본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구의 목적은 초등학교 예비교사들을 대상으로 생태형 스포츠의 이해와 적용 그리고 성찰 과정을 깊이 있게 들여다봄으로써, 2022 개정 체육과 교육과정에 새로 도입된 생태형 스포츠의 실행 가능성을 탐색하고자 하는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하고자 실행연구방법을 채택하였으며, 연구에 참여하는 예비교사들을 대상으로 참여 관찰과 심층 면담을 통해 자료를 수집하고, Spradley(1980/2009)가 제안한 영역분석과 분류분석을 통해 자료를 분석하였다. 생태형 스포츠 교육을 위한 실행과정에서 수업은 총 6∼15주차 사이에 5회에 걸쳐서 실시되었으며, 수업의 주요 내용은 개정 교육과정과 생태형 스포츠에 대한 이해, 생태형 스포츠 체험계획 수립과 실천, 생태형 스포츠교수⋅학습 방법의 탐색으로 구성되었다. 예비교사들은 연구자가 설계한 생태형 스포츠 교육에 참여하면서 ‘움직임 욕구의 실현’, ‘자연이라는 교육 소재 발견’, ‘새로운 스포츠 환경에 적응’, ‘생태형 스포츠에 에듀테크 더하기’, ‘생태형 스포츠 소양 함양의 필요성 인식’ 등과 같은 교육적 체험을 한 것으로 나타났다. 이에 기반하여 생태형 스포츠 교육의 실천 방향으로 ‘환경에 대한 책임 의식과 실천 강조’, ‘도전과 모험 정신 함양 부각’, ‘환경에 기반한 건전한 스포츠 문화 형성’을 제안하였다. 끝으로 생태형 스포츠 교육과 관련한 구체적인 사례연구 확대, 현장 교사교육 및 보급을 위한 프로그램 개발, 학교와 지역사회 연계 교육 방안을 후속 연구로 제언하였다.

The goal of this study was to determine the feasibility of ecological sports, a major content element in the 2022 revised physical education curriculum, by examining elementary school preservice teachers’ understanding, application, and reflection process of ecological sports. The researcher conducted action research to achieve the study’s goal and collected data through participant observation and in-depth interviews with preservice teachers who took part in the action research. The data gathered were analyzed using the domain and taxonomic analyses of Spradley (1980/2009). The implementation process for ecological sports education was conducted five times between 6 and 15 weeks, with the main content consisting of the 2022 revised curriculum and understanding of ecological sports, the establishment and implementation of an ecological sports experience plan, and the exploration of ecological sports teaching methods. Through the ecological sports education designed by the researcher, preservice teachers learned the following: “Realization of the desire for movement,” “Discovering the educational material called nature,” “Adapting to a new sports environment,” “Adding Edu-tech to ecological sports,” and “Cultivating the literacy of ecological sports.” Based on the preservice teachers’ awareness and participation, the researcher proposed three major directions for implementing ecological sports education: “Emphasis on environmental responsibility and participation,” “Emphasis on cultivating a spirit of challenge and adventure,” “Cultivating the right sports culture based on the environment.” To establish the relatively unfamiliar educational content of “ecological sports” in the field, teacher awareness must be raised and an educational environment must be created. Therefore, it was proposed that as follow-up studies, specific case studies related to ecological sports education, development of programs for on-site teacher training, and exploration of education plans in collaboration with schools and local communities be expanded.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
초등영어 자료기반학습(Data-Driven Learning) 모형 개발 및 적용 효과 = Effects of data-driven learning on Korean elementary school students’ English vocabulary and grammar learning 주성재 p. 1-20

생성 AI(Generative AI)의 할루시네이션(hallucination) 이슈와 윤리적 과제 = Hallucination issues and ethical challenges of generative AI : focusing on topics applicable to elementary AI ethics education : 초등 AI 윤리교육에서 활용 가능한 주제를 중심으로 박형빈 p. 21-36

금융역량 구현을 위한 사회과 교육과정 개선 방향 연구 = Directions for improving social studies curriculum to realize financial competence : focusing on 2022 Social Studies Curriculum economic area achievement standards : 2022 개정 사회과 교육과정 경제 영역 성취기준을 중심으로 이성재, 김혜진 p. 37-54

