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기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
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대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
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본 연구는 남북 특수교육의 원활한 소통과 균형 발전을 도모하고자 남북 특수교육 용어를 비교 분석하였다. 이를 위해 북한의 장애아동 조기교육기관의 교사들을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰와 북한 특수교육 문헌을 조사하여 306개의 특수교육 용어에 대해 남북 용어 차이를 비교하였다. 연구결과 및 논의에 기초한 결론은 다음과 같다.
첫째, 특수교육 전반에서 남북 어휘와 고유어 및 외래어 사용의 차이로 인해 남북 특수교육 용어의 차이가 나타난다. 한국은 한자어와 외래어를 많이 사용하고, 북한은 외래어를 순화하여 고유어와 한자어를 주로 사용한다. 한민족으로서 같은 언어를 사용하기에 남북 공통사용 용어가 나타난다. 공통사용 용어는 교육학, 상담학, 심리학 등에서도 사용된다. 진단검사 및 평가, 교육방법, 통합교육 등에 관한 북한 미사용 용어가 많은데 이는 북한에 특수교육학이 아직 정립되지 않고, 학문적 유입이 제한되어 남북 특수교육의 학문적 편차가 있는 것과 관련될 수 있다.
둘째, 장애 유형에서 시각장애, 청각장애, 지체장애, 건강장애는 의학 관련 용어와 관련하여 남북 공통사용 용어가 다소 많이 나타난다. 기타 장애 유형에서 조음장애-발음장애, 음질장애-발성장애, 기분장애-감정장애 등 정의에 있어 개념적 차이가 나타난다. 북한에는 장애유형별 기준이 명확하지 않은데 이는 장애 선정기준에 대한 제도적 확립이 이루어지지 않은 것과 관련될 수 있다.
The purpose of this study was to compare and analyze special education terminology between North and South Korea in order to further aid their communication and development in the field of special education. For this purpose, eight teachers working in an early education institution for children with disabilities in North Korea were interviewed and North Korea special education literature was examined.
Firstly, there are many differences in North and South Korean special education terminology that appear in terms of the vocabulary, native languages, and the use of foreign languages. North Korea predominately uses the native language while South Korea has included vocabulary derived from foreign languages. There are also common terminologies used. These similarities are found not only in special education terminology, but also in education, counselling, and psychology. Not many of North Korea terminology is related to diagnostic tests and evaluation, educational methods, and integrated education.
Secondly, there are many common terminologies used in different types of disabilities such as visual, hearing, physical, and health disabilities, but some differences in other types such as articulation, voice quality, and mood disorder. There is also no legal standard to diagnosis any type of disability in North Korea, so it is necessary to establish these standards and develop evaluation tools for diagnosis.번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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