본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

예술은 일상과 분리되지 않고 인간과 환경이 상호작용하는 과정 속에서 미적 경험을 통한 인간의 본질에 대한 이해를 바탕으로 지혜를 알려준다. 본 논고에서는 김지하의 독특한 미학적 개념들과 피셔-리히테(Fischer-Lichte, Erika)의 연행성 미학의 개념 형성의 배경을 고찰하고, 김지하의 문예사상의 관점으로 세대간 소통과 전유의 측면에서 연행성 미학과의 비교와 탐구를 하였다. 현대는 신체적 일상생활과 그 생활의 내용을 이루는 문화적 가치, 그 문화적 가치의 핵심인 미학적 생산, 미학적 생산의 핵심인 창조력을 가진 새로운 문화와 성찰과 회복의 시대이다. 다양한 학문 간의 시각들로 동서양의 적극적 교류에 의한 컨셉과 방법의 적용이 필요한 시점에서 김지하의 문예이론의 관점에서 바라본 연행성 미학의 탐구는 동서간의 문화적인 협력과 예술 실천의 확장으로 세대 간의 소통에 한발짝 다가설 수 있다. 개인의 상실과 위기의 시대에 소통과 치유의 기능으로 피셔-리히테의 연행성의 미학과 김지하의 문예미학의 확장으로 공동 실천이 덧붙여진다면 연행성 문화에 대한 진일보한 실천이 될 것이다. 그리고 동서의 확장된 연행성의 문화원리가 단순한 동서양을 나누는 특수성을 넘어 융합할 수 있는 인류사적인 보편성을 지니고 있음을 밝히는 일은 의미가 있는 일이다.

Art is not separated from everyday life, but it teaches wisdom based on an understanding of the nature of humans through aesthetic experiences in the process of interacting with humans and the environment. This paper examines the unique aesthetic concepts of Kim Ji-ha and the background of the formation of the concept of Fischer-Lichte's performance aesthetics, and compares and explores the link between performance aesthetics in terms of communication and appropriation between generations from the perspective of Kim Ji-ha's literary history. It is necessary to apply concepts and methods through active exchanges between the East and the West from the perspectives of various disciplines. The exploration of performance aesthetics viewed from the perspective of Kim Ji-ha's literary theory can take a step closer to communication between generations through cultural cooperation and expansion of artistic practice between East and West. In an era of individual loss and crisis, if joint practice is added as a function of communication and healing through the expansion of Fisher-Lichte's performance aesthetics and Kim Ji-ha's literary aesthetics, it will be a step forward in practice for performance culture. And it is meaningful to reveal that the cultural principle of performance in East and West has a humanity-historical universality that can be fused beyond the specificity of dividing the East and West.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
지역아동센터 아동·청소년 문화예술교육 성과분석 연구 = Performance analysis of culture and arts education program on the children and adolescents at community child center : focusing on CJ Arts Education Program : CJ나눔재단 문화지원사업을 중심으로 안승재, 이봉주, 김아영 p. 1-40

다문화 아동 심리·정서 지원을 수행한 융합예술치료사에 대한 해석학적 현상학 연구 = An hermeneutic phenomenological study on convergence arts therapy for supporting the psychological·emotions of multicultural children : focusing on Van Manen's experiential research approach : Van Manen의 체험연구적 접근을 중심으로 이에스더 p. 41-61

문학상담 집단 프로그램에서의 시 쓰기 체험에 대한 가치 탐색 연구 = Exploring the value of the poetry writing experience in literary counseling group program 이옥연, 진은영 p. 63-101

(An) exploration of instructional changes in the 2022 revised national music curriculum based on OECD Education 2030 Project = OECD Education 2030 Project에 기초한 2022 개정 음악과교육과정 내용의 변화 탐색 연구 Youngmi Lee p. 103-129

지속가능발전 개념과 목표의 박물관·박물관교육에의 함의 = The implication of museum·museum education of the concept and objectives of sustainable development 국성하 p. 131-154

김지하 문예이론의 관점에서 바라본 연행성 미학의 탐구 = An exploration of performance aesthetics from the perspective of Kim Ji-ha's literary theory : in terms of intergenerational communication and appropriation : 세대간 소통과 전유의 측면에서 박세연 p. 155-175