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(연구 배경 및 목적) 미끄럼틀과 그네 같은 스피드 놀이시설은 발달기 아동의 놀이 공간을 구성하는 기본 요소로 자리 잡았다. 이는 놀이 공간 구성에서 사용 빈도가 높을 뿐만 아니라, 아동들이 가장 많이 사용하는 인기 시설이기도 하다. 아동에게 더 적합한 놀이시설과 공간을 설계하기 위해서는 디자이너가 아동의 시각에서 그들의 선호도를 파악하고 디자인하는 과정에서 강화해야 한다. 그러나 관련 선행연구를 정리한 결과 아동들이 스피드 놀이 공간과 시설을 선호하는 이유에 대한 이해가 부족한 것으로 나타났다. 본 논문의 연구 목적은 아동 선호의 원인을 찾아 디자이너가 보다 맞춤형 디자인을 할 수 있도록 하는 것이다. (연구방법) 본 논문은 진화심리학을 바탕으로 문헌연구법, 정량연구법, 사례분석법, 학제간 연구법을 이용하여 연구를 진행한다. 첫째, 스피드 놀이에 대한 개념을 정리한다. 설문지를 통해 아동의 선호도에 대한 원인을 기초적으로 조사한다. 조사 결과를 시기별 설계 사례와 결합해 분석해 스피드 놀이가 갖는 공통 특성을 정리한다. 둘째, 진화심리학의 이론을 결합하여 아동이 세 가지 특성을 선호하는 원인을 설명한다. 다음으로 신경 미학에 관한 선행 연구와 결합하여 아동의 스피드 놀이 동안 뇌의 활성화 반응을 탐구한다. 셋째, 아동의 스피드 놀이에 대한 선호 구조를 기반으로 발달기 아동의 선호도에 맞는 디자인 방향을 제시한다. (결과) 저자는 분석을 통해 스피드 놀이가 속도성(速度性), 공포성(恐怖性), 친사회성(親社會性)의 특성을 갖고 있음을 발견하였다. 속도와 공포는 인류 진화에 유리한 생존 메커니즘으로 원시시대부터 이어져 왔다. 놀이 과정에서 속도에 따른 반 공포 효과(Anti-Phobic Effects)가 선순환을 이루면서 아동들이 이 놀이를 반복하도록 유도한다. 스피드 놀이시설을 함께 이용하며 다른 사람과 교류, 의사소통과 협력이 필요해 아동의 친사회적 선호에 맞는다. 또 신경 미학(Neuroaesthetics)과 결합하여 선행 연구를 진행한 결과, 아동 뇌의 보상 시스템(Brain Reward System)이 스피드 놀이 과정에서 활성화되어 인지 발달을 촉진하는 즐거운 감정을 생성한다는 사실을 발견하였다. (결론) 발달기 아동 선호하는 스피드 놀이시설의 구조는 주로 속도, 공포, 친사회적인 특성이 있다. 세 가지 특성의 조합은 아동이 놀이 중에 긍정적인 감정을 얻고 다시 놀이 행동을 하도록 유인한다. 따라서 저자는 스피드 놀이시설의 특성과 아동 뇌 보상 시스템을 결합해 스피드 놀이시설에 친사회성을 더할 수 있는 디자인 방향을 제시한다.

