본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
Borich 요구도와 The Locus for Focus model을 활용한 대학생의 챗GPT 현 수준 및 중요도 분석 = Analysis of university students' current level and importance in ChatGPT using Borich Needs and The Locus for Focus Model 조혜영, 오세원 p. 1-16
ESG 활동을 연계한 중학교 생태전환교육 프로그램 개발 연구 = A study on the development of middle school ecological transition education program linked to ESG activities 김종미, 조용 p. 17-36
유아 놀이중심 교육과정을 반영한 기후⋅생태계 프로그램 효과성 연구 = A study on the effectiveness of a climate and ecosystem program reflecting a play-based early childhood education curriculum : focusing on early childhood development (nature) and environmental conservation attitudes, ecological literacy, preschoolers' playfulness : 유아발달(자연) 및 환경보전태도, 생태소양, 유아 놀이성을 중심으로 조혜영, 최현경, 송숙진 p. 37-56

고등학생의 외⋅내향성과 자아존중감과의 관련성 = Association between extrovert · introvert tendency and self-esteem among high school students 최미준, 김성영 p. 57-73
대학생들의 노인자서전 쓰기 프로그램 참여 경험에 관한 질적 사례연구 = Elderly autobiography writing program for college students qualitative case study on participation experience 신민주 p. 75-90
간호대학생의 체질량지수에 따른 신체상 및 자아존중감, 섭식태도가 다이어트 행동에 미치는 영향 = The effects of body image, self-esteem, and eating attitudes on dieting behavior in nursing students based on BMI 김지훈, 김예람, 김유진, 김하은, 고하나 p. 91-100
간호대학생의 윤리적 가치관, 윤리적 민감성, 간호전문직관이 윤리적 의사결정 자신감에 영향을 미치는 요인 = Impact of ethical values, ethical sensitivity, and nursing professionalism on ethical decision-making confidence of nursing students 김미정, 나은하 p. 101-113
유아교사의 회복탄력성 중요도와 실행도(IPA) 분석 = Analysis of the resilience importance and performance of early childhood teachers (IPA) 최현주, 김보현, 고주아 p. 115-131
잠재성장모형(LGM)을 이용한 중학생의 자아개념이 창의성과 학습동기에 미치는 영향 종단분석 = Longitudinal analysis of the impact of middle school students' self-concept on creativity and learning motivation using the latent growth model (LGM) 최동규 p. 133-150
대학 정량지표를 통해 본 대학혁신지원사업의 성과와 시사점 = Performance and implications of university innovation support project through university quantitative indicators 황인섭 p. 151-171
학습 효과가 높은 수업과 낮은 수업의 학습 과정과 평가의 특성에 관한 연구 = A study on the learning process and evaluation characteristics with high and low learning effects : focusing on the experience of prospective instructors : 예비교수자의 경험을 중심으로 윤가영 p. 173-193
학급긍정훈육법을 활용한 초등 교육과정 연계 인성교육 프로그램 개발 = Development of character education program linked to elementary school curriculum using PDC 김승숙, 김두규 p. 195-211
대학생의 내적 통제소재가 학업성취에 미치는 영향 = The effect of internal locus of control on academic achievement among college students : the dual mediating effect of self-handicapping and academic procrastination : 자기구실 만들기와 학업지연행동의 이중 매개효과 신하선, 김나래 p. 213-232
영화를 활용한 다문화 학습에 대한 연구 = A study on multicultural learning using movies for college students 김혜정 p. 233-243
대학생의 우울과 자존감의 관계에서 자기격려-낙담의 병렬다중매개효과 = Parallel multiple mediating effects of self-encouragement and discouragement in the relationship between depression and self-esteem in college students 김세경 p. 245-258
워킹맘의 평가염려 완벽주의와 직무소진의 관계 = Working moms' evaluative concern perfectionism and job burnout : the mediating role of mindfulness : 마음챙김의 매개효과 김나래, 우영지 p. 259-273
