권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
(연구배경 및 목적) 로버트 윌슨은 기존의 플롯 중심의 전통적인 연극에서 탈피하여 시청각적 연극언어를 표현의 수단으로 활용하는 이미지 연극을 통해 관객들에게 새로운 방식의 공연을 선보였다. 기호학과 연극은 특정한 약속과 규칙 속에서 배우와 관객이 무대를 통해 관계하고 소통함으로써 즉흥적으로 완성된다는 점에서 일맥상통한다. 본 연구자는 이미지연극에서 무대 위의 비언어적 표현요소들은 기호로써 작용하며, 이러한 시청각적 기호들이 공간화되어 만들어낸 의미효과가 관객과의 소통 수단이라고 보았다. 따라서 본 연구에서는 기호학적 관점에서 로버트 윌슨의 대표작 『해변의 아인슈타인』을 대상으로 사례를 분석함으로써, 시각적 연극언어의 기호유형별 분석 틀을 마련하고, 공간을 통한 효과적인 의미 전달과 수신자와의 소통 방법을 도출하고자 한다.ᅠ(연구방법) 문헌 고찰과 선행 연구 분석을 통해 현대 기호학의 흐름을 돌아보고 연극기호의 요소들을 정리하여 범주화한 후, 이들의 관계를 퍼스 기호학적 관점에서 고찰하여 기호의 유형을 분류한다. 기호의 유형별 특성 요소들을 세분화하고, 이들을 세부 항목으로 분석의 틀을 마련하여 『해변의 아인슈타인』의 시각적 연극언어를 기호학적 관점에서 분석한다. 마지막으로 사례에 대한 종합적인 분석을 통해 로버트 윌슨의 표현적 특성을 밝히고 이를 바탕으로 시각적 요소들을 활용한 효과적인 공간 커뮤니케이션의 방향을 제안한다. (결과) 첫째, 수직선, 수평선, 대각선 등 기하학적이고 단순한 형태를 다양하게 활용하여 공간을 구성하고 이를 통해 시간성과 공간성을 강화한다. 둘째, 윌슨은 단순성, 중첩성, 상징성, 반복성, 대비성이 돋보이도록 장면의 이미지를 표현한다. 셋째, 상징적이거나 상상을 자극하는 오브제를 제시하여 관객에게 상상의 여지를 주고 작품에 참여를 유도한다. 넷째, 배우의 움직임이 기호로써 다양하게 활용된다. 다섯째, 배우가 내뱉는 소리는 말로써 기능하는 것이 아니라 청각적 오브제로 작용한다. (결론) 본 연구에서 제시하는 기호학적 분석 틀을 바탕으로 로버트 윌슨의 『해변의 아인슈타인』 시각적 연극언어들을 바라볼 때, 형태적으로 기하학적인 조형미를 확보하고, 단순하고 상징적인 오브제들을 반복시키거나 대비시키는 등 중첩되도록 제시하며, 그 이미지를 보고 듣는 관객이 의미를 유추하고 상상하여 감상을 완성하고 작품에 참여할 수 있도록 함으로써 새로운 공간경험을 제공할 수 있다. 본 연구의 결과가 공간 스토리텔링으로 소통하기 위한 공간을 구성하는 데 있어서 비언어적 기호들을 효과적으로 활용하는 방식을 제안하고, 기호학적 관점에서 이러한 공간을 평가할 수 있는 분석의 틀을 제시하여, 궁극적으로 참신한 공간 커뮤니케이션의 방안을 도출하는 데에 도움이 되기를 기대한다.
