본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

이 연구는 베토벤의 브리튼 제도 민요 편곡과 음악분석의 상호작용을 활성화하여 음악분석의 새로운 지향을 구체적으로 제시하기 위한 연구이다. 베토벤이 피아노, 바이올린, 첼로의 반주가 있는 연주용 악보로 새롭게 구성한 아일랜드와 스코틀랜드 민요는 서양음악사의 대표적인 정전적 작곡가가 편곡의 방식으로 외국의 비정전적 장르의 음악에 기여했다는 점에서 이례적인 레퍼토리로 간주되고, 예술음악의 주변에 머무르면서 주로 정전적 작품의 구조와 형식에 몰두해온 음악분석과 다양한 충돌을 일으킨다. 이 연구는 민요, 편곡, 베토벤에 대한 기존의 학문적 관념들을 비판적으로 검토하고, 연행과 횡단으로서 존재하면서 협업과 수정, 재편집을 통해 역동적으로 변화하는 음악에 대한 분석적 접근이 획득해야 할 지향과 초점을 탐구한다. 또한 음악분석을 통해, 이 편곡 작품들의 지닌 차이를 정당하게 수용할 수 있는 구체적인 사례를 마련한다.

This paper aims to activate the interaction between Beethoven’s British folk song settings and the discipline of music analysis in order to present a new direction for music analysis. The Irish and Scottish folk songs arranged by Beethoven as songs with piano, violin, and cello accompaniment are unique in that they are uncanonic pieces of music arranged by one of the most canonical composers in the history of Western music, who is also a German composer. These folk song settings resides in the periphery of art music, challenging the discourse of music analysis that has focused on the form and structure of canonic works of music. The paper will review academic preconceptions regarding folk songs, arrangements, and Beethoven. It will also explore which kind of orientation and focus should be adopted for an analytical approach to music that exists as performance and as traversing. By analyzing the folk song settings, the paper will also provide cases of music analysis that adequately accommodate the differences in such pieces of music.