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본 연구의 목적은 소형 오프로드 차량(바하 이벤트 전용 차량)을 연구 대상으로 흐린 계층 분석법 이론을 도입하여 소형 오프로드 차량의 스타일링을 디자인하고 평가하기 위한 과학적 연구 방법을 탐구하는 것이다. 연구 방법은 다음과 같다. 우선 감성 공학의 설계 방법을 사용하여 사용자 요구를 디자인 특징으로 전환하면서 사용자의 미적 감각과 선호도에 대한 정확한 포착을 선도적으로 시연한 후, 소형 오프로드 차량 스타일링 디자인 요소를 계층적으로 나누기 위하여 계층 분석법을 사용하면서 구조화된 디자인 시스템을 수립한다. 이어서 판단 행렬 작성을 통해 이러한 디자인 요소의 고유 주관성 문제를 해결하고 각 디자인 요소의 가중치 결정 및 일치성을 확인한다. 마지막으로, 상대적 가중치 값을 퍼지 종합 평가법과 결합하여 퍼지 평가 행렬 작성을 통해 여러 디자인 프로젝트를 보다 객관적으로 비교함으로써 비교 분석의 견고성을 향상시킨다. 본 논문의 연구 내용은 흐린 계층 분석법 이론의 도입을 통하여 소형 오프로드 차량의 스타일링 디자인을 연구하고 설정된 계층 구조에서 세 가지 디자인 프로젝트를 평가함으로써 상대적으로 최적의 디자인을 선정하는 것이다. 이에 따른 연구결과는 디자인 과정에서의 주관성과 임의성을 줄이는 것에서 더 나아가 소형 오프로드 차량 스타일링 개발분야에서도 이와 같은 방법이 과학적으로 참고 가치가 있다는 내용을 입증하는 동시에 이 분야의 제품 스타일링 디자인 및 개선에 대한 정량적 참고 기반을 제공하는 데에 긍정적적인 의의를 준다. 이러한 연구 방법론은 디자인의 주관성과 임의성을 최소화하는데 기여하며, 소형 오프로드 차량 디자인 개선을 위한 과학적 기반을 제공한다는 점에서 중요하다.

The purpose of this study is to explore a scientific research method for designing and evaluating the styling of small off-road vehicles (specifically for Baja racing events) by introducing the Fuzzy Comprehensive Evaluation and Analytic Hierarchy Process (FAHP) theory. The research method is as follows. First, using the design methods of emotional engineering, user requirements are transformed into design features while pioneering in the accurate capture of users' aesthetic sense and preferences. Then, to hierarchically divide the styling design elements of small off-road vehicles, the Analytic Hierarchy Process (AHP) is used to establish a structured design system. This is followed by solving the inherent subjectivity issues of these design elements and determining their weights and consistency through the creation of judgment matrices. Lastly, the robustness of comparative analysis is enhanced by combining the relative weight values with the fuzzy comprehensive evaluation method and creating fuzzy evaluation matrices to further objectively compare various design projects. The content of this study involves researching and evaluating the styling design of small off-road vehicles through the introduction of FAHP theory and selecting the relatively optimal design by evaluating three design projects within the established hierarchical structure. The research results demonstrate not only the reduction of subjectivity and arbitrariness in the design process but also assert the scientific reference value of this method in the field of small off-road vehicle styling development. Additionally, it provides a quantitative reference base for product styling design and improvement in this field, which is of positive significance. This comprehensive approach streamlines the design and evaluation process, facilitates a more systematic and empirical methodology in vehicle styling, and underscores the importance of combining aesthetic considerations with user-focused design, enhancing the overall quality and appeal of small off-road vehicles in a competitive market.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
오프라인 사용자 경험 향상을 위한 대형마트 모바일 애플리케이션 서비스디자인 제안 = Service design proposal for hypermarket mobile application to improve offline user experience : focusing on LBS service : 위치기반 서비스를 중심으로 고수민, 김은영 p. 1-18

(The) influence of dynamic principles of motion graphics on user’ visual search efficiency = 모션그래픽의 동적원리가 사용자의 시각검색효율에 미치는 영향 Guan, Wen, Cho, Dong Min p. 19-30

일상 속 판타지를 구현하는 디자인 창작 연구 = A practice on the creation of designs that implement fantasy in everyday life 권정현, 장성연 p. 31-41

사용자 리서치를 기반으로 한 토너패드 용기 구조 디자인 연구 = A study on the development of toner pad container structure design based on user research 김가은, 이길옥 p. 43-56

시각예술인의 시각예술웹콘텐츠플랫폼 수용에 대한 기술수용모델 기반 연구 = A study on visual artists' acceptance of visual art web content platforms based on the technology acceptance model 김선곤 p. 57-76

특성화 고등학교 디자인 교육에 대한 교수자-학습자 커뮤니케이션 만족도가 학습에 대한 몰입, 태도 그리고 성취도에 미치는 영향 = The impact of teacher-student communication satisfaction on learning engagement, attitudes and achievement in vocational high school design education 김아람 p. 77-91

중국 현대장신구의 시기별 특징에 관한 연구 = A study on the characteristics of Chinese contemporary jewelry in different periods 나정정, 이광선 p. 93-104

캠핑 테이블을 위한 전통짜임 활용 연구 = Research on the use of traditional zzaim for camping tables 남궁선 p. 105-116

동서양의 인지적 사고 차이에 기초한 동양적 디자인 특성 연구 = Research on the characteristics of oriental design based on the differences between Eastern and Western cognitive thinking 노니안니안, 박태욱 p. 117-135