마음챙김이 초등학생의 불안에 미치는 영향 = The mediating effect of emotion regulation and worry on the relationship between mindfulness and anxiety in elementary school students : 정서조절과 걱정의 매개효과 양곤성 p. 275-286
대학 교양수업에서 학습자 중심의 팀기반 학습 경험 = Learner-centered, team-based learning experience in college liberal arts classes 문희정 p. 287-308
학습 피드백 도구로 ChatGPT를 활용한 고등학생용 파이썬 프로젝트 수업 프로그램 개발 및 적용 = Development and application of Python project program using ChatGPT as a learning feedback tool for high school students 이준기, 김인주, 김귀훈 p. 309-319
한국 청소년의 아침 식사 유형에 따른 영양소 섭취 상태 및 아침식사의 질 평가 = Evaluation of nutrient intake and breakfast quality according to breakfast type among Korean adolescents : analysis of the Korea National Health and Nutrition Survey data (2016-2019) : 국민건강영양조사 자료(2016~2019) 분석 박혜정, 계승희 p. 321-335
보이는 것은 보이지 않는 것에 기반한다 = What is visible is based on what is invisible : issues of identification problems in quantitative research in educational research : 교육학 양적연구에 있어서의 식별의 문제 정계룡 p. 337-359
생성 AI ChatGPT를 활용한 한국어 쓰기의 학습 효과 = The learning effects of Korean writing through generative AI ChatGPT for Chinese learners : 중국인 학습자를 대상으로 욱아경, 유훈식 p. 361-377
기숙사 장소감 형성과 대학 생활 적응 간의 관계 = A qualitative study of the impact of dormitory experiences on the college life 유현정, 조미혜 p. 379-388
청소년 어머니의 정서지능 기반 부모교육 참여경험 내러티브 탐구 = A narrative inquiry of the experience of a mother with adolescents participating in parental education based on emotional intelligence 최영재, 김정숙, 송보영, 이명우 p. 389-405
SOC 기반 한국어 수업 설계 및 운영 사례 연구 = A case study on the design and operation of Korean language classes based on SOC theory : for Japanese elderly learners : 일본 노인 학습자를 대상으로 강용희, 서진숙 p. 407-422
예비유아교사의 테크놀로지 활용 능력과 인공지능교육 및 코딩교육 인식 간의 관계 분석 = An analysis of the relationship between technology utilization ability and artificial intelligence education, coding education perception of pre-service early childhood teachers 고정리 p. 423-437
대학 강의평가 서술형 문항의 감정분석 및 의미연결망 분석 = Sentiment analysis and semantic network analysis of university lecture evaluation narrative questionnaire through A university practice : A대학교 사례를 중심으로 오선아, 나은창, 김진영 p. 439-455
상담자 자기성찰 집단상담 참여 이후 경험에 대한 내러티브 탐구 = A narrative inquiry of experiences after participation in counselors' self-reflection group counseling 강주연 p. 457-475
코리안 디아스포라, 고려인 주제의 실천적 다문화 역사학습의 실제 = The practice of practical multicultural history learning on the topic of ‘Korean diaspora, Koryo people’ 허영훈 p. 477-500
지방대학의 중도 탈락에 영향을 미치는 대학 요인 분석 = Analyzing factors that contribute to college dropout rates at rural four-year institutions : 4년제 대학을 중심으로 이승형, 백은주 p. 501-521
무의식적 배움에 대한 탐색 = A study on unconscious learning : focusing on Deleuze's concept of learning-subject : 들뢰즈의 배움-주체론 배지현, 김재춘 p. 523-543
항공서비스전공 대학생의 기본심리욕구와 진로준비활동 간의 관계 = The effects of basic psychological needs on career preparation behavior : dual mediating effects of intrinsic motivation and self-directed learning : 내재적 동기와 자기주도학습의 이중매개효과 권다영, 강승희 p. 561-573
포스트 코로나 시대의 간호대학생이 추구하는 교수학습법 유형 = Analysis of nursing college students’ perception of facilitation teaching and learning method : Q methodological approach : Q 방법론적 접근 이다인 p. 575-588

대학생의 애착불안, 부정정서 회피를 위한 SNS 사용, COVID-19로 인한 지각된 스트레스가 우울에 미치는 영향 = The effect of college students' attachment anxiety, social media use to avoid negative emotions, and perceived stress from COVID-19 on depression 김유경, 안현의 p. 589-601
