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이 논문은 아정(雅亭) 이덕무(李德懋, 1741∼1793)의 『사소절(士小節)』에 나타난 음식관을 고찰한 글이다. 이덕무의 『사소절』은 ‘선비들이 지켜야 할 자질구레한 예’라는 뜻으로, 선비들의 수신(修身)과 제가(齊家)에 관한 교훈을 주기 위해 만든 수양서일 뿐 아니라, 부인과 아동들이 도덕적 수양을 위해 가져야 할 행동규범 및 마음 가짐에 대한 내용을 포함하고 있는 인성교육서이자 규범서이다.
특히 『사소절』에는 선비의 사소한 예를 다룬 「사전(士典)」과 부인의 사소한 예를 다른 「부의(婦儀)」에 각각 ‘의복과 음식’을 다룬 〈복식(服食)〉이라는 항목에 선비들의 식사예절과 부인의 조리예절이 실려 있는데, 이를 통해 그의 음식관을 살펴볼 수 있다. 주지하다시피 유교의 음식문화는 ‘예와 조화’를 기반으로 한다. 음식이란 사람이건 짐승이건 생명을 유지하는데 가장 중요한 요인이다. 그러나 동물은 단지 생존을 위해서 음식을 먹지만, 인간은 동물과 달리 생존을 위해서 뿐만이 아니라, 왕부지(王夫之)가 이미 지적한 바와 같이, ‘유순하고 청결한 덕을 함양하고, 강건한 문명의 덕을 함양’하기 위해서이다. 즉, 동물은 단지 생존을 위해서지만, 인간은 동물과 달리 생존뿐만이 아니라 인간다운 삶을 위한 격식과 절차가 필요하다.
이러한 유교의 음식문화를 전적으로 수용한 이덕무는 『사소절』에서 선비의 ‘식사예절’과 부인의 ‘조리예절’을 보다 자세히 다루고 있다. 선비의 식사예절은 ‘음식을 대하는 태도’, ‘밥상 예절’, ‘음식 나눔’으로 구분할 수 있으며, 부인의 조리예절은 ‘조리할 때의 태도’, ‘청결’, ‘손님 접대’로 구분할 수 있다.
This thesis studies Ah-jeong (雅亭) Yi Deok-moo (李德懋, 1741∼1793)’s view of food shown in his work, Sasojeol (士小節) meaning ‘the trivial etiquettes that Confucian scholars should meet’, which is a book written not only for Confucian scholars’ cultivation training giving them the lessons of self-discipline and family-control but also for personality education and rules including the behavior rules and attitudes that women and children should follow.
In Sasojeol, especially the chapter ‘Sajeon(士典)’ and ‘Buei(婦儀)’ has the section ‘Boksik (服食)’ dealing with ‘outfits and foods’, which includes the eating etiquettes for Confucian scholars and the cooking etiquettes for women. This section ‘Boksik’ shows Yi Deok-moo’s view of food. As many know, Confucian food culture is based on ‘manners and harmony.’ Food is prior to any other things for all lives including human and animals to keep their life. Animals eat foods only for survival. Unlike animals, however, human eats foods to ‘cultivate gentle and pure virtue and develop the healthy humanistic virtue’ as mentioned by Wáng Fū-zhī although human also eats foods for survival in an aspect. Unlike the animals that eat foods simply to survive, that is, human needs formalities and procedures in eating foods beyond such animals’ purpose of survival.
Fully accepting such Confucian food culture, Yi Deok-moo deals with details of Confucian scholars’ etiquettes for eating and women’s etiquettes for cooking in Sasojeol. The Confucian food culture can be sorted out into ‘dining table etiquettes’, ‘attitudes for foods’ and ‘food sharing’, and the women’s cooking etiquettes into ‘how to treat guests’ in addition to ‘attitudes for cooking’ and ‘cleanliness.’
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