향: 부모애착의 조절 효과. 학습자중심교과교육연구, 22(18), 295-309. 미소장
13 우종필 (2016). 우종필 교수의 구조방정식모델 개념과 이해:Amos 4.0-20.0 공용. 서울: 한나래아카데미. 미소장
14 이경희, 김영희, 신성일 (2012). 어머니의 성격특성과 결혼만족도가 유아의 자기조절력 및 사회적 유능감에 미치는 영향. 한국가족복지학, 17(1), 125-152. 미소장
15 정일영 (2018). 부모 학대가 청소년의 학교적응에 미치는영향: 사회적 위축과 휴대전화 중독의 매개효과를 중심으로. 교정복지연구, 56, 103-130. 미소장
16 조용주, 최홍일 (2015). 부모의 양육태도가 자녀의 학교적응에 미치는 영향력 검증: 교사애착과 또래애착의 간접효과. 학교사회복지, 30, 47-70. 미소장
17 조은정, 김예진, 권은비, 이동훈 (2020). 고등학생의 스마트폰 과의존이 학교적응에 미치는 영향: 심리적불편감의매개효과를 중심으로. 한국콘텐츠학회 논문지, 20(5), 193-203. 미소장
18 최윤희, 김영희 (2019). 어머니의 성격특성과 양육스트레스및 결혼만족도가 어머니와 영유아간의 상호작용에 미치는 영향. 영유아아동정신건강연구, 12(2), 23-49. 미소장
19 황윤하, 김희진 (2015). 어머니 문지기 역할에 대한 부부의인식과 아버지의 양육참여 및 양육효능감의 관계. 육아지원연구, 10(2), 55-73. 미소장
20 Achtergarde, S., Postert, C., Wessing, I., Romer, G., & Müller, J. M. (2015). Parenting and child mental health:Influences of parent personality, child temperament, and their interaction. The Family Journal, 23(2), 167-179. 미소장
21 Akbari, M., Seydavi, M., Jamshidi, S., Marino, C., & Spada, M. M. (2023). The big-five personality traits and their link to problematic and compensatory facebook use:A systematic review and meta-analysis. Addictive Behaviors, 139, 107603. 미소장
22 Alderotti, G., Rapallini, C., & Traverso, S. (2023). The big five personality traits and earnings: A meta-analysis. Journal of Economic Psychology, 94, 102570. 미소장
23 Arpaci, I., & Unver, T. K. (2020). Moderating role of gender in the relationship between big five personality traits and smartphone addiction. Psychiatric Quarterly, 91, 577-585. 미소장
24 Aulia, N. M., & Alfiasari, M. (2017). Analysis of mothers personality, mothers parenting styles and adolescent autonomy in rural family. Journal of Child Development Studies, 2(2), 11-23. 미소장
25 Bai, Q., Lei, L., Hsueh, F. H., Yu, X., Hu, H., Wang, X., & Wang, P. (2020). Parent-adolescent congruence in phubbing and adolescents’ depressive symptoms: A moderated polynomial regression with response surface analyses. Journal of Affective Disorders, 275, 127-135. 미소장
26 Bandura, A. (1971). Social learning theory. New York:General Learning Press. 미소장
27 Barańczuk, U. (2019). The five factor model of personality and emotion regulation: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 139, 217-227. 미소장
28 Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 55, 83-96. 미소장
29 Chew, P. K. H. (2022). A meta-analytic review of internet gaming disorder and the big five personality factors. Addictive Behaviors, 126, 107193. 미소장
30 Clark, L. A., Kochanska, G., & Ready, R. (2000). Mothers’personality and its interaction with child temperament as predictors of parenting behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 274-285. 미소장
31 Cook, W. L., & Kenny, D. A. (2005). The actor-partner interdependence model: A model of bidirectional effects in developmental studies. International Journal of Behavioral Development, 29(2), 101-109. 미소장
32 Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). The five-factor model of personality and its relevance to personality disorders. Journal of Personality Disorders, 6(4), 343-359. 미소장
33 de Haan, A. D., Prinzie, P., & Deković, M. (2009). Mothers’and fathers’ personality and parenting: The mediating role of sense of competence. Developmental Psychology, 45, 1695-1707. 미소장
34 Erdem, C., & Uzun, A. M. (2022). Smartphone addiction among undergraduates: Roles of personality traits and demographic factors. Technology, Knowledge and Learning, 27, 579-597. 미소장
35 Fu, X., Liu, J., Liu, R.-D., Ding, Y., Hong, W., & Jiang, S. (2020). The impact of parental active mediation on adolescent mobile phone dependency: A moderated mediation model. Computers in Human Behavior, 107, 106280. 미소장
36 Gao, L., Zhai, S., Xie, H., Liu, Q., Niu, G., & Zhou, Z. (2022). Big five personality traits and problematic mobile phone use: A meta-analytic review. Current Psychology, 41, 3093-3110. 미소장
