본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

우리 사회는 장애인과 비장애인이 함께 살아간다. 발달장애인에게는 인간의 발달과정에 있는 장애를 경험함으로서 사람들과의 커뮤니케이션 결핍에서 오는 어려움이 있다. 이들은 사회적 상호작용 및 인지력 저하에 따른 제한된 소통을 경험한다. 성인이 되는 발달장애인의 사회참여는 그에 따른 결과로서 가족들의 심리적 압박과 좌절로 이어지기도 한다. 그런데 발달장애인의 예배와 설교에 관한 상호교류가 비장애인과 비교하여 매우 특별한 것은 아니다. 다만 이들에게 독특한 점이 있다면 비장애인 공동체와 비교 할 때 발달장애인의 이해 수준이 그 나이나 성장과정에 비추어 낮고 느리다는 점이다. 때문에 신앙공동체에 이들의 이해와 참여를 독려하기 위한 다양한 방법이 교회의 목회적 과제에 긍정적일 수 있다. 이것은 비장애인의 유아나 아동에게 적용되는 소통 양식이 발달장애인의 성인에 이르기까지 적용 가능하다는 것을 의미한다. 이를 위하여 발달장애인의 눈높이를 맞추려는 의지는 발달장애인과 함께 하는 신앙공동체 환경에 전제되어야 하는 중요한 목회적인 내용이다.

본 연구는 발달장애인의 특성을 비롯하여 고려되어야 하는 목회환경과 발달장애인과 비장애인의 신앙적인 동질성을 관찰한다. 그리고 신앙적인 상호작용에 따른 신앙의 신비는 장애인이나 비장애인 모두에게 본질상 다르지 않다는 것을 살피면서, 본 연구를 통해 발달장애인을 바라보는 시선에 대한 오해를 점검하고, 발달장애인을 위한 다양한 목회적인 접근을 시도할 수 있는 고려와 발달장애인과 함께 하는 교회의 영적 상호소통에 관한 주제를 탐구한다.

In our society, disabled and non-disabled people live together. People with developmental disabilities have difficulties arising from a lack of communication with others as they experience disabilities in the human development process. They experience limited communication due to reduced social interaction and cognitive ability. The social participation of developmentally disabled people as adults can result in psychological pressure and frustration from their families. The interaction between people with developmental disabilities regarding Worship and Preaching is not very special compared to people without disabilities. However, what is unique about them is that compared to the non-disabled community, the level of understanding of people with developmental disabilities is low and slow in relation to their age and growth process. Therefore, various methods to encourage their understanding and participation in the faith community can be positive for the church's pastoral tasks. This means that the communication style that applies to non-disabled infants and children can also be applied to adults with developmental disabilities. To this end, the will to meet the perspectives of people with developmental disabilities is an important pastoral task that must be prerequisite for a faith community with people with developmental disabilities.

This study observes the characteristics of people with developmental disabilities, the pastoral environment that must be considered, and the religious identity of people with developmental disabilities and non-disabled people. And we examine that the mystery of faith through religious interaction is essentially no different for both disabled and non-disabled people. Through this study, we examine misunderstandings about the way people with developmental disabilities are viewed, consider various pastoral approaches for people with developmental disabilities, and explore topics related to the church's spiritual communication with people with developmental disabilities.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
세례와 견신례에서 성령의 인침과 성령의 은사에 대한 연구 = A study on the sealing of the holy spirit and the gifts of the holy spirit in baptism and confirmation 김명실 p. 7-37

성만찬 성례전 기억의 의미 = The meaning of remember of the sacrament of Eucharist, focusing on the perspectives of the Bible and neuroscience : 성서와 신경과학의 관점을 중심으로 나인선 p. 39-64

예배에서 시편창 활성화 방안 = Methods to promote Psalm singing in worship 이상일 p. 65-90

교회력에 나타난 시간의 항상성 연구 = A study on the constancy of time appeared in the church year 유재원 p. 91-113

발달장애인의 신앙적 상호교류와 교회 공동체의 예배와 설교에 관한 목회적 과제 = Pastoral tasks related to mutual religious exchanges of people with developmental disabilities and worship and preaching in the church community 김병석 p. 115-140

설교 선포에서 회중역할의 상호주관적 변화에 대한 연구 = A study on the intersubjective change of congregational role in sermon proclamation : meeting of sermon and counseling : 설교와 상담의 만남 김양일, 이신형 p. 141-164

북미 흑인 설교가 한국 교회에 주는 설교학적 함의 = Homiletical implications of African-American preaching for the Korean church : focusing on the homiletical theology of Henry H. Mitchell : 헨리 미첼 (Henry H. Mitchell)의 설교신학을 중심으로 조형진 p. 165-189

성경에 대한 설교자의 변혁적 참여 = A transformative engagement with the scriptures as a hermeneutic for the preacher 한우리 p. 191-210

팬데믹 상황에 대처방안으로서의 수도원 영성 = As a response to the pandemic situation monastic spirituality 윤성민 p. 211-234

‘마음 챙김’ 참여 경험에 관한 현상학적 연구 = A phenomenological study on the experience of participating in mindfulness : focusing on Christian : 기독교인을 중심으로 조한상 p. 235-268

참회(Beichte), 신적인 도움의 선물인가? 쓸모없는 역사적 전통인가? = Beichte, a gift of divine help? A useless historical tradition? : based on Bonhoeffer’s understanding : 본회퍼의 이해를 중심으로 강안일 p. 269-297

