본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

21세기 한국 교회는 정체기를 넘어 쇠퇴기에 이르러 다양한 방법으로 회복을 추구하고 있다. 그 방안 가운데 팀 사역이 주목을 받고 있지만 여전히 한국 교회는 팀 사역에 대한 부정적 이미지가 강하게 형성되었다. 심지어 한국 사회에서 팀 사역은 불가능한 것이 현실인 것으로 여겨지기까지 하고 있다. 미래 사회는 다양한 측면에서 연대의 중요성이 드러나고 있다. 하나님께서 각 사람에게 선물로 은사를 주셨다. 구약 배경에서 모세에게 동역자로 세워주신 아론, 모세의 장인 이드로의 조언으로 세워진 십부장, 오십부장, 백부장, 그 후 칠십 인의 장로들을 세워 동역했으며, 40년 동안 함께한 여호수아와 갈렙은 구약에서 팀 사역의 모본이라고 할 수 있다.

예수께서도 열두 명의 다양한 제자들과 팀 사역을 하셨다. 예수께서는 오합지졸과 같은 12명의 제자들과 팀 사역의 본을 보여주셨다. 예수께서 부활하신 후 디베랴 바닷가로 자신을 저주하며 세 번씩 부인했던 베드로를 찾아가시어 내 어린 양을 먹이라, 내 양을 치라 하시고, 내 양을 먹이라고 하셨다. 또한 바울과 실라, 브리스길라와 아굴라, 뵈뵈, 루디아, 디모데 등은 대표적인 팀 사역이라고 할 수 있다. 그러므로 현대 목회는 다양한 은사를 가진 자들이 연대하여 팀 사역을 할 필요가 있다. 또한 지금까지 팀 사역은 목회자로 구성된 경우가 많았으나 미래 사회는 다양한 은사를 가진 평신도까지 포함해야 한다.

목회자들이 팀 사역의 필요성을 갖고 있다고 해도 분열을 두려워하여 소극적인 상황이다. 팀 사역에 대한 소극적인 편견을 극복하도록 최소 1-2년의 준비 과정이 필요하다고 여겨진다. 이 준비 기간에 사역자들이 성장과 성숙을 이루어야 한다. 사역자들의 성장과 성숙은 분열을 최소화할 수 있기 때문이다.

팀 사역의 분열을 최소화하고 효과적인 사역을 위해 사역자들의 성장과 성숙 방안으로 Erikson의 인간 발달 8단계 과정을 배경으로 하였다. Erikson의 8단계 생애주기 이론을 통한 효과적인 팀 사역을 위한 방안은 첫째, 기본적 신뢰(basic trust) 형성, 둘째, 자율성(autonomy) 경험, 셋째, 주도성(initiative) 형성, 넷째, 근면성(industry) 형성, 다섯째, 정체성(identity) 형성, 여섯째, 친밀감(intimacy) 형성, 일곱째, 생산성(generativity) 발휘, 여덟째, 자기통합(self-integrity) 형성이다.

In the 21st century, the Korean church has gone from stagnation to decline and is seeking to recover from such a setback in various ways. Team ministry is one of the ways, but the Korean church still has a negative image of team ministry. There are even those who believe that team ministry is impossible in Korean society. The importance of solidarity in the future society is manifested in various aspects. God has given each person gifts as a grace.

Even in the Old Testament, team ministry was practiced with Moses as the central figure. He was supported by Aaron, who worked alongside him, and by commanders of tens, fifties, hundreds, and seventy elders. Joshua and Caleb, who were with Moses for 40 years, also serve as models of team ministry. Similarly, in the New Testament, Jesus served as a team with twelve different disciples. Jesus exemplified team ministry with his disciples, including Peter, whom he asked to "feed my lambs," "take care of my sheep," and "feed my sheep" after his resurrection, despite Peter's earlier denials. Paul and Silas, Priscilla and Aquila, Phoebe, Lydia, and Timothy are also typical examples of team ministry.

Therefore, modern ministry needs to be a team ministry of people with different gifts. In addition, while team ministry has historically been comprised of pastors, the future of ministry must include laypeople with a variety of gifts.