37 Geng, J., Lei, L., Ouyang, M., Nie, J., & Wang, P. (2021). The influence of perceived parental phubbing on adolescents’problematic smartphone use: A two-wave multiple mediation model. Addictive Behaviors, 121, 106995. 미소장
38 Gong, J., Zhou, Y., Wang, Y., Liang, Z., Hao, J., Su, L., ... Wang, Y. (2022). How parental smartphone addiction affects adolescent smartphone addiction: The effect of the parent-child relationship and parental bonding. Journal of Affective Disorders, 307, 271-277. 미소장
39 Hong, R. Y., Tan, C. S., Lee, S. S. M., Tan, S.-H., Tsai, F.-F., Poh, X.-T., ... Zhou, Y. (2015). Interactive effects of parental personality and child temperament with parenting and family cohesion. Parenting: Science and Practice, 15(2), 92-118. 미소장
40 Hong, W., Liu, R., Ding, Y., Oei, T. P., Zhen, R., & Jiang, S. (2019). Parents’ phubbing and problematic mobile phone use: The roles of the parent-child relationship and children’s self-esteem. Cybertechnology, Behavior, and Social Networking, 22(12), 779-786. 미소장
41 Hu, Y., Wang, J., Lin, Y., & Zhang, B. (2023). The relation of parental phubbing to academic engagement and the related mechanisms in elementary students. Learning and Individual Differences, 101, 102251. 미소장
42 Jones, S. E., Miller, J. D., & Lynam, D. R. (2011). Personality, antisocial behavior, and aggression: A meta-analytic review. Journal of Criminal Justice, 39(4), 329-337. 미소장
43 Kayiş, A. R., Satici, S. A., Yilmaz, M. F., Şimşek, D., Ceyhan, E., & Bakioğlu, F. (2016). Big five-personality trait and internet addiction: A meta-analytic review. Computers in Human Behavior, 63, 35-40. 미소장
44 Kildare, C. A., & Middlemiss, W. (2017). Impact of parents mobile device use on parent-child interaction: A literature review. Computers in Human Behavior, 75, 579-593. 미소장
45 Kliesener, T., Meigen, C., Kiess, W., & Poulain, T. (2022). Associations between problematic smartphone use and behavioural difficulties, quality of life, and school performance among children and adolescents. BMC Psychiatry, 22, 195. 미소장
46 Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). New York, NY: Guilford Press. 미소장
47 Koenig, J. L., Barry, R. A., & Kochanska, G. (2010). Rearing difficult children: Parents’ personality and children's proneness to anger as predictors of future parenting. Parenting: Science and Practice, 10, 2580273. 미소장
48 Le Vigouroux, S., & Scola, C. (2018). Differences in parental burnout: Influence of demographic factors and personality of parents and children. Frontiers in Psychology, 9, 887. 미소장
49 Le Vigouroux, S., Scola, C., Raes, M.-E., Mikolajczak, M., & Roskam, I. (2017). The big five personality traits and parental burnout: Protective and risk factors. Personality and Individual Differences, 119, 216-219. 미소장
50 Lu, S., Ieng Peggy Vong, K., & On Leung, S. (2022). Indirect effects of parenting style on the relationship between maternal personality and children’s creativity. Creativity. https://doi.org/10.5772/intechopen.102378 미소장
51 Marengo, D., Sindermann, C., Häckel, D., Settanni, M., Elhai, J. D., & Montag, C. (2020). The association between the big five personality traits and smartphone use disorder: A meta-analysis. Journal of Behavioral Addictions, 9(3), 534-550. 미소장
52 Mazza, C., Marchetti, D., Ricci, E., Fontanesi, L., Giandomenico, S. D., Verrocchio, M. C., & Roma, P. (2021). The COVID-19 lockdown and psychological distress among Italian parents: Influence of parental role, parent personality, and child difficulties. International Journal of Psychology, 56(4), 577-584. 미소장
53 McCabe, J. E. (2014). Maternal personality and psychopathology as determinants of parenting behavior: A quantitative integration of two parenting literatures. Psychological Bulletin, 140(3), 722-750. 미소장
