코로나19로 인한 청소년의 스트레스 인지와 외로움 경험이 우울감 변화에 미치는 영향 = The effects of stress perception and experience of loneliness on depression change due to COVID-19 in adolescents : mediating effect of fatigue recovery through sleep and experience of anxiety disorder : 잠으로 피로회복, 불안장애 경험의 매개효과
|
이지현, 위옥연
|
p. 1-16
|
|
|
|
초등교사가 인식하는 유⋅초 연계 교육 방안의 중요도와 수행도 분석 = An analysis of the importance and performance of connected education plan for early childhood and elementary school recognized by elementary teachers
|
이재창
|
p. 17-39
|
|
|
|
기계번역 활용 능력 강화를 위한 고등학생용 인공지능과 영어 교과 융합 교육 콘텐츠 타당성 검증 = Validation of converged teaching materials of artificial intelligence and English for high school students to improve machine translation literacy
|
정윤경, 김귀훈
|
p. 41-51
|
|
|
|
간호대학생의 진로선택유형에 따른 문제해결능력과 임상수행능력 차이 분석 = Analysis of problem solving ability and clinical performance ability according to the patterns of career choice in nursing students
|
이윤지
|
p. 53-62
|
|
|
|
중장년 직장인의 노후생활인식이 퇴직태도와 라이프스타일 및 은퇴준비에 미치는 영향 = The effect of retirement life perception of middle-aged office workers on retirement attitude, lifestyle, and retirement preparation
|
박화자
|
p. 63-78
|
|
|
|
1998-2021년간의 유아다문화교육 국내 학술 연구동향 = Research trends of diversity education for young children during 1998-2021
|
구정민, 강은주
|
p. 79-96
|
|
|
|
한국형 과도한 남성성 척도 타당화 = Validation of the Korean version of the unmitigated agency scale (KUAS)
|
김하서, 김지현
|
p. 97-108
|
|
|
|
인공지능 기반 심리상담에 활용되는 딥러닝 기법 고찰 = A study on deep learning techniques used in artificial intelligence-based psychological counseling services
|
정여주, 신윤정, 백재순, 유수진
|
p. 109-131
|
|
|
|
대학생 TBL⋅PBL 학습 과정에서 팀 내 과업 갈등이 집단효능감에 미치는 영향 연구 = The effect of task conflict on collective efficacy in university team-based learning environments : testing a cross-level moderation with relationship conflict : 관계 갈등의 다수준 교차 조절효과 분석
|
최성원
|
p. 133-148
|
|
|
|
직장-가정 간 전이와 일상생활 스트레스 및 주관적 행복감의 구조적 관계 = A study on the structural relationship between work-family transition, daily life stress, and subjective happiness in middle-aged married working women
|
나혜숙
|
p. 149-167
|
|
|
|
맹자의 본성 이론에 기반한 지혜교육 방법론 = The methodology of education for wisdom based on Mencius's theory of human nature
|
서명석
|
p. 169-183
|
|
|
|
고등학생의 학업무기력 잠재집단에 따른 진로적응력의 차이 = Differences in career adaptability by latent profiles of high school students' academic helplessness : verification of the effects of the predictors : 예측요인의 영향력 검증
|
박지현, 유지영, 변외진, 허무녕
|
p. 185-200
|
|
|
|
잠재계층분석을 활용한 아동기 역경 경험 유형 분류 = Latent classes of adverse childhood experiences : the differences in children's self-esteem, GRIT and relation with teacher : 자아존중감과 그릿, 교사와 관계의 차이
|
배근정, 허무녕
|
p. 201-216
|
|
|
|
먹방시청 정도에 따른 청소년의 건강행태와 정신건강 = Health behaviors and mental health of adolescents in relation to their Mukbang(eating show) watching : utilizing the 18th Annual Youth Health Behavior Survey of 2022 : 18차(2022년) 청소년 행태조사를 이용하여
|
위옥연, 이지현
|
p. 217-229
|
|
|
|
은유 분석을 활용한 유아 교사들의 멀티미디어에 대한 인식 = Early childhood teachers' perception of multimedia using metaphor analysis
|
김태영, 하민경
|
p. 231-249
|
|
|
|
상호동료 교수법이 모의 TOEIC 점수향상에 미치는 영향 = The effect of reciprocal peer tutoring on the improvement of mock TOEIC scores : a focus on university students majoring in aviation services : 항공서비스 전공 대학생을 중심으로
|
백선숙
|
p. 251-265
|
|
|
|
빅데이터에 나타난 유아 코딩교육에 대한 사회적 인식 변화 = Changes in social awareness of early childhood coding education revealed in big data
|
신지민, 김길숙
|
p. 267-287
|
|
|
|
대졸 청년층의 대학 재학 중 일 경험이 첫 일자리 직무만족도에 미치는 영향 = The effect of in-school work experience on first job satisfaction among college graduates : applying causal forests : 인과 포레스트 적용