대학생의 인구통계학적 특성과 ESG 인지 및 교육 유무에 따른 ESG 인식수준과 중요도 간의 차이연구 = A study on the differences in ESG awareness levels and importance among university students based on demographic characteristics and the presence or absence of ESG education 조혜영 p. 603-617

정신병동 실습을 통한 간호대학생의 자아성찰 경험 = A study on the self-reflection experience of nursing students through psychiatric ward practice : IPA : 해석현상학적 분석(IPA) 연구 홍주은, 손정아 p. 619-636
인간-AI 협력 역량에 대한 체계적 문헌 고찰 = A systematic review on human-AI collaboration competences 유영진, 최지원, 조영환 p. 637-654
빗속의 사람 그림 검사(PITR) 반응에 대한 대학생의 우울, 불안, 부정정서에 관한 연구 = A study on depression, anxiety, and negative emotions in college students in response to the Person-in the-Rain Test 김세경 p. 655-671
퀼봇(Quillbot)보조 바꿔 쓰기 활동이 대학 신입생의 영어 어휘 습득에 미친 영향 연구 = Effects of Quillbot-assisted paraphrasing practice on EFL college students’ English vocabulary acquisition and perception 현일선 p. 673-687
진학계 고교 영어과의 진로별 과목 분화 방안 연구 = A study on English subjects differentiation method according to career in academic high school 권채리, 홍후조 p. 689-708
유아기 자녀를 둔 부모공감능력의 의미와 구성요인에 관한 델파이 연구 = Meaning and components of parent empathy ability : a Delphi study 송정미, 문혁준 p. 709-723
부모의 학습지원과 지지적 학교환경이 초등학생의 학습태도에 미치는 영향 = The effect of parental learning support and supportive school environment on elementary school students' learning attitudes : the mediating effect of grit : 그릿의 매개효과 김동선, 문혁준 p. 725-736
초등학교 저학년 신체활동교육에 관한 담임교사의 경험과 시사점 = The experiences and implications of the homeroom teacher on physical activity education for the lower elementary grades 김소현, 박재정 p. 737-757
창의적 자기효능감과 정서조절 및 창의적 성취간의 관계 = The relationships between creative self-efficacy, emotion regulation, and creative achievement : conditional indirect effects of dance experience : 무용경력 수준의 조건부 간접효과 이대원 p. 759-775
초등 영어몰입교육에 대한 학습자와 학부모의 인식 비교 연구 = A comparative study on the perceptions of learners and parents on elementary English immersion education : focusing on A elementary school in Seoul : 서울시 A초등학교 중심으로 안나현, 성민선, 노한나, 최우리, 김대권 p. 777-796
비대면 온라인 수업에서의 학습 참여도와 학생 만족도의 관계에 관한 실증적 연구 = An empirical study on the relationship between learning engagement and student satisfaction in contactless online classes : focusing on NAVER Connect Foundation's Edwith and Boost Courses : 네이버 커넥트재단의 에드위드와 부스트 코스를 중심으로 이승형, 백은주 p. 797-814
리빙랩에서의 집단학습과 매개 활동에 대한 사례연구 = A case study on collective learning and intermediary activities in living lab 김정은, 김은아 p. 815-838
팀 빌딩 비주얼 싱킹을 활용한 현대 소설 수업이 고등학교 남학생의 국어 수업에 미치는 영향 = A study on the effect of modern novel classes using team building visual thinking on Korean language classes of high school male students : focusing on Park Wan-suh, ‘Mother’s Stake Ⅱ’ : ‘박완서, 엄마의 말뚝 2’를 중심으로 양일동 p. 839-858
고교학점제에서 과학 선택 과목의 경향성 분석 = Analysis of trends in science electives in the high school credit system : focusing on Chemistry Ⅰ subjects : 화학Ⅰ 과목을 중심으로 신동선 p. 859-868
ESD 적용 경험에 따른 환경교육 강사들의 ESD 가치에 대한 인식과 친환경 행동 및 PCK 차이 분석 = An analysis of the differences in perceptions of ESD value, environment-friendly behaviors and PCK of environmental education instructors depend on application experience of ESD 최재혁, 손연아, 오현정, 맹희주 p. 545-560