(Background and Purpose) Speed play equipment such as slides and swings have become the basic elements of the play space for developing children. These equipment appear frequently in play spaces and are popular with children. Designers need to pay more attention to understanding the children's preferences and reinforce them in the design process to design amusement facilities and spaces that are more suitable for children. However, as a result of summarizing related previous studies, it was found that there was a lack of understanding of why children prefer speed play spaces and facilities. The purpose of this study is to find the reason for children's preference and to help designers design more customized. (Method) Based on evolutionary psychology, this paper conducts research using literature, quantitative methods, case analyses, and interdisciplinary methods. First, the concepts related to speed play are organized. A preliminary investigation examines the reasons for children's preference through a questionnaire. The results of the survey are analyzed in conjunction with design projects from various periods to summarize the characteristics of speed play. Second, the reasons for children's preference for the three characteristics are explained using evolutionary psychology theories. Next, we explore the brain's activation response during children's speed play using previous studies on neural aesthetics. Third, a design direction that is suitable for children's developing preferences is proposed based on the children's preference structure for speed play. (Results) The author found that speed play has characteristics of speed, fear, and pro-sociality through analysis. Speed and fear are survival mechanisms that are advantageous for human evolution and have been passed down since the primitive era. In the process of play, anti-phobic effects according to speed form a virtuous cycle, inducing children to repeat this play. Speed play facilities require interaction, communication, and cooperation with others, which meets the pro-social preferences of children. In addition, as a result of previous research combined with neuroaesthetics, it was found that the brain reward system of children is activated in the speed play process and creates pleasant emotions that promote cognitive development. (Conclusions) The preference structure of developing children for speed play facilities is mainly characterized by their speed, fear, and pro-sociality characteristics. Combining the three characteristics enables children to gain positive emotions during play and attracts them to repeat the play behavior. Accordingly, this study is expected to be able to suggest a design direction that can add pro-sociality to speed play facilities by combining the characteristics of speed play facilities and the children's brain reward system.

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발달기 아동의 놀이 공간 안에 스피드 놀이시설에 관한 선호 구조 연구 = A study on the preferences structure of speed play facilities in the play space of developing children : focusing on slides and swings : 그네와 미끄럼틀을 중심으로 양명월, 조택연 p. 11-22

캠퍼스 경관 치유성과 오감체험이 대학생의 생활환경만족도에 미치는 영향연구 = A study on the influence of campus landscape healing properties and five senses experience on college students' living environment satisfaction 한맹맹, 김철수 p. 23-32

인공지능기반(AI) 디자인 툴을 활용한 환경디자인의 디자인사고과정에 대한 가능성 연구 = Environmental design using artificial intelligence (AI) design tools feasibility study on design thinking process 싱스얀, 김철수 p. 33-49

국제주의 건축 표피에서 나타난 유클리드 기하학의 형태적 특성 연구 = A study on the morphological characteristics of Euclidean geometry shown in the surface of internationalist architecture : focusing on the architectural works of four architects participating in the International Conference (C.I.A.M.) : 국제회의(C.I.A.M) 참여 건축가 4인 건축 작품을 중심으로 박현아 p. 51-60

장애물 없는 생활환경(BF) 인증을 위한 BIM 템플릿 구성에 관한 기초연구 = A basic study on the configuration of BIM templates for the barrier-free living environments certification : focused on creating BIM models for architecture : 건축물 관련 BIM 모델 생성을 중심으로 홍사철, 김석태 p. 61-75

이용자 관점에서의 전통시장 보행환경 개선 연구 = Research on the improvement of pedestrian environment in traditional market from the user's perspective : focused on Yeongdeungpo Traditional Market : 영등포 전통시장을 중심으로 양림, 이석현 p. 77-87

몰입 이론을 통한 가상공간의 현실성 분석 연구 = Research on analyzing the reality of virtual space through immersion theory 주재의, 윤재은 p. 89-102

브랜드 공간의 헤테로토피아적 비일상 공간 특성 연구 = A study on the heterotopian non-everydayness space characteristics of brand spaces 이예지, 이재규 p. 103-115

하이엔드 글로벌 가구 브랜드의 브랜딩 전략에 관한 연구 = A study on the branding strategy of high-end global furniture brands : focusing on online platforms : 온라인 플랫폼을 중심으로 양송이, 이정교 p. 117-131

생성형 AI 기술 기반 영상제작 프로세스 단계에 따른 작업 효율성 연구 = A study on efficiency in video production processes based on generative AI : focused on international advertising video cases : 국외 광고 영상 사례를 중심으로 고재형, 한정엽 p. 133-142

