본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차 1

藕益 智旭 『大學直指』의 '大學' 涵意 闡釋 / 朴素鉉 1

目次 1

1. 서론 1

2. 『四書藕益解』 書名에 나타난 藕益 智旭의 특징 3

3. 역대 주요 儒佛 '大學' 闡釋 7

3.1. 鄭玄과 朱熹의 해석 7

3.2. 王守仁의 해석 10

3.3. 憨山 德淸과 籍益 智旭의 해석 12

4. 결론 16

參考文獻 17

ABSTRACT 18

초록보기

The comparative analysis reveals that, based on the ideological foundations of Confucianism and Buddhism, the definitions of a great person(大人) and the implications of their scholarship are divided into governance (weizheng) and the realization of one's heart-mind (yixin) by an enlightened person. Moreover, Zhu Xi critically inherits Zheng Xuan's doctrine, indicating the education of rulers, but the tendency to interpret a great person has become more internalized in Zhu Xi's interpretations than in Zheng Xuan's, following the academic climate of Han Dynasty exegesis and Song Dynasty Neo-Confucianism. Furthermore, Wang Yangming, as a representative of Ming Dynasty idealism and sharing similarities with Buddhism, emphasizes 'practice(行)' based on Confucian ideology, while the monks Hanshan Deqing and Ouyi Zhixu emphasize the 'wisdom(慧)' of Prajna wisdom. This characteristic is well reflected in the title 'Direct Pointing (zhizhi)' of "The Commentary on the Four Books by Ouyi (SishuOuyijie)," which Ouyi Zhixu annotated to attract Confucians of his time, and the book is confirmed to have a strong distributive nature (liutongfen).

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
다중양식텍스트에서 ‘高’의 기호화 양상에 대한 인지적 분석 李哈娜, 朴應晳 p. 5-24

보기
통시적 관점에서 바라본 ‘놓다’류 동사의 본질적 속성 韩丞 p. 25-49

보기
중국어 텍스트 테마 전개 모형 연구 尹有貞 p. 51-73

보기
浅析报刊中教育词语“上课”與“下课”的词义泛化 陈依诺, 金鉉哲 p. 75-96

보기
치유적 글쓰기가 대학생의 자기 효능감에 미치는 영향 : 중국 고전 문학을 중심으로 金宜貞, 表始衍 p. 97-120

보기
허저족의 서사를 통해 본 ‘송혼(送魂) 샤먼’의 사회적 기능 朴修珍 p. 121-146

보기
원 잡극 음식에 나타난 몽골문화와 그 의미 李보람 p. 147-166

보기
藕益 智旭 『大學直指』의 ‘大學’ 涵意 闡釋 朴素鉉 p. 167-184

보기