54 McCabe, K. O., Van Yperen, N. W., Elliot, A. J., & Verbraak, M. (2013). Big five personality profiles of context-specific achievement goals. Journal of Research in Personality, 47(6), 698-707. 미소장
55 McCrae, R. R., & Costa, P. T. Jr. (2003). Personality in adulthood: A five-factor theory perspective (2nd ed.). New York: Guilford Press. 미소장
56 McCrae, R. R., & Mõttus, R. (2019). What personality scales measure: A new psychometrics and its implications for theory and assessment. Current Directions in Psychological Science, 28(4), 415-420. 미소장
57 McNulty, J. K. (2008). Neuroticism and interpersonal negativity:The independent contributions of perceptions and behaviors. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 1439-1450. 미소장
58 Mun, I. B., & Lee, S. (2021). How does parental smartphone addiction affect adolescent smartphone addiction?:Testing the mediating roles of parental rejection and adolescent depression. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 24(6), 399-406. 미소장
59 Oliver, P. H., Guerin, D. W., & Coffman, J. K. (2009). Big five parental personality traits, parenting behaviors, and adolescent behavior problems: A mediation model. Personality and Individual Differences, 47(6), 631-636. 미소장
60 Parmaksız, I. (2022). The mediating role of personality traits on the relationship between academic self-efficacy and digital addiction. Education and Information Technologies, 27, 8883-8902. 미소장
61 Prinzie, P., Deković, M., van den Akker, A. L., de Haan, A., Stoltz, E. M. J., & Hendriks, A. A. J. (2012). Fathers’ personality and its interaction with children’s personality as predictors of perceived parenting behavior six years later. Personality and Individual Differences, 52, 183-189. 미소장
62 Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesquière, P., & Colpin, H. (2004). Parent and child personality characteristics as predictors of negative discipline and externalizing problem behaviour in children. European Journal of Personality, 18(2), 73-102. 미소장
63 Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesquière, P., & Colpin, H. (2005). Direct and indirect relationships between parental personality and externalising behaviour: The role of negative parenting. Psychologica Belgica, 45(2), 123-145. 미소장
64 Prinzie, P., Stams, G. J. J., Deković, M., Reijntjes, A. H., & Belsky, J. (2009). The relations between parents’big five personality factors and parenting: A meta-analytic review. Journal of Personality and Social Psychology, 97(2), 351-362. 미소장
65 Przepiorka, A., Blachnio, A., & Cudo, A. (2019). The role of depression, personality, and future time perspective in internet addiction in adolescents and emerging adults. Psychiatry Research, 272, 340-348. 미소장
66 Rajesh, T., & Rangaiah, B. (2022). Relationship between personality traits and facebook addiction: A meta-analysis. Heliyon, 8, e10315. 미소장
67 Rane, T. R., & McBride, B. A. (2000). Identity theory as a guide to understanding fathers’ involvement with their children. Journal of Family Issues, 21(3), 347-366. 미소장
68 Sahithya, B. R., & Raman, V. (2021). Parenting style, parental personality, and child temperament in children with anxiety disorders: A clinical study from India. Indian Journal of Psychological Medicine, 43(5), 382-391. 미소장
69 Schmiedeberg, C., & Thönnissen, C. (2021). Positive and negative perceptions of the COVID-19 pandemic: Does personality play a role? Social Science & Medicine, 276, 113859. 미소장
70 Schofield, T. J., Conger, R. D., Donnellan, M. B., Jochem, R., & Conger, K. J. (2012). Parent personality and positive parenting as predictors of positive adolescent personality development over time. Merrill-Palmer Quarterly, 58, 255-283. 미소장
71 Servidio, R. (2014). Exploring the effects of demographic factors, internet usage and personality traits on internet addiction in a sample of Italian university students. Computers in Human Behavior, 35, 85-92. 미소장
