본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

According to the overseas education institution portal, although Baekdu Hagwon was approved as a Korean school on October 1, 1976, Lee KyeongTae, who served as the school principal for about 30 years until 1974 and had already retired, was suddenly distorted as Jochongnyeon at the beginning of Liberation Day in 1977. We paid attention to the distorted fact and investigated ‘what role’ the first principal, Lee KyeongTae, played in founding and operating the school.

Zainichi Lee KyeongTae established a clear national view of founding a nation of independence, peace, and unification, and based on the independence of education and the autonomy of the academy, he personally demonstrated and taught peace education through national education. As a result, it was confirmed that the lighthouse called Baekdu Hagwon, the only united school for South and North Korean founded by Lee KyeongTae, was a great belief and symbol of the divided Korean community in Japan at the time.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
日·韓農業専門用語における語彙的特徴 = 한일 농업 전문용어의 어휘적 특성 : 한국어 농업용어의 난해함의 원인에 대해서 : 韓国語の農業用語の難解さの原因を求めて 姜スルギ p. 3-21

自己表出の観点から見た日本語の自称詞と対称詞 = 자기 표출의 관점에서 본 일본어 자칭사와 대칭사 : 드라마 『VIVANT』를 중심으로 : ドラマ『VIVANT』を中心に 都賢娥 p. 23-40

日本語·韓国語の地の文における「観察的状態表現」の研究 = 일본어·한국어 지문에서의 「관찰적 상태표현」 연구 : 일본어에 대한 한국어 번역에 주목해서 : 日本語に対する韓国語の訳し方に注目して 李慶旼 p. 41-66

日韓会話における情報交換について = 한일회화에서의 정보교환에 대하여 : 1회부터 3회의 회화를 데이터로 : 初回から3回の会話をデータに 吳晛榮 p. 67-83

감정형용사 「悲しい」의 사용양상 연구 = 感情形容詞「悲しい」の使用様相 研究 : 感情対象を中心に : 감정대상을 중심으로 송연희 p. 85-106

기계번역 활용에 관한 일한번역교육 실천 연구 = 機械翻訳の活用に関する日韓翻訳教育の実践研究 윤호숙 p. 107-125

デジタライゼーションによる日本語教育のDXに関する考察 = 디지털라이제이션으로 인한 일본어 교육DX에 관한 고찰 : 사이버대학교 수업 실천을 중심으로 : サイバー大学の授業実践を中心に 八野友香 p. 127-143

『今昔物語集』에 등장하는 異界로서의 樹木에 관한 고찰 = 『今昔物語集』に於ける異界としての樹木に関する考察 이시준 p. 145-166

구니키다 돗포의 작품과 내셔널리즘 = 國木田独歩の作品とナショナリズム 이미경 p. 167-185

石川啄木と一九〇九年 = 이시카와 다쿠보쿠와 1909년 : 전반기의 일기와 서간을 중심으로 : 前期の日記と書簡を中心に 尹在石 p. 187-205

전쟁기억과 상기의 메커니즘 = 戦争記憶と想起のメカニズム : 村上春樹の『羊をめぐる冒険』を中心に : 무라카미 하루키의 『양을 둘러싼 모험(羊をめぐる冒険)』을 중심으로 조주희 p. 207-235

가나(仮名) 표기 조선어 텍스트의 연구 현황과 전망 = 仮名表記朝鮮語テキストの研究現況と展望 : 壬辰倭乱(文禄·慶長の役)関連資料を中心に : 임진왜란 관련 자료를 중심으로 김영주, 김효숙 p. 237-256

일본에서의 지정학의 수용 = 日本における地政学の受容 : ハウスホ―ファーと日本地政学の思想を中心に : 하우스호퍼와 일본 지정학 사상을 중심으로 김태영 p. 257-288

日本の修身書における役割考察 = 일본 초등교육 수신서의 등장인물의 역할 고찰 : 서민 출신 위인을 중심으로 : 庶民出身の偉人を中心に 朴英淑, 佐藤亜里紗 p. 289-313

ESG시대에 대응한 일본어학습자의 취업활성화 방안 = ESG時代に対応した日本語学習者の就職活動化案 전윤선 p. 315-335

평화교육의 선구자 자이니치(在日) 이경태 현창과 그 의미 = 平和教育の先駆者在日李慶泰の顕彰とその意義 정희영 p. 337-361