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이 논문은 T. S. 엘리엇의 「근대 프랑스 문학에 관한 여섯 번의 강의에 대한 수업계획서」(1916)를 면밀하게 검토함으로써 고전주의와 낭만주의에 대한 엘리엇의 견해가 20세기의 전환기에 있었던 신-스콜라주의와 모더니즘의 신학적 대립과 깊이 연관되어 있음을 밝히는 것을 주요 목적으로 한다, T. E. 흄으로부터 크게 영향을 받은, 엘리엇은 이 수업계획서에서 고전주의와 낭만주의를 이분법적으로 구분하며 이를 근대 프랑스 문학의 토대를 형성하고 있는 두 대립적인 세계관으로 변용하고 있다. 엘리엇에 따르면, 고전주의와 신-스콜라주의 사이에는 뿌리 깊은 친근성이 존재하며 모더니즘은 어느 정도는 낭만주의의 신학적 후손이라 할 수 있다. 비록 매우 함축적이긴 하지만, 이 수업계획서에 나타난 고전주의와 신-스콜라주의에 대한 엘리엇의 지지는 1927년에 있었던 그의 개종의 씨앗이 1916년에 이미 발아하고 있었다는 것을 보여주는 생생한 증표에 해당한다.
The main aim of the article is to uncover how T. S Eliot’s view of classicism and romanticism is deeply intertwined with the theological confrontation between neo-scholasticism and Modernism at the turn of the 20th century by probing into his “Syllabus of a Course of Six Lectures on Modern French Literature” (1916). Heavily Influenced by T. E. Hulme’s writings, Eliot draws a binary distinction between classism and romanticism on the syllabus and transfigures them into two opposing worldviews (Weltanschaung) that underpin modern French literature. In Eliot’s view, there exists the deep-rooted affinity between classicism and neo-scholasticism while Modernism is to some extent a theological heir of romanticism. Though quite implicit, Eliot’s support of classicism and neo-scholasticism on the syllabus is a tell-tale sign that the seed of his conversion to Anglo-Catholicism in 1927 was already sprouting around 1916.
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | Birzer, Bradley J. “T. E. Hulme: The First Conservative of the Twentieth Century.” The Imaginative Conservative. Web. 30 July 2010. https://theimaginativeconservative.org/2010/07/te-hulme-first-conservativ e-twentieth-century-bradley-birzer.html | 미소장 |
2 | Budziak, Anna. “Modernism and Muddle: Religious Implications of T. S. Eliot’s Use of the Term.” OpenEdition Journals 15.2 (2018) Web. https://journals.openedition.org/erea/6200? lang=en#ftn5 | 미소장 |
3 | Eliot, T. S. The Complete Prose of T. S. Eliot: The Critical Edition. Volume 1: Apprentice Years, 1905-1918. Eds. Jewel Spears Brooker and Ronald Schuchard. Baltimore: John Hopkins UP, 2014. [Abbreviated as CP 1] | 미소장 |
4 | Eliot, T. S. The Complete Prose of T. S. Eliot: The Critical Edition. Volume 3:Literature, Politics, Belief, 1927-1929. Eds. Frances Dickey, Jennifer Formichelli, and Ronald Schuchard. Baltimore: John Hopkins UP, 2015. [Abbreviated as CP 3] | 미소장 |
5 | Eliot, T. S. “The Eliot-Hale Letters.” tseliot.com. Web. Nov. 2022. https://tseliot.com/the-eliot-hale-letters/letters/l3 [Abbreviated as LE] | 미소장 |
6 | Gates, Errett. “Pragmatic Elements in Modernism.” The American Journal of Theology 15.1 (1911): 43-56. | 미소장 |
7 | Hulme, T. E. Speculations. 1924. Ed. Herbert Read. London: Routledge, 1960. Web. https://philarchive.org/archive/HULSEO-2. [Abbreviated as SP] | 미소장 |
8 | Lewis, Wyndham. Blasting and Bombardiering. Berkeley: California UP, 1967. | 미소장 |
9 | Rzepa, Joanna, M. “Tradition and Individual Experience: T. S. Eliot’s Encounter with Modernist Theology.” Religion and Myth in T. S. Eliot’s Poetry. Ed. Scott Freer and Michael Bell. Cambridge Scholars Publishing, 2016. 99-110. Web. https://www.academia.edu/32382702/ [Abbreviated as TI] | 미소장 |
10 | Rzepa, Joanna, M. “Literary and Theological Modernisms: Rainer Maria Rilke, T. S. Eliot, and Józef Wittlin.” Diss. University of Warwick, 2014. [Abbreviated as LT] | 미소장 |
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