72 Shao, T., Zhu, C., Quan, X., Wang, H., & Zhang, C. (2022). The relationship of technoference in conjugal interactions and child smartphone dependence: The chain mediation between marital conflict and coparenting. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 10949. 미소장
73 Shi, M., & Du, T. J. (2019). Associations of personality traits with internet addiction in Chinese medical students:The mediating role of attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms. BMC Psychiatry, 19, 183. 미소장
74 Steel, P., Schmidt, J., & Shultz, J. (2008). Refining the relationship between personality and subjective well-being. Psychological Bulletin, 134(1), 138-161. 미소장
75 Stockdale, L. A., Coyne, S. M., & Padilla-Walker, L. M. (2018). Parent and child technoference and socioemotional behavioral outcomes: A nationally representative study of 10- to 20-year-old adolescents. Computers in Human Behavior, 88, 219-226. 미소장
76 Tehrani, H. D., & Yamini, S. (2020). Personality traits and conflict resolution styles: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 157, 109794. 미소장
77 Vafaeenejad, Z., Elyasi, F., Moosazadeh, M., & Shahhosseini, Z. (2020). Investigating the predictive role of personality traits on parenting styles in couples of 6-12 years children. European Journal of Environment and Public Health, 4(2), em0041. 미소장
78 Vasquez-Echeverría, A., Alvarez-Nunez, L., Gonzalez, M., Loose, T., & Rudnitzky, F. (2022). Role of parenting practices, mother’s personality and depressive symptoms in early child development. Infant Behavior and Development, 67, 101701. 미소장
79 Volungis, A. M., Kalpidou, M., Popores, C., & Joyce, M. (2020). Smartphone addiction and its relationship with indices of social-emotional distress and personality. International Journal of Mental Health and Addiction, 18, 1209-1225. 미소장
80 Wang, P., Mao, N., Liu, C., Geng, J., Wei, X., Wang, W., ... Li, B. (2022). Gender differences in the relationships between parental phubbing and adolescents’ depressive symptoms: The mediating role of parent-adolescent communication. Journal of Affective Disorders, 302, 194-203. 미소장
81 Wang, P., Zhao, M., Li, B., Wang, X., Xie, X., Geng, J., ... Mao, N. (2022). Mother phubbing and adolescent loneliness: A mediation model of mother-adolescent communication and perceived mother acceptance. Social Science Computer Review, 40(6), 1562-1577. 미소장
82 Watson, D., & Hubbard, B. (1996). Adaptational style and dispositional structure: Coping in the context of the five-factor model. Journal of Personality, 64(4), 737-774. 미소장
83 Williams, L., Ashford-Smith, S., Cobban, L., Fitzsimmons, R., Sukhatme, V., & Hunter, S. C. (2019). Does your partner's personality affect your health? Actor and partner effects of the big five personality traits. Personality and Individual Differences, 149, 231-234. 미소장
84 Xiao, X., & Zheng, X. (2022). The effect of parental phubbing on depression in Chinese junior high school students:The mediating roles of basic psychological needs satisfaction and self-esteem. Frontiers in Psychology, 13, 868354. 미소장
85 Xie, X., & Xie, J. (2020). Parental phubbing accelerates depression in late childhood and adolescence: A two-path model. Journal of Adolescence, 78, 43-52. 미소장
86 Zhang, Y., Ding, Q., & Wang, Z. (2021). Why parental phubbing is at risk for adolescent mobile phone addiction:A serial mediating model. Children and Youth Services Review, 121, 105873. 미소장
87 Zhao, J., Ye, B., Luo, L., & Yu, L. (2022). The effect of parent phubbing on Chinese adolescents’ smartphone addiction during COVID-19 pandemic: Testing a moderated mediation model. Psychology Research and Behavior Management, 15, 569-579. 미소장
88 Zhou, Y., Li, D., Li, X., Wang, Y., & Zhao, L. (2017). Big five personality and adolescent internet addiction: The mediating role of coping style. Addictive Behaviors, 64, 42-48. 미소장