Even when pastors recognize the need for team ministry, they are reluctant to do so for fear of division. It is believed that at least one to two years of preparation is needed to overcome the passive bias against team ministry. During this preparation period, ministers need to grow and mature. This is because growth and maturity will minimize division.

Erikson's Eight Stages of Human Development was used as a backdrop to discuss how to minimize division in team ministry and how to grow and mature ministers for effective ministry. Ericsson's eight-stage life cycle theory suggests that effective team ministry measures are: first, basic trust formation, second, autonomy experience, third, initiative formation, fourth, industry formation, fifth, identity formation, sixth, intimacy formation, Seventh is the exercise of generativity, eighth is the formation of self-integrity.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
예전적 예배의 구성과 실천을 위한 기억이론의 이해와 적용 = Understanding and applying the theory of memory for the composition and practice of liturgical worship 이인수 p. 7-38

웰다잉과 생명의료윤리를 반영한 임종, 장례 절차 및 예식 연구 = A study on Christian funeral rites focusing on the biomedical ethics and well dying 김금용, 이장형 p. 39-63

설교 준비 단계의 실천적 필수 요소로서의 청중이해에 관한 연구 = A study on audience understanding as a practical essential element in the sermon preparation stage 박문석 p. 65-89

한국교회 기도 모임에서의 영성지도 방안 = A study of the spiritual direction to practice in the Korean church’s prayer meeting 김수천 p. 91-116

영성지도의 관계성과 인격 형성을 위한 ‘인격’ 이해 = Understanding of “person” for relationship and formation of personality in spiritual direction : focusing on dialogical personalism : 대화적 인격주의를 중심으로 김경은 p. 117-140

기독교 문해력과 기도 언어의 상관관계 = The relationship between Christian literacy and prayer language through the linguistic identity and speech-act theory : 언어의 동일성(identity)와 화행이론(speech)를 중심으로 김인수 p. 141-168

비시오 디비나(Visio Divina)를 위한 심미적 실존으로서 형상 = Image as aesthetic existence for Visio Divina 최창국 p. 169-193

소년원 재원 청소년 치유 강좌에 대한 목회신학적 탐구 = A pastoral theoretical exploration of healing courses for juvenile offenders in detention centers : focusing on complex trauma : 복합 트라우마를 중심으로 김정선 p. 195-219

스토킹의 가해자 측면과 피해자의 심리영적 복원에 대한 기독교상담 = Stalking perpetrators’ aspect and victims’ psycho-spiritual resilience in Christian counseling 전요섭 p. 221-249

심리교육에서 성서의 적용과 활용 = The application and utilization of scriptures(Bible) in psychological education 이신형 p. 251-271

빅토르 프랑클의 로고테라피를 통한 실존적 공허 극복 시도 = V. Frankl’s attempt to overcome existential vacuum through logotherapy 신문궤 p. 273-300

중독 내담자의 동기 변화를 위한 인지적 동기이론과 목회 상담적 함의 = Cognitive motivation theories for motivational change in addicted clients and implication for pastoral counseling 노바울 p. 301-325

교회 내 또래상담 프로그램의 개발과 적용을 위한 목회상담학적 접근 = A pastoral counseling approach for the development and application of peer counseling programs within the church 정혜연 p. 327-354

상담자와 내담자를 변형시키는 분석적 삼자, 성령 하나님 = Spiritual God, the analytic third who transforms the counselor and the client : the case study about pastoral counseling with spiritual direction : 영성지도를 적용한 목회상담 사례연구 권현지 p. 355-386

자해하는 내담자를 위한 목회상담 연구 = A study on pastoral counseling for the patients who conducting non-suicidal self-injury 임정아 p. 387-410

도박중독자의 인지왜곡에 대한 기독교인지행동치료 = Christian cognitive behavioral therapy for cognitive distortions in gambling addict 박기영 p. 411-437

생성 AI시대 알파 세대의 디지털 리터러시(Digital Literacy)의 영향과 돌봄을 위한 목회상담적 접근 = A pastoral counseling approach for the influence and care of media literacy of the alpha generation in the generation of AI 송준용 p. 439-466

마음 상한 청소년을 사회화하는 말씀 교육 = Biblical therapy education to socialize offended youth : based on the hurt feelings of Barbel Bardetzky 고수진 p. 467-492

