본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

이 연구의 목적은 예비지리교사의 지리정보기술 활용에 대한 성향을 조사하고, 지리정보기술 활용 학습활동이 예비교사의 성향에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 또한 설문과 인터뷰 결과를 바탕으로 지리정보기술의 교육적 활용을 확대하기 위해서는 어떠한 노력이 필요한지 논의하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사전 설문에서 예비 지리교사들은 지리정보기술과 교육적 활용에 대해 그다지 긍정적인 성향을 보이지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 한 학기에 걸친 지리정보기술을 활용한 지리학습 모형을 체험하고 난 후, 예비 지리교사들의 지리정보기술과 교육적 활용에 대한 태도는 통계적으로 유의미한 수준의 긍정적 변화를 보였다. 수업 모형의 체험은 예비교사들의 지리정보기술에 대한 불안감 해소, 수업을 통한 구체적인 교육적 활용 가능성 확인, 지리정보기술 활용 지리교육의 효과 인식에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 셋째, 예비교사와의 인터뷰 결과 다양한 지리정보기술을 활용한 교수학습모형의 보급, 임용시험과의 연계, 교원양성과정의 정비를 통해 지리교육에서 지리정보기술이 좀 더 활발히 활용될 수 있음을 시사하였다.

The purpose of this study is to investigate preservice geography teachers’ dispositions toward the use of geospatial technology and to identify how learning activities using geospatial technology affect preservice teachers’ dispositions. The findings of the study are as follows. First, the pre-survey revealed that preservice geography teachers were not very positive toward geospatial technology and its educational use. Second, after experiencing a semester-long geography learning module using geospatial technologies, preservice geography teachers’ attitudes toward geospatial technology and its pedagogical use showed a statistically significant positive change. The experience of the lesson module was found to have an impact on the preservice teachers’ anxiety about geospatial technology, its potential for educational use, and their recognition on the effectiveness of geography education using geospatial technology. Third, interviews with preservice teachers suggest that various efforts could be made to increase the use of geospatial technology in geography education.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
영국 지리 교과서는 아프리카를 어떻게 다루는가? = How do British geography textbooks introduce Africa? A case study of the Geog. series : Geog. 시리즈를 사례로 김민성 p. 1-16

체코 체스키크롬로프 역사지구의 도시경관특성과 보존방향성 = Urban landscape characteristics and conservation directions of the historic district of Cesky Krumlov, Czech Republic 김일림 p. 17-33

채원정의 풍수 오성론과 구성론의 인식 연구 = A study on Cai Tuanding's recognition of fengshui through five-star theory and nine-star theory 박정해 p. 34-50

체제전환기 몽골의 지리경관 특성 = Geographical landscape characteristics of Mongolia in transition period 이간용 p. 51-68

다중시기 항공 정사영상을 활용한 합천댐 하류부의 황강 하도 내 퇴적환경 변화 연구 = A study on the sedimentary environment changes in the Hwang River channel of Hapcheon Dam downstream using multi-temporal aerial orthoimagery 장동호, 정근비 p. 69-86

지역주민을 위한 도시 역사문화자원 활용에 관한 연구 = A study on the use of urban cultural heritage for residents : the case of Samsunghyeol in Jeju : 제주 삼성혈 사례 이민주 p. 87-100

(A) study on the urban landscape and values of Kotor, a World Heritage Site in Montenegro = 몬테네그로 코토르 세계유산의 도시경관과 가치에 대한 연구 Lee, HyukJin, Choi, HwaYeol p. 101-114

Biculturalism and eco-friendly policy of New Zealand = 뉴질랜드의 이중문화주의와 친환경 정책 Shin, In Young p. 115-126

텍스트 마이닝 방법을 이용한 학술지 특성 분석 = Analyzing the characteristics of academic journal using text mining methods : ‘경관과 지리’를 대상으로 배선학 p. 127-138

강원특별자치도 종합보세구역 물류 효율화를 위한 수출기업 집적단지 조성 방안 = A plan to create an export enterprise complex for logistics efficiency in Gangwon State general bonded area 김형철 p. 139-151

인간활동에 의한 하천 변화 = Human modification of the river with a focus on the buried urban streams in the northwestern region of Seoul : 서울시 서북권 복개하천을 중심으로 임영신 p. 152-175

지리정보기술의 활발한 교육적 활용을 위한 예비 지리교사의 긍정적 태도 함양 방안 연구 = A research on fostering preservice teachers’ positive attitudes toward the active use of geospatial technologies in geography education 이진희 p. 176-192

거제시 산업위기 대응 전략에 관한 연구 = A study on alternative strategies to the industrial crisis of Geoje City 하경희 p. 193-214

제주도 자생 왕벚나무의 전파 경로에 관한 연구 = A study on the transmission route of Prunus yedoensis on Jeju Island : focusing on Emil Take’s missionary role : 에밀 타케의 선교 역할을 중심으로 윤병국 p. 215-229