권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
현덕의 유년 동화에 관한 적지 않은 연구가 존재함에도 그의 동화가 일으키는 의미 작용의 역학을 기호학을 통해 연구한 경우는 전무하다. 기호학은 기표의 사전적 의미에 집중하기보다 작품에 내재한 의미 작용의 구조와 과정을 밝히는 것으로 기호학을 통해 현덕의 유년 동화를 분석하는 것은 그간 존재했던 다양한 해석의 망 중 하나를 새롭게 직조하는 것이라 볼 수 있다.
본 연구는 현덕의 유년 동화에서 세 가지 이항 대립을 주목 하였다. 첫 번째는 ‘갖고 있음–갖고 있지 않음’의 대립으로 이 부분은 기본적으로 현덕의 유년 동화가 계급의 차이를 담은 작품이라는 것을 보여준다. 그렇지만 현덕의 유년 동화가 기존의 계급주의 작품을 뛰어넘는 점은 이러한 대립 구도에 경도되지 않으며, 인물이 이러한 구도를 다양한 양태로 타파하는 모습을 보여주기도 한다는 것이다. 두 번째 이항 대립은 ‘되다–되지 않다’이다. 현덕의 유년 동화는 이 대립 항을 통해 놀이적 세계와 현실 세계의 대비를 보여준다. 한편 놀이적 세계의 경계는 역동적인 것으로 현실세계의 바람을 놀이 세계에 담아내기도 하고, 현실의 계급 차이를 놀이를 통해 극복하기도 한다. 세 번째 이항 대립은 복수(複數)–단수이다. 인물들은 이 대립 항을 통해 소유와 비소유의 대립을 극복한다. 이때의 구도는 단수인 소유 계급과 복수인 비소유 계급의 대립으로, 대부분 연대하는 복수의 비소유 계급이 승리한다. 이러한 구도는 서사에 따라 다양한 형태로 나타나며, 단수의 소유계급 아이가 비소유의 계급 아이들과 함께하는 복수의 상태로 변하기도 하고, 복수의 상태였다가 소유의 차이에 의해 단수의 상태로 변하기도 한다.
위에서 다룬 각각의 이항 대립은 현덕의 유년 동화에 다양한 방식으로 혼재되어 있으며, 이를 공식화하고 고정화시키는 것은 현덕의 작품과 기호학을 단편적으로 바라본 것이다. 다만 본 연구는 현덕의 유년 동화를 읽는 다양한 방법 중 하나를 제시하고 작품에 관한 담론을 풍성화하는 작업이라고 볼 수 있다.
Although there are not a few studies on Hyundeok’s childhood story, there is no case of studying the dynamics of meaning and action caused by his story through semiotics. Semiotics reveals the structure and process of semantic action inherent in the work rather than focusing on the dictionary meaning of the sign. Analyzing Hyundeok’s story through semiotics can be seen as weaving one of the networks of various interpretations of the work that have existed so far.
This study focused on three binomial confrontation terms in Hyundeok’s childhood story. The first is the confrontation between “have–not have”, which basically shows that Hyundeok’s childhood story is a work that contains class differences. However, the fact that Hyundeok’s childhood story exceeds the existing classist work is that it does not adhere to this confrontational structure, and the character also shows breaking down this composition in various ways. The second confrontation term is ‘to be–not to be’. By recreating children’s play through this confrontation term, the contrast between the play world and the real world is shown, and the narrative is established by itself. On the other hand, the boundaries of the play world are dynamic, capturing the winds of the real world in the play world, and overcoming the class difference in reality through play. The third confrontation term is plural–single number. Through this confrontation term, the characters overcome the confrontation between possession and non–possession. At this time, the composition is the confrontation between the singular owned class and the plural unowned class, and the plural unowned class wins. This composition appears in various forms depending on the narrative, and a singular possessive child may change into a plural state with the children of the unowned class, or from a plural state to a singular state due to the difference in possession.
Each of the confrontation terms covered above is mixed in Hyundeok’s childhood story in various ways, and formulating and immobilizing them is a fragmentary view of Hyundeok’s works and semiotics. However, this study can be seen as a work to present one of the various ways to read Hyundeok’s childhood stories and enrich the discourse about the story.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내07
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.