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Junichirō Tanizaki's Sasameyuki constructs an asymmetric world of traditional aesthetics and future anxiety. On the other hand, the novel ominously imagines the collapse of Japan. Tanizaki started writing Sasameyuki in 1943, during the war and completed it after the defeat. However, he did not include any information about the 'war' in the novel. Furthermore, the text only describes the aesthetic material of everyday life. In a situation where the people suffer from war, a peaceful annual event has written in the novel.

This ordinary daily life was made possible by excluding war as a blank. Nevertheless, this novel repeatedly foreshadows ominousness or reveals anxiety about the future. This ominousness is inflated due to the blank of war and represents Japan's modern daily life.

This study analyzed the context of the times by the sense of reality from the text through the issues of asymmetric structure, everyday life, the aesthetics of the ordinary, the war drawn with blanks, and deconstruction and anxiety. Through this, this novel criticizes 'nation.'

谷崎潤一郎の『細雪』は伝統の美学と未来への不安という非対称の世界を構築しながら、一方で日本の崩壊を不吉に想像する小説である。『細雪』は戦争時の1943年執筆が始まり敗戦後に完成した作家の代表作である。この小説の特徴は、戦争が起きている間に「戦争」に関する情報を伏せている点にある。そしてひたすらテキストは日常の耽美の素材だけを語る。

戦争で国民が苦しむ状況で、小説の時間では平和な年中行事における豊かな美的行為が繰り広げられる。このような平凡さの美学は戦争を余白に排除してからこそ可能になったのである。が、それでもこの小説では繰り返し不吉さを予告したり、未来の不安を表わす。しかもここで語られた「平凡な美学と不吉さの共存」は敗戦後に踏襲され、東日本大震災以降日本の姿ともほぼ似通っている。

小論では、小説の非対称の構造、日常、平凡さの美学、余白で描く戦争、解体と不安という論点を通じて、作家がテキストに時代の文脈を故意に排除しながら、これを通じて国家を批判している点を扱った。

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
日本で「IT就職」した韓国人の日本語学習過程 朴ウギョン p. 3-17
韓日リメイクドラマにおける男女の会話構造の分析 : 隣接対と連鎖組織を中心に 朴廷苑 p. 19-39
名詞·形容動詞に接続する「ません」と「ないです」の使用について : 「ではありません·じゃありません·ではないです·じゃないです」を中心に 李譞珍 p. 41-59
현대일본어 부정조건표현에 관한 구문구조적 연구 제갈현 p. 61-78

섀도잉 연습 효과에 대한 평가와 내성에 관한 연구 : 장기적 조사 결과를 바탕으로 최진희 p. 79-95

日本語教育におけるアニメ教材の活用 : 「千と千尋の神隠し」「君の名は。」における神道文化 早澤正人 p. 97-112
『요로즈노 후미호구(万の文反古)』의 주제의식 일고(一考) 고영란 p. 113-131
性による女性美の強者誕生の研究 吉美顕 p. 133-146

다니자키 준이치로(谷崎潤一郎)의 『세설(細雪)』연구 : 평범한 미학과 불길함의 공존 김영옥 p. 147-167

요코미쓰 리이치의 소설 『상해』론 : 1920-30년대 아시아 민족자결주의 운동의 표상 신서영 p. 169-189
우시지마 하루코의 「여자」에서 보는 '대동아'의 모성 유수정 p. 191-208

近代韓国少年雑誌に掲載された「ロビンソン·クルーソー」の新たな観点 : 日本の底本を中心に 石塚由佳 p. 209-227
해방이후 영친왕 환국과 재편되는 전통 : 영친왕 외교문서를 중심으로 임상민 p. 229-246

재일작가 김석범의 생애와 작품세계 임성택 p. 247-262
글로컬적 관점에서의 '낯섦'과 '다시쓰기' : 모던적 이야기의 구축 : 「나라는 이름의 요괴」와 「살인」을 중심으로 조헌구 p. 263-281
二つの「敵中横断三百里」 : <講談社版>と<修正版>との比較分析を中心に 崔俊鎬 p. 283-300
근대 일본의 우유소비와 식품위생제도 김성희 p. 301-319

女子教訓書としての『本朝列女伝』 : 女性判断力向上の育成を中心に 蘭一博 p. 321-338
식민지에 투사된 제국의 프로파간다 전략 및 연계성 考察 : 1940년대 교과서·잡지·영상을 중심으로 사희영 p. 339-363

참고문헌 (18건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 강지윤(2018)「『細雪』論 - 消滅する文化 -」 『일본문화학보』78, 일본문화학회, pp.239-253. 미소장
2 김영옥(2002)「『細雪』론 - 여성들의 시・공간 -」 『일어일문학연구』43, 일어일문학회, pp.99-117. 미소장
3 김영옥(2003)「다니자키 준이치로(谷崎潤一郎)의 『문신(刺青)』 읽기 - 신체의 시・공간에 주목하여 -」, 『일본어문학』18, 일본어문학회, p.176. 미소장
4 김영옥(2005)『다나자키 준이치로의 문학과 여성』 지금여기, p.126. 미소장
5 김태경(2008)「谷崎潤一郎『細雪』試論 - 雪子と妙子の共闘あるいは対立 -」 『일본학보』74-2, 일본학회, pp.239-253. 미소장
6 팀 크레스웰 저, 심승희 역(2012), 『장소』 시그마프레스, p.13. 미소장
7 伊藤整(1970)「解説」『谷崎潤一郎全集』7、中央公論社、1953․9、『谷崎潤一郎の文学』収録、中央公論社、p.180. 미소장
8 折口信夫(1972)「細雪の女」『人間』4-1、1949․1、『日本文学資料叢書 谷崎潤一郎』収録、有精堂、pp. 49-55. 미소장
9 加賀乙彦(1976)「圓環時間․『細雪』」『文芸展望』14、筑摩書房、1976․7、『日本長篇小説』収録、筑摩書房、pp.123-142. 미소장
10 たつみ都志(1992)『谷崎潤一郎・「関西」の衝撃』和泉書院、pp.215-255. 미소장
11 たつみ都志(2001)『細雪』の生きられた時間と空間、『国文学解釈と鑑賞』66-6、p.139. 미소장
12 坪井秀人(2005)『戦争の記憶をさかのぼる』筑摩書房、p.113. 미소장
13 東郷克美(1985)「『細雪』試論―妙子の物語あるいは病気の意味」『日本文学』34-2, pp.71-77. 미소장
14 野口武彦(1973)「『細雪』とその世界」『谷崎潤一郎論』中央公論社、pp.218-258. 미소장
15 野村尚吾(1974)『谷崎潤一郎の作品』六興出版、p.226. 미소장
16 野村尚吾(1977)新装版『伝記 谷崎潤一郎』六興出版、pp.415-430. 미소장
17 三島祐一(2003)『谷崎潤一郎と大阪』和泉書院、p.3、pp.146-162. 미소장
18 山本健吉(1972)「月並の美学の豊富なコレックション」「細雪の褒貶」群像1950․11、日本文学資料叢書谷崎潤一郎収録、有精堂、p.75. 미소장