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「제망매가」는 고전문학에서 향가에 대한 관심과 이 향가가 함축하는 문제들에 대한 관심이라는 측면에서 국어학자들과 국문학자들에 의해 많은 연구가 이루어졌다. 이러한 연구들은 일차적으로는 ‘누이와의 사별에 따른 애절한 심정을 종교적인 구도의 자세로 승화시킨 작품’으로 간주하고, 좀 더 심화된 경우에는 이 작품을 통해 ‘삶의 허무성이나 불교적 내세관의 문제’ 등으로 해석하곤 한다. 그러나 이 작품이 안고 있는 고유한 시공간적 의미 외에도 이 작품에는 그것을 뛰어넘어 21세기의 독자들과 한국을 넘어서 세계인에게도 감동을 줄 수 있는 보편적 요소가 담겨 있다. 만일 이런 요소를 인정할 수 있다고 하면 이 작품은 국문학이나 불교의 관점을 넘어서 서양철학의 차원에서도 얼마든지 재해석될 수 있다고 본다. 이글은 「제망매가」라는 향가에 드러난 죽음의 보편적 문제, 이를테면 죽음의 필연성과 우발성, 죽음에 대한 두려움과 사후 세계의 문제, 죽음과 삶의 관계 등에 대한 분석을 통해서 「제망매가」를 단순히 ‘누이의 죽음에 대한 종교적 승화’로 보는 기존의 해석을 넘어서 보려고 한다. 필자가 보기에 「제망매가」는 죽음에 대한 깊은 통찰을 통해 알 수 없는 사후의 세계 이상으로 살아있는 삶의 세계의 윤리와 연관되어 있다.

The ‘Jemangmae-ga’ has been studied by linguists and national literalists in terms of their interest in incense poetry and the issues it raises in classical Chinese literature. These studies firstly consider it as “a work that sublimates the mournful feelings of the bereavement of a sister into a religious compositional stance,” and then, at a deeper level, it is interpreted as “a problem of the futility of life or the Buddhist view of the afterlife” through this work. In addition to the unique spatial and temporal meaning of this work, it also contains universal elements that can transcend it and move readers in the 21st century and the world beyond Korea. If these elements can be recognized, the work can be interpreted not only from the perspective of Korean literature or Buddhism, but also from the perspective of Western philosophy. This article attempts to go beyond the conventional interpretation that ‘Jemangmae-ga’ is simply a religious sublimation of the death of a sister by analyzing the universal issues of death, such as the inevitability and contingency of death, the fear of death and the problem of the afterlife, and the relationship between death and life. In my view, ‘Jemangmae-ga’ provides a deep insight into death and reveals that it is connected to the ethics of life beyond the unknown afterlife.

권호기사

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甘泉 湛若水의 심학 체계 淺析 = A shallow analysis on Gan-Chuan Zhan Ruo-Shui’s system of XinXue[心學] : 中正하여 生生하는 性理와 포괄하고 관통하는 心體 안재호 p. 1-26

계본(季本)의 용척설(龍惕說) 연구 = A study on the theory of Long Ti(龍惕) in Ji-ben(季本) : regulate on the wayward mind : 방종한 마음에 대한 규제 이오륜 p. 1-22

하곡학의 현대적 지평과 역할 = The modern prospect and responsibility of Hagok School 김윤경 p. 1-48

張履祥의 『楊園先生全集』을 통해 바라본 청대 초반 反王復朱 사상 부각의 양상에 관한 고찰 = Reflections on the rise of anti-Yangmingism and Re-Zhengzhouism(尊朱辟王) in the early Qing Dynasty through the lens of Zhang Luxiang’s Yangyuan Xiansheng Quanji(楊園先生全集) 이진명 p. 1-45

전통시대 중국 여성교육서의 사상적 지향 = Ideological orientation of Chinese women’s education books in the traditional era 한예원 p. 1-32

구봉 송익필의 「태극문(太極問)」 탐구 = The research of Song ik-pil’s the compendium on the Supreme Ultimate : ‘『성리대전』과의 비교’와 ‘1∼16조항의 분석’을 중심으로 이우진 p. 1-42

『악서고존』, ‘도덕성’ 함양의 음악 미학 원리 = Akseogojon(樂書孤存), music aesthetic principles for cultivating morality : Yixiang(意象)’s defense of Jeong Yakyong’s music theory : 정약용 음악이론에서 의상(意象)에 대한 변론 김현미 p. 1-39

생태노동론적 관점에서 본 김지하의 생명 사상 = Kim Ji-ha’s life ideas seen from the theory of ecological labor : focusing on the interpretation of the central doctrines of Donghak : 동학의 중심 교의 해석을 중심으로 황종원 p. 1-33

효자전, 전쟁과 평화의 사이 = The story of filial piety, between war and peace : focusing on commendations for filial piety after the Imjin War and the Manchu War : 17세기 이후 조선의 효열표창을 중심으로 김덕균 p. 1-29

단군개념으로 본 기원담론의 상징과 심적효과 = The symbolism and psychological effect of the origin discourse through the concept of Dangun : focusing on the discourse of ‘Dangun’ in modern Korea and Japan : 근대 한·일 담론을 중심으로 이난수 p. 1-28

「제망매가」에 드러난 ‘죽음’의 의미와 ‘삶의 윤리학’의 문제 = The meaning of death and the problem of the ethics of life in Jemangmae-ga : a attempt for the conversation of Hyangga and Western philosophy : 향가와 서양철학의 대화 시론 이종철 p. 1-28