본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 교사의 AI를 포함한 디지털 기술 활용 역량을 측정하는 도구를 개발하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 기존에 수행되어 온 디지털 기술의 활용과 관련된 교사 역량 연구를 종합하여 AI⋅디지털 역량으로 재구조화하고 이를 측정할 수 있는 도구를 개발하였다. 우선, 선행연구에서 제안한 예비⋅현직 교원의 AI⋅디지털 역량체계에 포함된 공통역량과 선행연구들을 비교 분석하여 역량 초안을 구성하였다. AI⋅디지털 기본, AI⋅디지털 교육 실행, 전문적 참여의 3개 영역 및 하위 역량, 행동지표로 구성된 초안에 대해 10명의 전문가와 7명의 현직 교사가 내용 타당성을 검토하였다. 이와 함께, 활용 행위 수준, 사용 맥락 또는 과제의 복잡도 수준을 고려하여 6개 수준을 나타내는 척도를 개발하여 전문가와 교사의 검토를 거쳤다. 수정된 행동지표 및 평가 척도를 타당화하기 위해 수도권과 경남지역 교사 801명을 대상으로 1차 예비검사를, 경북권, 호남권, 충청권의 교사 772명을 대상으로 2차 예비검사를 실시하였다. 전자는 탐색적 요인분석을 목적으로 실시하였으며, 후자에서는 확인적 요인분석을 통해 모형적합도를 검증하여 최종 척도를 확정하였다. 마지막으로 전국의 교사 1,432명을 대상으로 3차 예비검사를 실시하였으며, 개발한 척도의 준거타당도 검증을 위하여 기존 타 도구와의 상관관계를 분석하였다. 3차에 걸친 검사를 통해 최종적으로 3개 영역, 9개 역량, 30개 행동지표 및 관련 행동예시로 구성된 측정 도구의 타당도 및 신뢰도를 확보하였다. 본 연구에서 개발한 교원의 AI⋅디지털역량 및 측정 도구는 향후 교원의 AI⋅디지털 활용 교육에 대한 역량 측정과 교육요구도 파악을 위한 도구로 활용할 수 있다.

This study aims to develop a tool for measuring teachers’ capabilities in utilizing digital technologies, including AI. To achieve this, the research synthesizes existing studies on teachers’ competencies related to the use of digital technologies and restructures them into AI and digital competencies, developing a tool to measure these competencies. Initially, a draft of the competencies was formulated by comparing and analyzing the common competencies included in the AI and digital competency framework for teachers proposed in prior research. The draft comprised three areas and their respective sub-competencies and behavioral indicators. The content validity of this draft was reviewed by 10 experts and 7 in-service teachers. Alongside, a scale representing six levels, considering the level of utilization behavior, context of use, or complexity of tasks, was developed and reviewed by experts and teachers. To validate the instrument, preliminary tests were conducted with 801 teachers for exploratory factor analysis, and 772 teachers for confirmatory factor analysis. Lastly, another preliminary test was conducted with 1,432 teachers nationwide, and the criterion validity of the developed scale was verified by analyzing its correlation with existing tools. Through three rounds of testing, the validity and reliability of the tool, consisting of three areas, nine competencies, 30 behavioral indicators, and related behavioral examples, were established. The measurement tool developed in this study can be used as a tool to identify the educational needs of teachers regarding the use of AI and digital technologies in education.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
실시간 원격교육에서 실재감 지각 요인에 대한 고찰 = Investigating factors of the perception of presence in real-time distance education : a comparative study focused on video conferencing and metaverse platforms : 화상회의 플랫폼과 메타버스 플랫폼의 비교를 중심으로 신민철, 한승지, 박인우 p. 255-278

하브루타 토론활동이 AI 리터러시에 미치는 효과 = Effects of havruta discussion activities on AI literacy : focused on pre-service teachers : 예비교사를 중심으로 정선영, 김수연 p. 279-302

교사의 AI·디지털 활용 현황 및 요구에 기반한 지원 방향 탐색 = Exploring the direction of support based on the current status and needs of teachers' use of AI and digital devices 임유진, 홍선주, 임지영 p. 303-323

가상현실 활용 간호실습교육에서 자기조절학습전략 제공이 인지부하, 자기효능감, 학습만족도에 미치는 영향 = The effects of self-regulation strategies on cognitive load, self-efficacy, and learning satisfaction in VR nursing practice 기수현, 류지헌, 임태형 p. 325-348

데이터 기반 맞춤형 수업을 위한 교사 역량 모델 개발 = A developmental study on teacher competency model for data based personalized instruction 금선영, 조영환 p. 349-375

학습분석 기반 초등학생 협동심 하위집단 예측모델 연구 = A study on the predictive model of elementary school students’ cooperation based on learning analysis 기은미, 박지연 p. 377-403

고등교육에서 ChatGPT의 교육적 활용에 대한 대학 교수의 경험 연구 = A study of university professors’ experiences regarding the pedagogical use of ChatGPT in higher education : a grounded theory perspective : 근거이론을 중심으로 김혜림, 김세영, 이요안 p. 405-427

이러닝 환경에서 디지털 휴먼 교수자의 유형이 학습자의 교수실재감 인식 및 학습에 미치는 영향 = The impact of types of digital human instructors on learners’ perceptions of teaching presence and learning in e-learning environment 장민경, 이현우 p. 429-449

예비교사의 PBL 학습 과정 및 영향요인 탐색 = Exploring pre-service teachers PBL learning process and influencing factors : focusing on the influence of AI literacy : AI 리터러시 영향력을 중심으로 신소영 p. 451-469

온라인 맥락에서의 문제중심학습(PBL) 학습 효과에 대한 메타분석 = A meta-analysis on the learning effects of problem-based learning (PBL) in the context of online 이동건, 이희숙 p. 471-495

교원의 AI⋅디지털 역량 측정 도구 개발과 타당화 = Development and validation of an assessment instrument for teachers’ AI⋅digital competencies 허희옥, 서정희, 임규연, 임경희, 이현우, 강신천 p. 497-521

초⋅중등 학습자의 창의적 문제해결을 위한 메타버스 학습환경 설계원리 개발 = Development of metaverse learning environment design principles to enhance creative problem solving for primary and secondary school students 이다연, 채지윤, 이진연, 엄태연 p. 523-547

국내 수업분석의 연구동향 파악을 위한 체계적 문헌 고찰 = Exploring the research trends in Korea of teaching analytics : a systematic review 추영선, 신부경, 김혜준, 한예원, 은선민 p. 549-570

대학 기초교육에서 AI 코스웨어 활용 수업을 위한 교수설계 가이드라인 개발 및 타당화 = Development and validation of instructional design guidelines for class using AI courseware in university basic education 신종호, 황영아 p. 571-594

기계학습 기반 대학원생 학업중단 예측 연구 = A study on predicting dropout of graduate students based on machine learning : a case of K university : K 대학을 중심으로 김태윤, 윤병연 p. 595-617

ChatGPT 활용 연구 경험을 통한 대학원생의 인간-AI 협력 역량 탐색 = Exploring graduate students' human-AI collaboration skills based on their research experience with ChatGPT 정수정, 임다미 p. 619-640

프로젝트 기반 협력학습을 지원하는 인공지능 챗봇 프로토타입 개발 = Development of an AI chatbot prototype to support project-based collaborative learning : focusing on the idea generation stage : 아이디어 발상 단계를 중심으로 전우정, 문현경, 김민지 p. 641-662