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본 연구에서는 최근 환경과 사회문제로 인해 전 세계적으로 ESG가 기업경영에 빠질 수 없는 키워드로 활발하게 논의되고 있어 ESG경영 외식기업의 공중관계성과 기업이미지 기업평판 간의 영향관계를 파악하고자 한다. 본 연구는 ESG경영 외식기업의 공중관계성 특성과 기업이미지, 기업평판 간의 인과관계를 실증적으로 분석하여 외식기업의 효과적인 경영과 활용적인 이론적․ 실무적 실행방안을 제시하고자 한다. 본 연구에서는 SPSS 27.0 통계 프로그램을 이용하였으며, 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 회귀분석을 실행하였다. 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, ESG경영 외식기업의 공중관계성 중 ‘공헌이행신뢰성’과 ‘상호통제성’이 기업이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기업이미지는 기업평판에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, ESG경영 외식기업의 공중관계성 중 ‘공헌이행신뢰성’과 ‘상호통제성’이 기업평판에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 ESG경영 외식기업을 이용한 소비자의 니즈를 분석하여 기업의 결정적인 역할을 하는 다양한 이해관계자들과의 관계 형성과 외식기업의 지속가능한 발전 및 경영 성과 향상에 대한 효과적인 방안을 모색하여 경쟁우위를 확보하고자 한다. 그리고 외식기업만의 상호 보완적인 요소로 작용한 공중관계성에 영향 검증함으로써 향후 ESG경영 전략을 수립하고 기업이미지를 구축하는데 지속적인 노력을 기울여야 할 것이다.

In this study, ESG has been actively discussed as a keyword that cannot be omitted from corporate management due to environmental and social issues around the world, so the purpose of this study is to understand the relationship between the public relationship of ESG management food service companies and the corporate image corporate reputation. This study empirically analyzes the characteristics of public relations of ESG management food service companies, corporate images, and the causal relationship between corporate reputation to present effective management and practical implementation plans of food service companies. In this study, the SPSS 27.0 statistical program was used, and frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and regression analysis were performed. The verification results are as follows. First, it was found that 'contribution performance reliability' and 'mutual control' among the public relations of ESG management food service companies had a positive (+) effect on the corporate image. Second, it was found that the corporate image had a positive (+) effect on the corporate reputation. Third, it was found that 'contribution performance reliability' and 'mutual control' among the public relations of ESG management food service companies had a positive (+) effect on the corporate reputation. Therefore, this study aims to secure a competitive advantage by analyzing consumer needs using ESG management food service companies and seeking effective ways to form relationships with various stakeholders who play a decisive role in the company, sustainable development of food service companies, and improve management performance. In addition, by verifying the impact on the public relationship that has served as a complementary factor only for food service companies, continuous efforts should be made to establish ESG management strategies and build a corporate image in the future.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
심리적 계약 위반이 이직 의도에 미치는 영향 = The impact of psychological contract violation on turnover intentions : mediation effect of job stress and moderation effect of trust in the boss : 직무 스트레스의 매개효과와 상사신뢰의 조절효과 정윤정, 이희옥 p. 1-15

편의점 도시락의 내재적 속성과 외재적 속성이 재구매 의도에 미치는 영향 = The effects of the intrinsic and external attributes of convenience store lunch box on repurchase intention : focused on the moderating role of celebrity advertisement attitude : 스타 광고 태도의 조절역할을 중심으로 이길동, 한지수 p. 16-29

Maximizing olympic and sports tourism satisfaction Lee, Sanghyeop p. 30-37

Development of sports marketing in Korea : focusing on professional baseball Lee, Sanghyeop p. 38-44

외식산업 감정노동자의 스트레스가 직무만족 및 조직몰입에 미치는 영향 = The effect of stress of emotional workers in the food service industry on job satisfaction and organizational commitment : focusing on 5 star hotel staff : 특급호텔 종사원을 중심으로 김찬성 p. 45-51

(The) impact of corporate social responsibility on U.S. restaurant firm risk Jun, Kyungyul, Yoon, Borham p. 52-63

카페 유형에 따른 이용자의 경험적 가치가 애호도 및 지속적 이용의도에 미치는 영향 = A study on the impact of users' experiential value on loyalty and their intention to continue using according to the type of cafe 서지연, 이형주 p. 64-74

외식 소비자의 내적 변인들이 친환경 구매의도에 미치는 영향 = The effect of internal variables of foodservice consumers on eco-friendly purchase intention 신형철, 고수정 p. 75-85

Customer satisfaction assessment among foreign consumers at popular Korean cosmetics stores : a comparative study Elena Kugut, Hansi Sigirige, Miduri Rahman Atoshee, Javier Herrera Del Cid p. 86-99

임파워링 리더십, 자기해석이 인게이지먼트와 추가 역할 서비스에 미치는 영향 = The impact of empowering leadership and self-construal on engagement and extra-role service : focused on Jeju hotel employees : 제주 호텔 종사원을 중심으로 송진우, 이연우 p. 100-112

주조산업 친환경 스마트 공정 구축 혁신성과 분석 = Performance analysis on building eco-friendly smart processes : focusing on the Milyang-type job policy : 밀양 상생형 지역일자리를 중심으로 송영조, 김종호 p. 113-127

기내 식음료 서비스품질과 브랜드 이미지, 고객애호도, 재구매의도의 관계 연구 = Structural relationship among airline's in-flight food and beverage service quality, brand image, customer preference and repurchase intention 박환태, 김영규 p. 128-136

골프관광 동기가 회복환경지각, 심리적 웰빙 및 만족도에 미치는 영향 = Effects of golf tourism motivation on recovery environment perception, psychological well-being and satisfaction 김호석, 조우제 p. 137-150