목회 상담가의 자세와 질문기술 연구 = A study on the attitude and questioning skills of pastoral counselors : focusing on narrative therapy : 이야기치료 중심으로 양재아 p. 493-519

알파세대 교육목회를 위한 교육과정 설계의 방향성 모색 = A study for curriculum design direction for alpha generation educational ministry 이종민 p. 521-551

『宗敎界諸名士講演集』(1922)에 나타난 기독교 지도자들의 기독교교육 담론 분석 = An analysis of the discourses on Christian education in Jonggyogyeoi Jemyeongsa Gangyeonjip(1922) 안수강 p. 553-583

출산 경험의 영적 차원에 관한 비판적 성찰 = A critical study of the spiritual dimension in the childbirth experience : focusing on the reconceptualization of Erikson’s “generativity” and the Christian education model of “mothering” : 에릭슨의 “생성성” 재개념화와 “엄마됨”의 기독교교육 모델을 중심으로 최민영 p. 585-610

루이스 벌코프의 개혁주의 교육 기초에 대한 이해 = For understanding Louis Berkhof's basic reformed education 한승돈 p. 611-634

목회 범위와 생활 영성 확대를 위한 일과 영성의 상호관계 탐구 = A study on the interrelationship between work and spirituality for the expansion of ministerial category and life spirituality 조성호 p. 635-666

그리스도인의 고난과 신앙적 대응 = The meaning of suffering and faithful responses to suffering 최성훈 p. 667-686

소그룹활동을 위한 생성형AI 활용사례 연구 = A case study on the use of generative AI for small group activities : with the focus on creative cultural and artistic activities based on intertextuality : 상호텍스트성에 기반한 창의적 문화예술 활동을 중심으로 주희현 p. 687-713

디지털 네이티브(Digital Natives)를 위한 영성형성 = Spiritual formation for the digital natives : preliminary reflections on Christian spiritual care ministry in the age of AI : Al시대 기독교 영적 돌봄 사역의 예비적 고찰 이주형 p. 715-738

효과적인 팀 사역을 위한 Teamwork 형성 방안 = Measures for building teamwork for effective team ministry 민장배, 송훈호 p. 739-761

유기적 도시공동체 모델로서 공공신학 연구 = Public theology as building an organic urban community, with the case of the Harmony For City in Seongnam, South Korea : 성남 하모니포씨티 사례를 중심으로 김상덕 p. 763-789

오늘 우리에게 예수 그리스도는 누구신가? = Who Is Jesus Christ for us today? : Dietrich Bonhoeffer's understanding of Christ and its pastoral theological application : 디트리히 본회퍼의 그리스도 이해와 목회신학적 적용 김성호 p. 791-814

21세기 교회 갱신을 위한 리차드 플래처 (Richard Fletcher)의 9가지 연구 질문을 바탕으로 한 켈트 기독교 전도 전략 연구 = The analysis of celtic way of evangelism in the 5th century based on 9 questions of Richard Fletcher. 2. 2부 김남식 p. 815-838

아프리카 전문인 선교의 지속 가능성과 그 방안에 관한 연구 = A study on the sustainability of professional mission in Africa and its methods 이수환 p. 839-865

한국 교회의 전도에 대한 이해와 실천에 관한 연구 = A study of the Korean church's understanding and practice of evangelism 배원섭 p. 867-890

성 인지 감수성에 대한 창조신학적 연구 = A research on gender sensitivity in the perspective of creation theology 홍순원 p. 891-913

리스트의 ‘미래의 교회음악’과 오라토리오 연구 = Franz Liszt’s ‘church music of the future’ and oratorios 박윤경 p. 915-946

청지기 담론의 재해석으로 오순절주의 공공신학 이해 = Understanding for Pentecostal public theology through reinterpretation of stewardship discourse 김미영, 신문철 p. 947-975

맥스 L. 스택하우스(Max L. Stackhouse)의 공공신학에 관한 연구 = A study on the Max L. Stackhouse’s public theology 김승환 p. 977-1002

상호주관성으로 본 매튜 폭스의 자비의 영성과 비온의 ‘O 되기’ 개념 고찰 = Matthew Fox's spirituality of mercy in intersubjectivity and consideration of Bion's concept of 'becoming O' 박경란 p. 1003-1027