|
장은아, 정혜원
|
p. 289-304
|
|
|
|
고등교육 수준 학습인정의 상반된 두 논리 = Two conflicting logics of higher-level learning recognition
|
이은정
|
p. 305-326
|
|
|
|
PBL(문제기반학습) 수업이 예비유아교사의 핵심역량에 미치는 효과성 분석 = Analysis of the effectiveness of problem-based learning (PBL) classes on the key competencies of pre-service early childhood teachers : 서울소재 H 전문대학을 중심으로
|
이정표
|
p. 327-343
|
|
|
|
초등 학생들의 필기 능력 개선을 위한 딥러닝 기반 광학 문자인식 도구 개발 = Development of deep learning-based optical character recognition for handwriting improvement in elementary students
|
한준구, 김귀훈
|
p. 345-352
|
|
|
|
정약용의 자녀 양육 태도를 통해 본 아버지됨 연구 = Study of fathering as seen through Yak-yong Jeong's child-rearing attitudes : focused on his letters from exile : 유배지에서 보낸 편지 중심으로
|
박혜숙, 정민자
|
p. 353-371
|
|
|
|
대학생의 부모애착이 사회적 지지와 정서지능을 매개로 역기능적 진로사고에 미치는 영향 = The effects of university students' parental attachment on dysfunctional career thoughts via social support and emotional intelligence
|
김소현, 윤중헌, 김세영
|
p. 373-394
|
|
|
|
국내 대학에서의 봉사학습 연구 동향 = Service-learning in higher education in Korea : a review of research
|
최수정
|
p. 395-413
|
|
|
|
한국형 성인 실행기능 척도 타당화 = The validation of the Korean version of executive functioning scale
|
김정숙, 김지현
|
p. 415-428
|
|
|
|
대학 실시간 온라인 수업유형에 따른 수업만족도와 학습실재감에 대한 상호작용 분석 = Interaction analysis between learning method and course division on learning satisfaction and learning presence in the synchronous universities online class
|
유민우, 김승옥, 유병민
|
p. 429-445
|
|
|
|
초⋅중등 예비교원의 조망수용과 다문화행동의 관계 = The relationship between pre-service teachers' perspective-taking and multicultural behavior : the mediating effects of prejudice and multicultural attitudes : 편견과 다문화태도의 매개효과를 중심으로
|
임다솔, 김영화
|
p. 447-460
|
|
|
|
생활체육 수영지도자의 피드백 유형이 지도자 신뢰 및 운동몰입에 미치는 영향 = Impact of swimming instructors' feedback types on instructor trustiness and sport immersion
|
손태환, 조욱상
|
p. 461-475
|
|
|
|
한국판 심리적 유연성 척도의 타당화 = Validation of the Korean version of the Personalized Psychological Flexibility Index : 국내 대학(원)생을 대상으로
|
손명희, 이희경
|
p. 477-493
|
|
|
|
아동상담사의 역전이 경험에 대한 주관성 연구 = A study on child counselors' perception of countertransference using Q methodology
|
황순원, 이상희
|
p. 495-510
|
|
|
|
유아교사가 인식한 기관풍토가 교사-유아 상호작용에 미치는 영향 = The effect of organizational climate on teacher-child interaction recognized by early childhood teachers : focusing on the mediating effect of teachers' instructional leadership : 교사수업리더십 매개효과 중심으로
|
김가윤, 박희진
|
p. 511-525
|
|
|
|
고등학생이 지각한 과보호적 부모양육태도와 회복탄력성이 학교적응과 우울에 미치는 영향 = The effect of overprotective parenting attitudes and resilience on school adjustment and depression of high school students
|
이수아
|
p. 527-545
|
|
|
|
학교폭력 사안 처리 과정에서 초등학교 담임교사의 경험에 대한 합의적 질적 연구 = A consensual qualitative study on the experiences of elementary school homeroom teachers in the process of handling school violence cases
|
김영화, 김예진, 임혜경, 강선모, 안태용
|
p. 547-569
|
|
|
|
청소년의 진로태도성숙도 및 자아정체감 향상을 위한 현실요법 집단미술치료 사례연구 = A case study of group art therapy to improve career attitude maturity and self-identity of adolescents : focusing on general high school students : 일반계 고등학교 학생들을 중심으로
|
손다교, 박윤미
|
p. 571-593
|
|
|
|
텍스트 마이닝 및 CONCOR 분석을 기반으로 한 충청남도 스포츠 관광 트렌드 분석(2010~2023) = Trend analysis of sports tourism in Chungcheongnam-do based on text mining and CONCOR analysis (2010~2023)
|
최주현, 엄진종
|
p. 595-609
|
|
|
|
사이버대학 학습경험 요소 도출을 위한 키워드 네트워크 분석 = Analysis of cyber university learners' experiences through keyword network analysis
|
이은택, 차정민
|
p. 611-627
|
|
|
|
