본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

This paper is a critical attempt to reexamine the narrative strategies of George Schuyler’s satirical Harlem Renaissance novel Black No More through the twin lenses of Afrofuturism and speculative fiction. Seen from the Afrofuturist perspective, Black No More can be positioned as an earliest example of the speculative fiction written by an African American author. The extrapolation upon which Black No More is based shows that a technological novum called the Black-No-More process turns black people white. As a consequence, the racial metamorphosis plunges the black population into chaos and simultaneously upsets the entire American social order. To elaborate on this chaotic landscape of future America, I have recourse to Afrofuturism which can broach the long-delayed conversation about race and science fiction. Also inquiring into the America’s racial irony represented in the ending of this black speculative fiction, I argue that Black No More dares to run the risk of self-making in the unknown time and space of future America.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
흑인폭동의 정치학 = Politics of black riots : focusing on Himes' Blind Man with a Pistol : 하임즈의 『총을 든 눈먼 사내』를 중심으로 계정민 p. 5-24

아프로-미래주의로 재고찰한 조지 스카일러의 할렘 르네상스 풍자소설 『블랙 노 모어』 = George Schuyler's satirical harlem renaissance novel Black No More revisited through the lens of afrofuturism 김준년 p. 25-57

모신 하미드의 『주저하는 근본주의자』 = Mohsin Hamid's The Reluctant Fundamentalist : the rapprochement between the United States and the Islamic countries through absolute hospitality : 절대적 환대를 통한 미국과 이슬람 국가 사이의 화해 문해인 p. 59-82

포퓰리즘 비판 우화소설로 『바퀴벌레』 톺아보기 = Ian McEwan's The Cockroach as a allegorical critique of populism 박종성 p. 83-107

퀑탱 메이야수의 “과학 밖 소설” 비판 = A critical reading of Quentin Meillassoux's extro-science fiction : necessity and contingency in Philip K. Dick's Ubik : 필립 K 딕의 『유빅』을 중심으로 오현숙 p. 109-136

기억의 확언 과정을 통한 포스트휴먼 생명윤리 비전 = Posthuman bioethical vision through the affirmative process of memories : Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go : 가즈오 이시구로의 『나를 보내지 마』 이정희 p. 137-168

서울과 뉴욕의 근대적 풍경에 나타난 자본주의의 생리학적 골상학 = The modern landscapes of Seoul and New York as physiological physiognomies of capitalism : a comparative study of Park Tae-Won's A Scenery of the Creek Side and John Dos Passos's Manhattan Transfer : 박태원의 『천변풍경』과 존 도스 패소스의 『맨해튼 트랜스퍼』 비교연구 이준영 p. 169-202

Disrupting conventional representations of time and space in A Girl is a Half-formed Thing and How to Wash a Heart Jing Zhu p. 203-228