칼 구스타프 융(C.G. Jung)의 “사위일체”(quaternio) 연구 = A study of C.G. Jung's "quaternio" (the quaternity) 김윤정 p. 299-326

생명-삶의 공명적 이해와 목회적 돌봄 = Consonant understanding of life and pastoral care 최창국 p. 327-352

희생제의와 구약시대 제의와의 비교"> 가족 상실 트라우마와 상징적 심리치유 과정의 희생제의 = The sacrifice of family loss trauma and symbolic psychological healing process : comparison between the film "Midsommar" sacrifice and the Old Testament ritual : 영화 <미드소마> 희생제의와 구약시대 제의와의 비교 최지원 p. 353-377

다윗의 삶 속에 비친 이야기 정체성 = Narrative identity reflected in David’s life 최사랑 p. 379-405

『룻기』에 나타난 룻의 삶의 심리적 주제 및 자기 = The psychological theme of Ruth’s life and self in the Book of Ruth 정성원 p. 407-436

칼 융(Carl G. Jung)의 개성화 과정 성찰을 통한 영적 성장 = A study on spiritual growth through reflection on the individuation process of Carl G. Jung : applicability of the theory of conscientization of unconsciousness : 무의식의 의식화 이론 적용 가능성 임현우 p. 437-460

교회학교 교육자를 위한 TPACK 모델 = TPACK model for church school educators 김수환 p. 461-489

기독교교육에 있어서 웹툰의 교육적 활용연구 = A study on the educational use of webtoons in Christian education : focusing on the meta-analysis : 메타분석을 중심으로 박미라 p. 491-518

챗GPT 활용과 교육적 과제 = The utility of ChatGPT and educational challenges 박진경 p. 519-544

포스트휴먼 시대의 인간됨을 위한 연민교육 = Compassion-cultivation education for human-becoming in the post-human age : education for connecting with the sacred, rediscovering subjective self, and participating in the suffering of others : 거룩한 실재와의 연합을 위한 교육, 주체적 자기(Self)발견의 교육, 타자의 고통에 참여하는 교육 양성진 p. 545-575

생태적 감수성 함양을 위한 생태교육 방법 연구 = A study on ecological education methods for cultivating ecological sensitivity 박미경 p. 577-598

기독교성품형성에 있어서의 이야기의 의미 = The meaning of stories in Christian character formation : focusing on Stanley Hauerwas : 스탠리 하우어워스를 중심으로 하세례 p. 599-622

선교적 교회 관점에서 ‘다음세대’를 위한 선교방안 연구 = A study on missional approaches to the next generation from a perspective of the missional church 이병옥 p. 623-651

켈트 기독교 공동체를 통해 본 공유와 협력 강화를 위한 공동체 선교 패러다임 연구 = A study on the community missions paradigm for strengthening sharing and collaboration through Celtic Christian communities 황병준, 이상호 p. 653-679

하나님 나라 성장을 위한 참된 교회의 길, 사도적 선교적 교회 = The way of the true church for the growth of the Kingdom of God, the apostolic missional church 김신구 p. 681-706

이방인으로서의 타자를 위한 환대 담론 = A discourse of hospitality for the other as a stranger : focusing on Derrida and the Apostle Paul’s cosmopolitanism : 데리다와 사도 바울의 세계시민주의를 중심으로 신문궤 p. 707-735

칼빈의 제네바에서의 지역사회복지 실천을 통해 본 한국교회에 주는 통찰 = An insight of the Korean church through Calvin's community welfare practice in Geneva 나경훈 p. 737-759

나노사회에서 공동체 리빌딩 = Community rebui[l]ding in nano society 조성돈 p. 761-783

물질(Matter)과 물질화(Materialization)에 대한 신학적 성찰과 기독교 윤리적 의의 = Christian ethical significance and theological reflection on matter and materialization 김은혜 p. 785-811

디지털 전환 시대의 목회를 위한 디지털 리터러시 함양 사례 = A case study on cultivating digital literacy for ministry in the digital transformation era 김효숙 p. 813-836

길선주 목사의 『해타론』(1904)과 『만사성취』(1916)에 나타난 그리스도인의 실천적 삶 = The practical Christian life in Seon-Ju Gil’s Hetaron(1904) and Mansaseongchwi(1916) 안수강 p. 837-861

기독청년의 신앙 = Christian faith of Korean young adult Christians : images, experiences, and expectations of Korean churches : 한국교회의 이미지, 경험, 기대에 대하여 이민형 p. 863-888

멀티태스킹 중독 예방과 회복을 위한 목회적 방안 = Pastoral options for prevention and recovery from multitasking addiction 민장배, 이수환 p. 889-915

서번트 리더십이 신앙성숙도에 미치는 영향연구 = A study on the effect of servant leadership on spiritual maturity : 삶에 대한 긍정적 평가를 매개로 사역자와 기독 청소년 비교를 중심으로 박군오 p. 917-938

다중위기 시대, 지속가능한 한국교회를 위한 목회 신학적 성찰 = Pastoral theological reflections for the sustainable Korean church in the age of polycrisis : focusing on ESG ministry : ESG 목회를 중심으로 홍창현 p. 939-961

차이와 다양성의 평화적인 공존 = Peaceful coexistence of difference and diversity : beyond Habermas’ critical theory : 하버마스의 비판이론을 넘어 김진훈 p. 963-990