권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
The development of modern filming technology and the increasing spiritual needs of the market appeal for a modern inheritance of popular intellectual properties (IP) in the age-old classic Chinese literary works, mainly for their transmission in new media. Fengshen Yanyi, also known as The Investiture of the Gods, is one of the classic works with numerous modern adaptations. As a god-evil novel, it processes great potential for cultural re-creation, and thus generates multiple types of cultural products, such as movies, TV dramas, online novels, and animations. Some popular Chinese animation films in recent years, such as Nezha: Birth of the Demon Child, Legend of Deification, and New Gods: Yang Jian, are all adaptations on it, and the audience expect a “Fengshen Universe” like the world-famous “Marvel Universe”. Thus, this paper aims to explore and summarize a model of “Roads to the Gods” with the characteristics of Chinese myth, by comparing the above three Chinese animation films with
Hollywood’s “Hero’s Journey” model and referring to data analysis and market feedbacks of the three.
随着现代科技的发展以及人们日益提高的精神需求,流传已久的经典文学作品被当作热门的“IP”并进行现代化传承,主要是指将传统文学作品以新的媒介再次进行广泛传播。『封神演义』便是被现代化改编得最频繁的作品之一,它作为一部深受喜爱的神魔小说,其瑰丽炫彩的故事以及塑造的形形色色人物角色都有很大的文化再创作潜力,由此应运而生出多种类型的文化产品,如电影、电视剧、网络小说、动漫等。近年来,在中国最受欢迎的动画电影,如『哪吒之魔童降世』、『姜子牙』、『新神榜:杨戬』等都是以『封神演义』为蓝本,因此观众都期待中国能打造出和“漫威宇宙”一样全世界闻名的“封神宇宙”。本文以『哪吒之魔童降世』、『姜子牙』、『新神榜:杨戬』为主要研究对象,分析出针对『封神演义』系列动画电影的讲故事(Story Telling)模式,即具有中国神话特色的“封神之路”模式,并围绕入凡、历劫、封神登天三部分详细阐述。同时本文通过分析海内外权威电影评分网站的评分、正负向情感值分布情况、随机抓取评论的关键词词云图等市场反应与大数据,以期用具体数据验证封神系列动画电影在借鉴“封神之路”模式后扩大至“封神宇宙”的可行性。번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | [美]克里斯托弗·沃格勒著,王翀译,『作家之旅: 源自神话的写作要义(第三版)』,电子工业出版社,2011。 | 미소장 |
2 | [明]许仲琳,『封神演义』,人民文学出版社,1994。 | 미소장 |
3 | [美]约瑟夫·坎贝尔,张承谟译,『千面英雄』,上海文艺出版社,2000。 | 미소장 |
4 | Joseph Campbell,The Hero With A Thousand Faces,New York: Bollingen Foundation Inc.,1949。 | 미소장 |
5 | 崔亚娟,「中国经典文学作品改编动画电影中的传承与创新问题——以『西游记』『封神演义』等文学作品改编为例」,『电影文学』,长影集团,2019。 | 미소장 |
6 | 范天玉,「当代中国语境下的“IP”定义分析」,『陕西广播电视大学学报』,2019年第4期,陕西广播电视大学,2019。 | 미소장 |
7 | 梁归智,「修仙遭劫再封神——『封神演义』的情节逻辑」,『名作欣赏』,2019年第12期,山西出版集团,2019。 | 미소장 |
8 | 刘秀梅、王雅妮,「中国动画电影的民族文化传播——以『哪吒之魔童降世』为例」,『辽宁大学学报』,2021年49卷第3期,辽宁大学,2021。 | 미소장 |
9 | 滕曉陽、文炫善,「중국 장편 애니메이션 『姜子牙』(2020)에 나타난 사회적 기대와 자기실현– 원형(archetype)과 개성화(individuation)를 중심으로」,『중국어문학지』,81권, 중국어문학회, 2022。 | 미소장 |
10 | 万 璇、黄楚旋、刘长欣,「国漫崛起,靠『哪吒』扛旗还不够」,『南方日报』,2019.08.08.(第12版),广东南方报业传媒集团有限公司,2019。 | 미소장 |
11 | 王 颖,「多元与对立语境中的“封神宇宙”——以国产动画片『哪吒之魔童降世』与『姜子牙』为例」,『四川戏剧』,2021年第9期,四川省艺术研究院,2021。 | 미소장 |
12 | 徐宇前,「探究国漫电影改编的当代社会价值——以国漫电影『封神演义』为例」,『文学教育(下)』,湖北省新闻出版局⋅华中师范大学,2023。 | 미소장 |
13 | 张洪友,「英雄之旅的叙述动力与元化特质」,『符号与传媒』,2019年第2期,四川大学符号学-传媒学研究所,2019。 | 미소장 |
14 | 유수민, 「‘현대의 신화’ 창조 - 중국애니메이션『哪吒之魔童降世』의 哪吒 캐릭터 스토리텔링에 대한 고찰」,『中語中文學』,第78輯, 한국중어중문학회, 2019。 | 미소장 |
15 | 豆瓣电影:『哪吒之魔童降世』豆瓣评分:https://movie.douban.com/subject/26794435/ [2023.05.08.] | 미소장 |
16 | 豆瓣电影:『姜子牙』豆瓣评分:https://movie.douban.com/subject/25907124/ [2023.05.08.] | 미소장 |
17 | 豆瓣电影:『新神榜:杨戬』豆瓣评分:https://movie.douban.com/subject/35360684/ [2023.05.08.] | 미소장 |
18 | IMDb:『哪吒之魔童降世』IMDb评分:https://www.imdb.com/title/tt10627720/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_6_nm_2_q_nezhazhi [2023.05.08.] | 미소장 |
19 | IMDb:『哪吒之魔童降世』IMDb评分比率:https://www.imdb.com/title/tt10627720/ratings/?ref_=tt_ov_rt [2023.05.08.] | 미소장 |
20 | IMDb:『姜子牙』IMDb评分:https://www.imdb.com/title/tt11177804/?ref_=fn_al_tt_1 [2023.05.08.] | 미소장 |
21 | IMDb:『姜子牙』IMDb评分比率:https://www.imdb.com/title/tt11177804/ratings/?ref_=tt_ov_rt [2023.05.08.] | 미소장 |
22 | IMDb:『新神榜:杨戬』IMDb评分:https://www.imdb.com/title/tt19757204/?ref_=nv_sr_srsg_5_tt_3_nm_5_q_yangjian%2520 [2023.05.08.] | 미소장 |
23 | IMDb:『新神榜:杨戬』IMDb评分比率:https://www.imdb.com/title/tt19757204/ratings/?ref_=tt_ov_rt [2023.05.08. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내10
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.