(Background and Purpose) Robert Wilson helped the modern theatre audience escape the traditional plot-based theatre and led them to an innovative way of theatre performance, the Image Theatre, which uses non-verbal theatre language as a method of expression. Semiotics and theatre have a strong connection since both are completed spontaneously by the sender (actors), and the receiver (audiences) interact and communicate with certain rules and commitments. With the idea that nonverbal expressional elements on the stage work as signs in Image Theatre, the semantic effects created by nonverbal signs being spatialized are the methods of communication between the scenic designer and audience. Hence, this study is for developing the framework of semiotic analysis of Image Theatre and inferring the effective manner of spatial communication by analyzing scenography of “Einstein on the Beach.” (Method) Theater semiotic elements have been categorized from the literature and previous research reviews, and looking into the flow of modern semiotics. By considering the relationships between signs, the types of signs were classified from Pierce's semiotic perspective. After refining the characteristics of each symbol type, a framework for analysis was created using them as the analyzing factors. This was used to understand Wilson's characteristics of spatial expression as a means of achieving a new perspective for communicating through space. (Results) First, space is constructed using geometric shapes such as vertical lines, horizontal lines, and diagonals to reinforce temporality and spatiality. Second, Wilson expressed the image of the scene so that simplicity, overlap, symbolism, repetition, and contrast could stand out. Third, symbolic or imaginative objects are presented that allow the audience to imagine and participate in a scene. Fourth, actors’ bodies and movements are used as symbols in various ways. Finally, the sounds uttered by the actors do not function as words but work as auditory objects. (Conclusions) To analyze the visual theatrical languages that appear in Robert Wilson's "Einstein on the Beach," considering the semiotic analysis framework derived from this study, novel spatial experiences can be provided by having geometric shapes in structure, presenting simple and symbolic objects to be overlapped, repeated, and contrasted. In addition, by seeing and listening to the image provided by the empty space that could be filled with the audience’s imagination, the audience could participate in the moment and complete their own appreciation. The results of this study are expected to present a framework for analysis to evaluate spaces from a semiotic perspective, to suggest a way to utilize nonverbal symbols in constructing a space for effective communication through spatial storytelling, and ultimately, to help derive better spatial communication.번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | Choi, Hyeseong, (2017). A review of methodology of convergence in arts by Lessing's theory of art sign. Sungkyunkwan University Graduate School, Master’s Degree. | 미소장 |
2 | Choi, Sangmin, (2013). Space-theory & Prospect in Drama. The Journal of Modern Literary Theory, 0(52), 183-206. | 미소장 |
3 | Holmberg, Arthur, (1996). The Theatre of Robert Wilson. Cambridge: Cambridge University Press. | 미소장 |
4 | Im, Iljin, (2021). A study on space utilization in image theater. Journal of Korean Theatre Education, 39(-), 149-173. | 미소장 |
5 | In, Sungki, (2004). Die performative Funktion der Signifikanten im postmodernen Theater. Koreanische Zeitschrift fur deutschunterricht, 33(-), 299-328. | 미소장 |
6 | Jo, Seounghoo, & Yun, Yeankyung, (2017). A Study on the Space Plan of the Complex Performing Arts Center by the Design Expression Element Appearing in Directing Aesthetics of Robert Wilson"s Image Theatre. Korean Institute of Interior Design Journal, 19(3), 89-94. | 미소장 |
7 | Lee, Jihee, (2020). A study on the semiotic characteristics of contemporary dance. Han Yang University Graduate School, PhD. | 미소장 |
8 | Lee, Sunhyung, (2015). Etude sur l influence de la semiologie du theatre dans le theatre coreen. Journal of Korean Theatre Studies Association, 1(55), 123-148. | 미소장 |
9 | Paek, Rora, (2005). The Structure of Image and Authorial Desire in the Theater of Robert Wilson. Korean Theatre Studeis Assiociation, 0(25), 39-69. | 미소장 |
10 | Park, Haekyeong, (1994). Reasearch on Robert Wilson’s image theatre. Chung Ang University Graduate School, Master’s Degree. | 미소장 |
11 | Quadri, F., Bertoni, F., & Stearns, R., (2001). Robert Wilson. Paris: Plume. | 미소장 |
12 | Song, Jinwon, (2010). A study on the characteristics of expression of social design. HongIk University Graduate School, Master’s Degree. | 미소장 |
13 | 백선기, (2015). 미디어 기호학. 서울: 커뮤니케이션북스. | 미소장 |
14 | 위베르스펠드, 앤, (신, 현숙 역), (1994). 연극기호학. 서울: 문학과 지성사 / Anne, Ubersfeld, (1977). Lire le theatre. Paris: Editions sociales. | 미소장 |
15 | 엘람, 케어, (이기한 & 이재명 역), (1998). 연극과 희곡의 기호학. 서울: 평민사 / Elam, Keir, (1980). The semiotics of theatre and drama. London: Methuen & Co. Ltd. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내12
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.