혼합현실 골프게임 디자인에 관한 연구 = A study on the design of mixed reality golf game 리우멍위, 김흥렬 p. 137-158

디지털 패션 기술을 활용한 조선시대 활옷의 복원 방법론 제안 = Proposal of restoration methodology for hwarot from the Joseon period using digital fashion technology 박성미, 최영림 p. 159-170

디자이너, 부모와 어린이 사이의 의도 차이와 그 현상에 관한 연구 = A study on the difference in intention between designers, parents and children and its phenomenon : focused on children's playgrounds : 어린이 놀이터를 중심으로 소상과, 조광수 p. 171-184

20세기 전반 수학과 물리학의 새로운 발견과 예술 변화 문맥에서 바라본 르네 마그리트와 마우리츠 에셔 작품에 관한 연구 = A study on the new discovery of mathematics and physics in the first half of the 20th century and René Magritte and Maurits Escher's works in the context of art change 신실라 p. 185-198

힐링디자인 요소가 적용된 텍스타일 제품 및 프로젝트 사례 분석 = Analysis of healing design products and project using textile materials and technology 신예성, 김화언, 김성달 p. 199-213

라벨디자인 구성요소와 소비자 감성 관계 분석 연구 = Analysis of the relationship between label design components and consumer sensibility : focusing on RTD sugar-free tea beverage by Kansei engineering methods : 감성공학 수법에 의한 즉석 무설탕 차 음료를 중심으로 위양홍, 박용진 p. 215-229

소비자의 망설임 강도 변화 추세에 관한 연구 = A study of the trend of change in consumers' hesitation intensity 유한운, 조광수 p. 231-244

비트겐슈타인의 그림이론과 유형학 사진의 대응 관계 연구 = A study on the correspondence between Wittgenstein's picture theory and typology photography : focused on the photography of Bernd Becher and Hilla Becher : 베른트 베허와 힐라 베허의 사진을 중심으로 이원철 p. 245-256

예술의상이란 무엇인가 = What is art-clothing : focused on artwear related literature : 아트웨어 논의를 중심으로 이윤경, 최철용 p. 257-272

자연법칙에 따른 19세기 조형 원리와 기능주의 디자인과의 상관성 = A study on the correlation between 19th-century formative principles based on the laws of nature and functionalist design 이은재, 인치호 p. 273-285

공공디자인 가이드라인 분석을 통한 지자체별 농산어촌에 대한 인식 연구 = A study on local governments' perceptions of rural areas through the analysis of public design guidelines : focusing on 16 metropolitan cities : 16개 광역지자체를 중심으로 이종성, 박재홍 p. 287-298

컴퓨팅 사고력을 위한 기초 디자인 교육 방법 = Teaching method of basic design with computational thinking 이주훈 p. 299-314

예술 경험으로서의 대중 참여형 사진 표현 연구 = A study on the public participation type of photography expression as an art experience : focused on the exhibition My Friend project : <내 친구 프로젝트>를 중심으로 이지수, 주도양, 정윤영 p. 315-329

실크스크린 공정에서 발생하는 환경위해성과 지속가능한 발전의 탐색 = Environmental risk and sustainable development exploration of silkscreen process 이창민 p. 331-342

Z세대 대상 콘텐츠 유형에 따른 외식 프랜차이즈의 PPL 반응과 이용 의도 연구 = A study on the PPL response and intention to use of restaurant franchises according to the type of content focus on generation Z 임아영, 변재성 p. 343-353

(A) study of the color and pattern of Kombucha as a fashion material = 패션 소재로서의 콤부차 재료의 색채와 표현에 관한 연구 Zhang, Gu Wan Yue, Lee, Kwang Sun p. 355-365

친환경 관심 증진을 위한 인스타그램 활용 전략 및 효과 분석 = Strategies and effects of using instagram for promoting environmental awareness : a study on greenfluencers content with a focus on visual imagery : 시각 이미지에 초점을 둔 그린플루언서의 콘텐츠 중심으로 정성모 p. 367-381

(A) study on the styling design of small off-road vehicles based on FAHP = FAHP를 기반으로 소형 오프로드 차량 스타일링 디자인 연구 : 바하 이벤트 전용 차량 사례를 중심으로 : a case study of baja racing specialized vehicles Jiang, Nan, Zhang, Peng p. 383-398

바이오필릭 디자인 요소를 적용한 뮤럴벽지 디자인 연구 = A study on the design of mural wallpaper with biophilic design elements 진연주, 한인석, 김성달 p. 399-412

허리가 굵은 성인 남성의 하반신 유형 = Adult male's lower body type with thick waist 차수정 p. 413-430

원목의자의 디자인 요소가 중국 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 = A study of the effect of design factors on purchase intention of solid wood chairs : focus on the mediating effect of preferences : 선호도의 매개효과 중심으로 천총, 공모, 김진성 p. 431-444

자연과 상호작용하는 미술작품의 의의 연구 = A study on the significance of art works that interact with nature : from stained glass to contemporary media art : 스테인드글라스부터 동시대 미디어아트까지 하임성 p. 445-458

지속가능 패션제품 구매경험에 따른 소비자 의식에 대한 질적 연구 = Qualitative study on consumer consciousness based on purchase experience of sustainable fashion products 허은주, 한희정 p. 459-473

기믹, 디지털 합성 패러디 영상의 표현 전략 = Research on gimmick, the aesthetic strategy of digital compositing parody video : a case study of <Rustic Period> parody series, <Shimyoungmul> : <야인시대> 패러디 시리즈 <심영물>을 중심으로 허준연, 정새해 p. 475-485