관광안내소의 무장애 관광 서비스품질이 만족도 및 행동의도에 미치는 영향 = The impact of service quality at tourist information centers on satisfaction and behavioral intentions for barrier free tourism 조현덕, 조우제 p. 151-162

ESG 경영 외식기업의 공중관계성과 기업이미지 기업평판 간의 관계 = Relationship between organization-public relationship and corporate image corporate reputation of ESG-managed food service companies 고수정, 신형철 p. 163-173

PPL 모델의 속성이 브랜드 인지도, 인지도 태도 및 구매 의도에 미치는 영향 연구 = The effects of PPL model attribution on brand awareness, brand attitude and purchase intention Nguyen, Duy Quang, 이연숙 p. 174-184

아마추어 클래식 음악 자선공연 관객의 관람만족과 재관람의도 영향 요인 연구 = A study on the factors influencing the audience satisfaction and revisit intention of amateur classical music charity performance audience : focusing on social value : 사회적 가치를 중심으로 김민정, 임성준 p. 185-201

일의 의미가 직무성과에 미치는 영향 = Effect of the meaning of work on job performance : focusing on the dual mediating effect of intrinsic motivation and emotional commitment : 내재적 동기 부여와 정서적 몰입의 이중 매개효과를 중심으로 황인섭 p. 202-213

비건푸드의 소비가치가 신뢰도와 구매의도에 미치는 영향 = The effect of consumption value of vegan food on reliability and purchase intention : with the MZ generation at the center : MZ세대를 중심으로 임승연, 박지환 p. 214-228

빅데이터분석을 활용한 무장애관광 인식연구 = Research on barrier-free tourism awareness using big data analysis : focused on Jeju : 제주지역을 중심으로 현유민, 김병필, 이상묵 p. 229-238

IT 기업 조직구성원의 ESG 경영 활동이 조직신뢰와 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the effect of ESG management activities on organizational trust and job satisfaction of organizational members of IT companies 정수철 p. 239-253

자영업자의 창업준비과정이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on impact of ow[n]er-operator’s startup preparation process on management performance 김양기 p. 254-265

청년층 관광객의 환경적 요인과 개인적 및 사회적 규범이 친환경 관광행동에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the effect of environmental factors and personal and social norms of young tourists on eco-friendly tourism behavior 압둘라에바 나시바, 이미순 p. 266-276

오너쉐프 베이커리점의 판매촉진이 재방문의도에 미치는 영향 = The effect of sales promotion of an owner chef bakery shop on the revisit intention : focusing on the mediating effect of perceived value : 지각된 가치의 매개효과를 중심으로 강경구 p. 277-287

텍스트 마이닝을 이용한 인천 바이오산업 연구개발 현황분석 = Analysis of R&D trends in Incheon bio-industry using text mining 김동관, 박재우 p. 288-302

호텔 레스토랑의 외식소비경험이 고객만족, 재방문의도에 미치는 영향 = The effect of hotel dining experience on customer satisfaction and revisit intention 홍서영, 이소은, 고미애 p. 303-311

비정규직 근로자의 성격특성이 조직성과에 미치는 영향 = The influence of personality traits on organizational performance in non-regular workers : a focus on the big 5 : BIG5 성격요인을 중심으로 김정욱, 박귀정, 오재신 p. 312-324

제과제빵전공 대학생의 전공선택동기가 전공만족, 진로결정 자기효능감에 미치는 영향 = The effects of college students motivation for choosing a major in bakery on major satisfaction and career decision self-efficacy 조우철 p. 325-334

편의점 도시락의 SNS 마케팅 활동이 도시락 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 재구매 의도에 미치는 영향 = A study of convenience store meal box's SNS marketing activity effect on brand awareness, image and repurchase intention 이원해 p. 335-346

MZ 세대 방문객이 인지하는 야시장 방문 동기에 관한 연구 = A study on the night market visit motivation by the MZ generation : focusing on Busan night market : 부산 야시장을 중심으로 김정선 p. 347-357

비건음식 선택 동기가 구매 의도에 미치는 영향 = Effects of vegan food choice motivation upon purchase intention : focusing on the vegan cafes : 비건 카페를 중심으로 김양훈 p. 358-369

외식 플래그십 스토어에서의 체험이 브랜드 이미지와 브랜드 충성도에 미치는 영향 = The effects of experience at a foodservice flagship store on brand image and brand loyalty 고미애, 주서현 p. 370-382

텍스트 기반 복합문화공간의 언어적 인식에 관한 동향 분석 = Analysis of trends in linguistic perception of text-based complex cultural spaces : focusing on Busan Opera House : 부산오페라하우스를 중심으로 이샛별, 양위주 p. 383-397

향토음식의 매력성이 관광지 이미지에 있어 유튜브 콘텐츠 특성의 매개효과에 관한 연구 = Study on the mediating effect of YouTube contents characteristics in the formation of tourist destination images by the attractiveness of local cuisine 이원솔 p. 398-407

친환경 자동차 선택속성과 만족도의 인과모형 연구 = A study on the causal model of selection attributes and satisfaction with eco-friendly vehicles : focusing on the moderating effect of eco-friendly awareness : 친환경 인식의 조절효과를 중심으로 김동언, 양위주 p. 408-419

(The) role of empathy on sales and relationship performance focuses on Chinese marketplace : the moderation of the interpersonal mentalizing skill Wang, Yang, Yoo, Je Eun, Park, Jeong Eun p. 420-436

소비성향이 김치 구매의도에 미치는 영향 = The effect of consumption propensity on kimchi purchase intention : focusing on the mediating effect of food involvement : 음식 관여도의 조절효과를 중심으로 김성수 p. 437-445