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기업의 사회가치 창출에 대한 논의는 기업의 존재 이유와 사회적 역할, 활동에 대해 새로운 관점을 제시하면서 사적이윤 추구 조직에서 사회문제 해결 조직으로서의 기업의 역할 전환을 강조하고 있다. 그러나 기업의 사회문제 해결 활동이 제품·서비스 생산·공급 측면에 초점이 맞추어져 시민·당사자는 이 과정에서 여전히 수동적 존재로 간주되고 있다. 이 연구에서는 시민·당사자를 수혜의 대상이나 단순 서비스 사용자·소비자로 파악하는 틀을 넘어 사회문제 해결을 위한 제품·서비스·시스템을 '공동창조'하는 파트너로 파악한다. 이러한 관점을 구체화하기 위해 시민·당사자와 함께 사회적 도전과제 대응 기업사회혁신을 수행하는 사례를 분석하고 그 기업들의 특성을 정리하였다. 분석결과 ①이들은 시스템 전환을 지향하는 기업 비전과 활동의 방향성을 제시하고 있으며, ②전환적 관점을 가지고 새로운 시스템 구현을 위한 실험을 하고 있다. ③실험은 지역현장을 기반으로 시민·당사자와의 공동창조 활동이 수행되는 리빙랩 방식으로 진행되는데, 이 과정에서 혁신팀을 만들어 새로운 사업과 프로그램을 함께 추진할 이해관계자 네트워크를 형성하고 있다. 또 ④여러 주체들이 참여하는 공동창조 활동을 활성화하기 위해 디지털 플랫폼을 구축·활용하고 있다.

The discourses on corporate social value creation has shed new light on the raison d'être, social roles, and activities of corporations, emphasizing a shift in their role from private profit-seeking organizations to social problem-solving organizations. However, the social problem-solving activities of companies are focused on the production and supply of products and services, and citizens and stakeholders are still considered passive in this process. In this study, we go beyond the framework of identifying citizen-stakeholders as beneficiaries or mere service users and consumers to identify them as partners in the 'co-creation' of products, services, and systems to solve social problems. To concretize this perspective, we analyzed cases of corporate social innovation with citizens and stakeholders and summarized their characteristics and significance. The results of the analysis are as follows: 1) They present a corporate vision and direction of activities to respond to social challenges. 2) They are experimenting to implement new systems with a transformative perspective. 3) The experiments are conducted in the form of living labs, where co-creation activities with citizens and stakeholders are carried out based on the real-life settings, and in the process, innovation teams are created to form a network of stakeholders to promote new projects together. 4) They are also building and utilizing digital platforms to facilitate co-creation activities involving multiple actors.

권호기사

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미래혁신산업 인재양성을 위한 ‘기술경영전문대학원’ 교과과정 구성에 대한 연구 = A research on the curriculum composition of management of technology(MOT) in Korea : focusing on the difference in perception between universities and industries : 대학과 산업의 인식차이를 중심으로 방태웅 p. 1-29

캐즘 단계의 한국 전기자동차 수용확산 저해 요인과 소비자 특성에 관한 연구 = Adoption barriers for Korean electric vehicle and customer characteristic at chasm 주재길, 권규현 p. 31-59

머신러닝 기반 인공지능 특허 품질 예측 = Machine learning based artificial intelligence patent quality prediction 김성현, 옥창훈, 김영민 p. 61-82

정부 R&D 지원이 기업 R&D 투자에 미치는 영향 분석 = An analysis of the impact of government R&D support on corporate R&D investment 이원홍, 양희승 p. 83-106

기업의 사회가치 창출과 공동창조 = The corporate social innovation and co-creation : a corporate social innovation with people : 시민과 함께하는 기업사회혁신 사례연구 송위진 p. 107-139

탄소중립 정책에 따른 태양광 발전시설 입지영향 효율성 분석 = Analysis of site impact and efficiency of photovoltaic power facilities under carbon neutrality policy : a comparison between Yeongnam and Honam regions : 영호남 비교 이옥진 p. 141-169

과학자의 사회적 책임에 대한 대학 연구자의 인식 = Perceptions of social responsibility of scientists among university researchers : impact of basic research proportion : 기초연구 비중의 영향을 중심으로 박희제 p. 171-207

연구관리 전문기관 담당자가 갖추어야 할 역량우선순위 연구 = A study on the priorities of competencies for personnel in R&D project management institutions : comparative analysis of R&D project management personnel and researchers : 담당자와 연구자 비교 분석 한성원, 김진식, 정여진, 박종민, 원준희, 안도현, 이주연, 정명석 p. 209-235

재료기술 분야의 연구 협력 네트워크 구조 및 변화 = The structure and change of patent cooperation network in materials technology : focusing on Korean joint patents : 우리나라 공동특허를 중심으로 한경진, 조근태 p. 237-275

서비스업 고성장기업의 혁신 특성에 관한 연구 = A study on the innovation characteristics of high growth companies in the service industry : focusing on innovation activities and innovation performance : 혁신활동과 혁신성과를 중심으로 이원빈, 오승환 p. 277-304