심리상담기관을 이용하고 있는 어머니의 남성상담사 인식에 대한 주관성 연구 = A subjective study on the perception of male counselors among mothers utilizing psychological counseling services
|
김아리, 이상희
|
p. 629-643
|
|
|
|
국내 온라인 기반 우울 완화 프로그램 효과에 대한 메타분석 = A meta-analysis on the effects of domestic online-based depression relief program
|
우정란, 김윤희
|
p. 645-663
|
|
|
|
육아의 현실에 관한 포토보이스 = Photovoice on the reality of parenting
|
오영범, 백승미
|
p. 665-687
|
|
|
|
4∼5세 유아의 발생적 쓰기 발달 양상 = Developmental aspects of emergent writing in 4-5 year old children
|
김혜원
|
p. 689-701
|
|
|
|
대학전공선택검사의 성차에 의한 차별기능문항 탐색 = A study on differential item functioning by gender of the college major interest inventory : focusing on the engineering majors : 공학계열을 중심으로
|
권승아, 이보람
|
p. 703-717
|
|
|
|
대졸 청년층의 정부고용정책 참여 여부에 따른 노동시장 성과분석 = Analysis of labor market outcomes according to labor market policy programs of university graduates
|
김채린
|
p. 719-738
|
|
|
|
기업의 교육훈련 투자와 신입근로자의 조기퇴사율 간의 관계 = Resignation rate of new employees : focused on the mediating effects of job skill enhancement and job satisfaction : 직무능력향상과 직무만족의 매개효과를 중심으로
|
이지은
|
p. 739-753
|
|
|
|
코로나19 팬데믹 시기 가족 사별을 경험한 대학생의 VR기반 애도 미술치료 사례연구 = Case study on VR-based grief art therapy for college students who experienced family bereavement during the COVID-19 pandemic
|
김민조, 김지은, 박종현, 이연우, 조윤희
|
p. 755-772
|
|
|
|
대학생 자퇴의향 분석 = Analysis of university student's dropout intention : effects of Tinto's student integration, student characteristics, and university characteristics : Tinto의 학생통합과 개인 및 대학 특성에 따른 효과
|
김희란, 모화숙
|
p. 773-792
|
|
|
|
대학 내 혁신교수법 적용의 한계점과 개선방안에 관한 질적 메타분석 = Study on the limitations and improvements of applying innovative teaching methods in higher education through qualitative meta-analysis
|
양수영
|
p. 793-809
|
|
|
|
상호문화능력 향상을 위한 한국문화 교육 연구 = Research on Korean culture education for intercultural competence improvement : with a focus on collaborative learning among foreign students in Korean universities : 외국인 유학생을 대상으로 한 협력학습을 중심으로
|
이혜경, 조영미
|
p. 811-827
|
|
|
|
초등교사들이 교수전략 선택에서 고려하는 요인 분석 = The analysis of factors considered by elementary school teachers in selecting teaching strategies
|
강은복, 양일호
|
p. 829-845
|
|
|
|
다층성장모형을 활용한 효과적인 고등학교의 학생 특성 탐색 = Exploring student characteristics in effective high schools using multilevel growth models
|
임현정
|
p. 847-862
|
|
|
|
역량기반 전공교육을 위한 교과-비교과 연계 플립러닝 학습효과 분석 = Analysis of learning effects of flipped learning linked to subject-non-curriculum for competency-based major education
|
김우태, 장은지
|
p. 863-880
|
|
|
|
장애인주간보호시설 사회복지사의 상담 경험에 대한 질적 연구 = A qualitative study on the counseling experience of social workers in daycare facilities for people with disabilities : struggling between two identities : 2가지 정체성 사이에 존재로서 분투(奮鬪)함
|
황지연, 배영광
|
p. 881-905
|
|
|
|
학생과 교사의 EBS 고교강의 만족도와 개선 요구사항 = Satisfaction and improvement demands for EBS high school lectures
|
박혜랑, 김현철
|
p. 907-920
|
|
|
|
한글 자형에 대한 일본인 입문 학습자의 시각적 인식 양상 연구 = A study on the visual recognition patterns of Japanese beginner learners regarding Hangul characters : focusing on consonant letters : 자음자를 중심으로
|
김민수
|
p. 921-937
|
|
|
|
귀국 직장인의 민족정체성과 심리사회적 적응의 관계 = The relationship between ethnic identity and psychosocial adaptation of returnee employees in Korea : the moderated mediating effect of acculturation strategy by reverse culture shock : 역문화충격을 통한 문화적응전략의 조절된 매개효과
|
이승희, 김보영
|
p. 939-956
|
|
|
|
창의적인 교사에 대한 한국과 중국 중학교 교사의 암묵적 지식 비교 연구 = A comparative study of implicit knowledge of creative teachers among middle school teachers in South Korea and China
|
유뢰, 최인수
|
p. 957-974
|
|
|
|