권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 연구의 주요 목적은 한국인 학습자의 브라질 현지 교육 6개월 후에 나타난 포르투갈어 오류를 관찰하는 것이다. 이를 통해 포르투갈어를 배우는 한국인 학습자에게 지속적으로 나타나는 오류와 특징적인 변화에 대하여 분석해보았다. 본 연구를 위해 우리는 전이, 중간언어, 화석화, 감시, 자기발화수정과 같은 이론적 토대를 제시하였다. 조사 결과, 한국인 학습자에게는 동사변화형, 성수의 일치, 전치사, 정관사 항목의 지속적 오류가 나타났다. 또한 특정 학습자의 특정 발음, 강세 오류가 화석화되어 나타났고, 학습 어휘량의 증가에 따라 부정확한 어휘 사용이 증가하였다. 본 연구 단계에서는 대다수의 한국인 학습자들이 자신의 발화를 수정하여 말하기 시작하였다. 참여자별로 오류 발생 빈도에 차이를 보이며, 개별적인 발화 능력 차이도 보여주었다. 학습 과정에서 나타나는 오류는 학습자에게 상당히 중요한 부분이다. 강세에 따라 시제나 의미가 바뀌는 어휘의 부정확한 사용 모습을 보면 교육을 통해 바로 잡을 수 있는 부분이 무엇인지 확실히 알 수 있다. 이와 같이 교수자들은 오류의 의미를 정확히 판단하여 교육 현장에서 활용해야 한다.
The main purpose of this study is to observe the language errors made by Korean learners of Portuguese after 6 months of learning in Brazil. Through this, we analyzed the errors and characteristic changes that consistently appear. For this study, we presented theoretical foundations such as transfer, interlanguage, fossilization, monitoring, and self-repairs. As a result of the investigation, Korean learners consistently showed errors in verb conjugation, gender and number agreement, prepositions, and definite articles. In addition, specific pronunciation and stress errors of specific learners appeared fossilized, and incorrect vocabulary use increased as the amount of vocabulary learned increased. At this stage of the study, the majority of Korean learners began speaking by modifying their speech. There were differences in the frequency of error occurrence for each participant, as well as differences in individual speaking abilities. Errors that appear during the learning process are a very important part of learning. Looking at the incorrect use of vocabulary that changes tense or meaning depending on stress, we can clearly see what can be corrected through teaching. Likewise, it is important for lecturers to properly determine the meaning of errors and actively use them in teaching.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 대학01
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.