초등학교 1학년 그림일기에서 글과 그림의 관계에 대한 인식과 복합양식 문식성 양상 분석 = An analysis of the students’ perceptions and multimodal literacy in the first grade picture diary 이현진 p. 55-82

초등학교 예비교사의 생태형 스포츠 실행 경험과 생태형 스포츠 교육의 정착을 위한 제언 = Preservice elementary school teachers’ experience of practicing ecological sports and suggestions for establishing ecological sports education 박상봉 p. 83-100

드론 활용 인공지능교육 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력에 미치는 영향 = Effects of a drone-based artificial intelligence education program on elementary school students’ creative problem-solving skills 윤경환, 문성환 p. 101-117

초등교사의 좋은 체육수업 인식에 관한 현상학적 탐구 = Phenomenological exploration of elementary teachers’ perceptions of good PE class 나재권, 이영석 p. 119-136

인공지능 챗봇 활용 초등영어 말하기 수업에 대한 질적 메타분석 = Qualitative meta-analysis of elementary English speaking classes using artificial intelligence Chatbots 임희정 p. 137-156

영어과 초등학교 최소성취기준 개발 연구 = Development of the minimal achievement standards for elementary school English 조보경, 최종갑, 이삭 p. 157-173

초등학교 학생평가의 실태와 맞춤형 자율평가 활용에 관한 교사의 인식 = Teachers’ perception of student evaluation in elementary education and their experience with the national customized self-assessment 이소라, 홍은홍 p. 175-189

미래 국어 수업에 대한 초등 교사들의 인식 양상 = The perception of elementary teachers on future Korean language classes 최선희, 김금내, 이관희 p. 191-214

ChatGPT의 한영 번역 도구로서의 정확성 분석 = Analysis of ChatGPT’s accuracy on Korean-English translation 윤여범 p. 215-231

'정서교육'으로서의 교과교육 = School subjects education as the education of emotion : a study on implications of Collingwood's theory of art : 콜링우드 예술이론의 관점 신춘호 p. 233-248

초등학생들의 의사소통역량 강화를 위한 교과 융합 프로그램에 대한 협력적 실행연구 = Collaborative action research on the application of convergence curriculum to strengthen communication competencies of elementary school students 이영석, 장용규, 윤여범, 이재승, 김동식 p. 249-270

심미적 감성 역량 함양을 위한 교과 연계 프로그램 개발 방향 탐색 = Exploring the direction of the development of curriculum-linked programs to develop aesthetic sensitivity competency in students 민병선, 백재연 p. 271-290

한국판 웩슬러 기초학습기능검사(K-WFA)의 타당도 = Validity of Korean Wechsler Fundamentals: Academic skills : centered on elementary school students : 초등학생을 중심으로 박우람, 홍상황 p. 291-314

초등학교 아동이 지각한 부모양육태도와 또래관계문제 간 관계에서 실행기능과 마음읽기의 이중매개효과 검증 = Verification of the dual mediating effects of executive function and mind reading on the relationship between parenting attitude and peer relationship problems perceived by elementary school students 하문선 p. 315-334

지역사회 조직화 과정에 대한 질적 사례 연구 = Qualitative study of the community organizing process : 서울형혁신교육지구 민관학 거버넌스를 중심으로 김용우 p. 335-353

초등 예비 교사의 수업화법에 관한 인식 연구 = A study on the perception of pre-service teachers’ in elementary school for teachers’ instructional communication : focusing on the second-year students of G National University of Education’s <teachers’ speech communication> course and practical experience in the field : 수도권 G교육대학교 2학년 학생들의 <교사화법> 과목 수강 및 현장에서의 실천 경험을 중심으로 양수연 p. 355-380

학교장의 식물기르기에 대한 교육적 신념으로 촉발된 생태교육의 운영과정과 그 의미 = Process and meaning of ecological education triggered by the principal’s educational beliefs about plant growth 주은정, 임보라, 고홍규 p. 381-400

초등학생 자녀를 둔 초등교사의 자녀교육 디자인 양상 연구 = A study on children’s education design aspects of elementary school teachers with elementary school children 정수현, 김연구, 김두섭, 김보영, 이고은, 이동호, 이주원, 이진우, 공성원, 최영주 p. 401-426