본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 논문은 호놀룰루 미술관 관장 로버트 그리핑 주니어(1914-1979)가 왜 1947년 한국미술전람회를 꾸준히 추진하고자 했는지에 대한 질문에서 시작되었다. 이번 전시를 추진한 주역은 그리핑(Gripping)과 국립중앙박물관장 김체원(1909~1990)이다. 이 밖에도 포그 박물관 관장 랭던 워너(Langdon Warner, 1881~1955), 주한미군사령부 교육부 문화국장 월터 데이먼 기퍼드(Walter Damon Giffard, 1909~1965)도 중요한 역할을 했다.

한국미술전의 진행 상황을 살펴보기 위해 연구자는 로버트 그리핑 주니어(Robert P. Griffing, Jr.) 관련 주요 자료를 소장하고 있는 호놀룰루 미술관 아카이브(Honolulu Museum of Art Archives)와 랭던 워너(Langdon Warner)의 서신을 소장하고 있는 하버드대학교를 방문했다. 발굴된 1차 자료를 바탕으로 1947년 한국미술전에 대한 그리핑의 구상부터 1950년 6월 25일 한국전쟁 발발로 계획이 좌초되기까지의 과정을 재구성하고자 한다.

한국미술전을 추진하는 과정에서 그리핑이 미술관 활동에 쏟은 열정과 한국미술에 보여준 애정은 타의 추종을 불허한다. 그리핑은 30대 초반에 호놀룰루 미술관 관장에 부임하여 동서의 중간에 자리한 하와이의 문화적 정체성을 호놀룰루 미술관에 확고히 구현하려는 야심을 품었고, 그러한 야심은 문화적 지식의 상호교환을 통한 국제 이해와 상호존중이라는 유네스코와 이콤의 이상에 대한 그의 신념과 결합하면서 그의 평생의 열정을 만들어 냈다. 특히, 호놀룰루 미술관을 동서문화 교류의 교두보로 자리매김하기 위한 그의 야심을 실현하는 과정에서 그리핑이 조우한 한국미술은 그의 미술관 인생에서 나침반의 의미를 지니는 것이었다. 따라서 미국뿐 아니라 한국에서도 잊힌 역사가 되어버린, 동서문화 교류를 위한 그리핑의 노력은 충분히 재조명할 가치가 있다. 그러나 아쉽게도 한국문화와 미술에 대한 미국인들의 관심과 이해를 확산시키고자 했던 그리핑의 열정은 한국전쟁 이후 실제로 《한국국보전》이 추진되는 과정에서 미묘하게 변해간 것으로 보인다. 그 변화의 과정에 대한 고찰은 또 다른 논문에서 다루고자 한다.

This paper started with a question about why Robert P. Griffing, Jr. (1914-1979), director of Honolulu Museum of Art, wanted consistently to push the 1947 Korean Art Exhibition forward. The two main players who promoted the exhibition were Gripping, and Kim Chewon (1909-1990), director of the National Museum of Korea. In addition, Langdon Warner (1881–1955), curator of the Fogg Museum, and Walter Damon Giffard (1909-1965), head of Bureau of Culture, Department of Education, United States Army Military Government in Korea, also played an important role.

In order to examine the progress of the Korean Art Exhibition, I visited the Honolulu Museum of Art Archives, which holds the primary materials related to Robert P. Griffing, Jr. and Harvard University, which houses the correspondence of Langdon Warner. Based on the primary materials excavated, I want to reconstruct the 1947 Korean Art Exhibition, from Gripping"s conception of it to the plan"s collapse due to the outbreak of the Korean War on June 25, 1950.

In the process of promoting the 1947 Korean Art Exhibition, Gripping"s pure passion for museum activities and affection for Korean art are unmatched. Gripping was appointed director of the Honolulu Museum of Art in his early 30s, and had an ambition to firmly embody the cultural identity of Hawaii, which is located between East and West, at the Honolulu Museum of Art. Combined with his belief in the ideals of UNESCO and ICOM, it created his lifelong passion. In particular, Korean art, which he encountered in the process of realizing his ideals and ambitions, served as a beacon in Gripping"s art museum life. Therefore, Griffing"s efforts for East-West cultural exchange, which has become a forgotten history not only in the United States but also in Korea, are worth reexamining. However, unfortunately, Griffing"s passion to spread the interest and understanding of Korean culture and art in America appears to have subtly changed in the process of actually organizing the exhibition Masterpieces of Korean Art after the Korean War. A subtle change of Griffing’s passion will be covered in another paper.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
서기 2세기 로마 제국에서 그리스 문화 부흥과 파우사니아스(Pausanias)의 아티카 여행 = The revitalization Greek culture in the 2nd century Roman Empire and Pausanias’ travel to Attika 김혜진 p. 7-30

고려 전기 삼각산 지역 마애조상 연구 = A study on the rock-carved Buddhist sculptures of the Samgaksan Mountain area in the early Goryeo period 박영민 p. 31-61
재고된 국가, 이동하는 경계 = Nation reconsidered, borders in motion : representing international flags in the works of Yanagi Yukinori : 야나기 유키노리(Yanagi Yukinori)의 국기 작업에 나타난 경계 인식 박은영 p. 63-91
조선 시대 한양도성 내 점각명 백자의 출토 양상과 특징 변화 = Changes in the excavation pattern and characteristics of white porcelain with stippled inscription in Hanyang the capital during the Joseon Dynasty 박정민 p. 93-125

고려시대 사리장엄구로 사용된 동경의 매납과 의미 = A study on the enshrinement and its meaning of the bronze mirror used as Buddhist reliquary in the Goryeo Dynasty 박진경 p. 127-151

민지(閔漬)의 사적기를 통해 본 고려 후기 보살주처신앙과 불교미술 = Beliefs in bodhisattva residences in the late Goreyo period and Buddhist art as seen through Minji’s historical records 이경희 p. 153-182
닛코 도쇼구(⽇光 東照宮)에 ‘전시’된 조선의 동종(銅鐘) = Joseon bronze bell on display at Nikkō Tōshōgu 이정은 p. 183-212
조선총독부박물관의 한국도자 수집 방법의 시기별 변화와 그 의미 = Changes and their meanings of the Korean ceramics collection method at the Joseon Government-General Museum 전남언 p. 213-238
인류세 위기 속 건축 패러다임의 전환과 브뤼노 라투르의 행위자네트워크 미학 = Paradigm shift of architecture in the anthropocene and the aesthetics of Bruno Latour’s actor-network theory 전영백 p. 239-275
《한국 국보전》 전사(前史) = The prehistory of the exhibition Masterpieces of Korean Art : the abortive plan for the 1947 Korean art exhibition : 불발된 1947년 한국미술전 계획 정무정 p. 277-300

중국 송대 효 서사 확산의 물적 동인으로 본 《二十四孝子故事圖》 = Materialistic motivation unveiled : the significance of "Images of Twenty-four Filial Piety Stories" in the spread of filial piety narratives during the Song Dynasty in China 지민경 p. 301-327