본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 촉각 방어 감소에 미치는 영향을 알아 보는데 목적이 있다. 연구대상은 자폐스펙트럼장애 진단을 받은 4세 남아로 일상생활에서 감각처리에 어려움을 갖고 있으며 사전 단축감각프로파일 검사에서 총점 141점으로 감각반응이 정상 아동과 현저하게 다름으로 나타났다. 본 연구는 주 1회, 40분씩, 총 23회 기촉각 자극 미술치료를 진행하였다. 본 연구의 효과성을 입증하기 위해 사전, 사후 단축감각프로파일(SSP) 검사와 참여도, 매체 접촉도를 지속시간 기록법으로 측정하였다. 또한 질적 분석을 위해 매 회기 사진과 비디오 촬영하여 회기별 변화를 기록하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 촉각 자극 미술치료 프로그램을 통하여 참여율과 매체 접촉도에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 초기에는 참여율과 매체 접촉도의 불균형이 보였지만 중기로 갈수록 연구자의 행동을 모방하며 매체의 접촉 범위를 넓혀 갔으며 후기에는 촉각 매체와 놀이하며 자기표현이 늘어남과 함께 촉각방어 행동이 줄고 참여도와 매체 접촉도가 비슷하게 상승하는 그래프가 그려졌다. 둘째, 자폐스펙트럼장애 아동의 단축감각 프로파일 검사에서 긍정적인 효과를 미치는 것을 알 수 있다. 사후 검사에서 8점 상승한 149점으로 감각 반응이 완화되었음을 보여주고 있다. 따라서 본 연구는 자폐스펙트럼장애 아동의 촉각 방어를 감소시키기 위한 임상적 기초 자료를 제시하였다.

The purpose of this study is to investigate the effect of art therapy on the reduction of tactile defense in a child with autism spectrum disorder. The subject of this study was a 4-year-old boy diagnosed with autism spectrum disorder, who had difficulty in processing senses in daily life, and had a total score of 141 points on the pre-shortened sensory profile test, indicating that the sensory response was significantly different from that of a normal child. This study performed 23 sessions of tactile stimulation art therapy once a week, 40 minutes each. To prove the effectiveness of this study, pre- and Post-Shortened Sensory Profiles (SSP) tests, participation and media contact were measured by the duration recording method. In addition, for qualitative analysis, photos and videos were taken for each session to record changes by session. The results of this study are summarized as follows. First, it was found that there was a positive effect on participation rate and media contact through the tactile stimulation art therapy program. In the beginning, there was an imbalance between the participation rate and media contact, but in the middle, the researcher's behavior was imitated and the range of media contact was widened, and in the latter half, a graph was drawn in which tactile defense behavior decreased and participation and media contact similarly increased with increased, while playing with tactile media and self-expression increased. Second, it can be seen that it has a positive effect on the shortening sensory profile test of a child with autism spectrum disorder. The post-test showed that the sensory response was alleviated with 149 points, an increase of 8 points. Therefore, this study presented basic clinical data to reduce tactile defense in a child with autism spectrum disorder.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
소외계층 어머니의 심리적 안녕감 향상을 위한 자연 중심 미술치료 프로그램 개발 및 효과검증 = Development of a nature-centered art therapy program for improving the psychological well-being of underprivileged mothers 임영미, 이근매 p. 1-26

반응작업을 활용한 다문화가정 청소년의 미술치료 경험에 대한 내러티브 탐구 = Exploring the narrative of the art therapy experience of adolescents from multicultural families using response work 오영미, 김갑숙 p. 27-58

초기성인 여성의 애착외상에 대한 미술치료 사례연구 = Case study of art therapy on attachment trauma of early adult women 장인희, 최명선 p. 59-84

타로카드를 활용한 집단미술치료가 대학신입생의 자기효능감에 미치는 효과 = The effect of group art therapy using tarot cards on the self-efficacy of university freshmen 조성의, 최영주 p. 85-105

집단미술치료가 COVID-19 시기 노인의 우울감과 생활만족도에 미치는 효과 = The effect of group art therapy program on depression and life satisfaction of the elderly 홍희송, 박민자 p. 107-130

촉각 방어 감소를 위한 자폐스펙트럼장애 아동의 미술치료 단일사례 연구 = A single case study of art therapy in a child with autism spectrum disorder for reducing tactile defensiveness 김지현, 이현주 p. 131-156

앙리 마티스의 명화를 활용한 미술치료가 중년여성 암 환자의 불안과 우울 감소에 미치는 사례연구 = A case study of art therapy for the reduction of anxiety and depression in middle-aged female cancer patients using Henri Matisse's masterpieces 진인선, 정재원 p. 157-195

집단미술치료를 활용한 긍정심리교육이 대학생의 자기효능감 및 대인관계능력에 미치는 효과 = The effect of positive psychological training using group art therapy for college students 주연순, 황은일 p. 197-218

예술중학교 미술전공 청소년의 입학준비 경험 정서지능 역량 내러티브 = Narrative of emotional intelligence competency and admission preparation experience of adolescents majoring in art at an arts middle school 최영재, 이은영, 박효정 p. 219-244