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교통류에서는 거시적인 지표로 속도, 교통량, 밀도가 중요한 파라미터로 활용되고 있으며, 미시적인 지표로는 가속도와 차두거리가 중요한 파라미터로 활용되고 있다. 속도와 교통량은 현재 설치된 교통정보 수집장치로 수집이 가능하지만 가속도와 차두거리는 안전과 자율주행분야 등에 필요성이 있지만 현재 교통정보 수집장치로는 수집이 불가능한 실정이다.

객체인식 기법인 YOLO는 정확도와 실시간성이 우수하여 교통분야를 포함하여 다양한 분야에서 활용되고 있다. 본 연구에서는 YOLO를 활용하여 가속도와 차두거리를 측정하기 위해 측정 간격을 조밀하게 설정하여 간격별 차량의 속도 변화와 차량 간 통행시간 차이를 통해 가속도와 차두거리를 측정하는 모델을 개발하였다. 지점별 교통특성에 따라 가속도와 차두거리의 범위가 다름을 확인하였고, 측정률 확보를 위한 기준거리와 화면각도에 따른 비교분석을 수행하다. 측정간격은 20m, 각도는 직각에 가까울수록 측정률이 높아짐을 분석하였다. 이를 통해 교차로별 안전도 분석과 국내 차량행태모델 분석에 기여할 수 있을 것이다.

While analyzing traffic flow, speed, traffic volume, and density are important macroscopic indicators, and acceleration and spacing are the important microscopic indicators. The speed and traffic volume can be collected with the currently installed traffic information collection devices. However, acceleration and spacing data are necessary for safety and autonomous driving but cannot be collected using the current traffic information collection devices.

‘You Look Only Once’(YOLO), an object recognition technique, has excellent accuracy and real-time performance and is used in various fields, including the transportation field. In this study, to measure acceleration and spacing using YOLO, we developed a model that measures acceleration and spacing through changes in vehicle speed at each interval and the differences in the travel time between vehicles by setting the measurement intervals closely. It was confirmed that the range of acceleration and spacing is different depending on the traffic characteristics of each point, and a comparative analysis was performed according to the reference distance and screen angle to secure the measurement rate. The measurement interval was 20m, and the closer the angle was to a right angle, the higher the measurement rate. These results will contribute to the analysis of safety by intersection and the domestic vehicle behavior model.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
보행자 점유공간 현행화 및 대기공간 서비스수준 산정을 위한 개선 연구 = Study on the enhancement of the level of service for the pedestrian queuing area 윤정은, 이경진, 진형석, 유희천, 윤일수 p. 1-12

교통소통과 안전 특성을 결합한 교통상황 모니터링 지표 개발 = Development of traffic situation integrated monitoring indicators combining traffic and safety characteristics 주영빈, 채준병, 황재성, 이철기, 이상수 p. 13-25

자기보고 기반 운전성향을 통한 주행행태 특성 추정 연구 = Estimation of driving behavior characteristics through self-reported-based driving propensity 황순천, 이동민 p. 26-41

혼합 교통류의 적정 평가지표 기반 안전성 분석 = A safety analysis based on evaluation indicators of mixed traffic flow 이한빈, 박신형, 강민지 p. 42-60

한국형 eCall 시스템 개발 및 통합실증을 통한 기대효과 분석 = Development of Korea eCall system and effects analysis through integrated demonstration 김상헌, 조용성, 김선우 p. 61-81

YOLO기법을 사용한 차량가속도 및 차두거리 산출방법 = Vehicle acceleration and vehicle spacing calculation method used YOLO 길정원, 황재성, 권재경, 이철기 p. 82-96

지역의 버스정보 제공을 위한 Open BIS 플랫폼 및 비즈니스 모델 개발 = Open BIS platform and business model development for providing bus information in the area 강원평, 조용성, 손승녀, 어효경, 김경석 p. 97-111

드론탐지용 RF스캐너의 성능에 송전탑이 미치는 영향 분석 = Analysis of the impact of transmission towers on the performance of RF scanners for drone detection 이문희, 방정주 p. 112-122

협력주행 지원을 위한 2D 인프라 카메라 기반의 실시간 차량 중심 추정 방법 = Infrastructure 2D camera-based real-time vehicle-centered estimation method for cooperative driving support 조익현, 박구만 p. 123-133

고령 운전자 조건부 운전면허 발급을 위한 평가 시나리오 개발 프레임워크 = A framework of test scenario development for issuance of conditional driver’s licenses for elderly drivers 김상수, 정연식 p. 134-145

출력 위상을 고려한 크로스오버 접합의 해석 및 설계 = Analysis and design of crossover junctions including output phase 박면주 p. 146-152

도로 건설현장의 디지털트윈 구현을 위한 디지털 건설정보구조에 관한 연구 = A study on the digital construction information structure for the implementing digital twin of road construction sites 정태원, 지현욱, 복진훈 p. 153-166

자율주행 드라이빙 시뮬레이터용 IMU 센서 에뮬레이터 = IMU sensor emulator for autonomous driving simulator 이재운, 박동혁, 원종훈 p. 167-181

대조학습 방법을 이용한 주행패턴 분석 기법 연구 = Research on driving pattern analysis techniques using contrastive learning methods 정회준, 김승하, 김준희, 권장우 p. 182-196