권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
This study compares AI PengTalk’s assessments of Korean children’s pronunciation with the assessments of Korean teachers. Sixty Korean sixth-graders participated as assessees, and four Korean elementary teachers participated as assessors. Both PengTalk and the teachers rated the children’s production of 10 English sentences on a five-point scale. They focused on segmentals, stress-rhythm, intonation, and speech rate. The findings were as follows: Firstly, PengTalk evaluated the children’s pronunciation in the four elements significantly lower than the teachers across all English proficiency levels. Secondly, teachers’ ratings of the students aligned more closely with their pre-evaluated English proficiency levels than the AI PengTalk’s assessments. The teachers rated students at the upper level significantly higher than those at the intermediate level, who were, in turn, assessed significantly higher than those at the lower level in all four elements. Furthermore, AI PengTalk and the teachers differed in the mean order of the four elements, particularly in segmentals. Based on the results of this study, suggestions were made for the development and implementation of AI-based English programs.
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
AI 기반 영어 교육용 프로그램과 한국인 교사의 초등학생 영어 발음평가 비교 연구 = A comparative study of Korean children’s English pronunciation assessment : an AI-based speaking program vs. Korean elementary teachers | 박미애 | p. 1-24 | ||
AI 챗봇 활용 국내 영어학습의 효과 메타분석 = A meta-analysis on the effects of using AI chatbots in Korean English education | 서소담, 김정렬 | p. 25-42 | ||
영어권 한국어 학습자를 위한 한(恨) 감성 교육 방법 연구 = A study of methodology for teaching the sensibility of Han (恨) to Korean language learners from English-speaking countries | 이양금 | p. 43-62 |
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 구덕회. (2019). 음성 인식 테크놀로지 기반의 외국어 말하기 훈련 시스템 개발. 정보교육학회논문지, 23(5), 491-497. doi:10.14352/jkaie.2019.23.5.491 | 미소장 |
2 | 박미애, 이지영. (2022). AI 펭톡과 영어 원어민의 초등학생 영어 발음평가에 관한 비교연구. 영어교과교육, 21(4), 67-90. doi:10.18649/jkees.2022.21.2.22 | 미소장 |
3 | 박전규. (2022a). 영어가 즐겁다. AI 기술 옷 입고 영어교사 나선 펭수. 월드와이웹: http://www. dongascience.com/news.php?idx=40672에서 2023년 4월 17일 검색하였음. | 미소장 |
4 | 박전규. (2022b). 인공지능 기반의 외국어 말하기 학습 기술 개발. 기술과 혁신, 456, 월드와이웹: http://webzine.koita.or.kr/202011-technology/인공지능-기반의-외국어-말하기-학습-기술-개발에서 2023년 3월 29일 검색하였음. | 미소장 |
5 | 산업연구원. (2017). 음성인식 가상비서의 급속한 확산과 한계. 산업동향브리프, 90, 27-29. | 미소장 |
6 | 이경님. (2017). 음성 언어 처리 기술, 어디까지 왔나. 새국어생활, 27(4), 99-116. | 미소장 |
7 | 정요한, 최인철. (2021). 인공지능 챗봇 음성인식의 오류분석 기반 유용도 탐색. 멀티미디어언어교육, 24(4), 261-298. doi:10.15702/mall.2021.24.4.261 | 미소장 |
8 | 최원경. (2020). AI 챗봇을 활용한 초등영어 과정중심 말하기 평가: 가능성과 한계. 초등영어교육, 26(1), 131-152. doi:10.25231/pee.2020.26.1.131 | 미소장 |
9 | 최인철. (2000). 21세기의 언어테스팅 방식: 컴퓨터 개별 적응 평가와 수행 평가의 발전전망. 어학연구, 36(1), 205-241. | 미소장 |
10 | 현주은, 임희주. (2019). 영어학습도구로서 인공지능 스피커의 분석 및 시사점. 영어영문학, 24(1), 201-219. doi:10.46449/MJELL.2019.02.24.1.201 | 미소장 |
11 | Clark, J., & Yallop, C. (1995). An introduction to phonetics and phonology (2nd Ed.). Oxford: Blackwell. | 미소장 |
12 | Hincks, R. (2003). Speech technologies for pronunciation feedback and evaluation. ReCALL, 15(1), 3-20. doi:10.1017/S0958344003000 | 미소장 |
13 | Jenkins, J. (2000). The phonology of English as an international language:New models, new norms, new goals. Oxford: Oxford University Press. | 미소장 |
14 | Liu, J., Liu, X., & Yang, C. (2022). A study of college students’ perceptions of utilizing automatic speech recognition technology to assist English oral proficiency. Retrieved March 6, 2023, from the World Wide Web:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9773265/ | 미소장 |
15 | Park, M. (2017). Age effects on the acquisition of L2 vowels in an FL context. English Language Teaching, 29(4), 83-102. doi:10.17936/pkelt.2017. 29.4.4 | 미소장 |
16 | Park, M. (2022). A study on native and nonnative teacher assessment of Korean-speaking children’s English pronunciation. Primary English Education, 28(4), 127-149. doi:10.25231/pee.2022.28.4.127 | 미소장 |
17 | Park, M., & Park, Y. (2020). Korean elementary teachers’ perceptions of NESs’and NNESs’ pronunciation. Foreign Languages Education, 27(4), 23-50. doi:10.15334/FLE.2020.27.4.23 | 미소장 |
18 | Park, M., & Yoon, Y.-B. (2018). On the perception of child learners’ English vowels in a context of minimal input. Journal of the Korea English Education Society, 17(4), 1-18. doi:10.18649/jkees.2018.17.4.1 | 미소장 |
19 | Walker, R., & Zoghbor, W. (2015). The pronunciation of English as a lingua france. In M. Reed & J. M. Levis (Eds.), The handbook of English pronunciation (pp. 433-453). Sussex, UK: John Wiley & Sons. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.