리미널 스페이스의 시각 인지와 선호에 관한 신경학적 연구 = A neurological study on visual perception and preferences in liminal spaces 서유화, 조택연 p. 143-154

코로나 전후 공공주택의 설계주제 변화에 관한 연구 = A study on the changes in design topics of public housing before and after Corona : focusing on the comparison of the winning entries of the Korean Public Housing Design Competitions : 대한민국 공공주택 설계공모대전 입상작 비교를 중심으로 사광균, 손동욱 p. 155-167

버추얼 월드 패러다임에 따른 아바타 유형 및 특성 연구 = A study on avatar types and characteristics according to virtual world paradigms : with a focus on representative platforms by generation : 세대별 대표 플랫폼을 중심으로 정혜균, 한정엽 p. 169-177

중국 유적 산업박물관의 공간디자인 특징에 관한 연구 = Research on the characteristics of spatial design in Chinese heritage industrial museum 노박문, 최경란 p. 179-190

공공임대주택단지 외부공간의 공공성 지표 개발을 위한 선행연구 고찰 = A review of previous studies to develop publicness indicators for the outdoor space of public rental housing complex 사광균, 손동욱 p. 191-204

시노그래피에 있어서 착시효과 장면성(Mise-en-scene) 연출 특성에 관한 연구 = Optical illusion effect scene property (mise-en-scene) a study on the characteristics of directing in scenography 오유진, 최익서 p. 217-229

중국 박물관의 증축에 의한 공간구조 및 위계 변화 분석 연구 = Analysis of changes in spatial structure and hierarchy due to expansion of Chinese museums 왕몽기, 이행우 p. 231-240

대학 교사(校舍)·교지 면적 분석 연구 = An analytical study on the area of university campus buildings and grounds 황성재 p. 241-249

21세기 공공디자인의 환경색채 특징 분석 = Analysis of environmental color characteristics of 21st century public design 김선영 p. 251-261

브랜드 자산관리 전략으로써 브랜드 레주버네이션에 관한 연구 = A study on brand rejuvenation as a brand asset management strategy : focusing on the comparison of domestic spatial brand : 국내 공간브랜드의 비교를 중심으로 이수현, 이정교 p. 263-274

생태친화적 적응성 환경 공간설계 요구기준에 관한 연구 = A study on the design criteria for eco-friendly adaptive environment space : focusing on the case of modern urban planning in China : 중국 현대도시계획 사례를 중심으로 륙숙이, 최익서 p. 275-287

도시 경제 변화와 보행환경 친화성의 상관관계에 관한 연구 = A study on the correlation between urban economic changes and pedestrian environment friendliness : focusing on 14 cities in China : 중국 14개 도시를 중심으로 가지우, 이현성, 김주연 p. 289-298

지속가능성 관점에서 국제 눈 축제의 플레이스 브랜딩 (Place branding) 평가에 관한 연구 = A study on the place branding evaluation of the international snow festival from the sustainability perspective 허효림, 윤지영 p. 299-313

생성형 AI 활용 프로젝션 맵핑 제작 교육 적용 방안 연구 = Research on the application of generative AI in projection mapping production education 김종민, 한정엽 p. 315-323

생태 개념에 따른 북유럽 국가의 도시재생 특성 연구 = Research on the characteristics of urban regeneration in Nordic countries based on ecological concepts 정지호, 윤재은 p. 325-339

지하 고속도로 경계부 및 출구부에서의 운전자 시각인지 특성 연구 = A study on driver visual perception characteristics at the boundary and exit sections of underground expressways 강영진, 이현성, 김주연 p. 341-349

청년 1인가구를 위한 공유주거 공간 특성 분석 연구 = A study on the characteristics of shared housing spaces for single households among young adults : focused on public housing for young single households promoted by SHCC : SH공사 청년 1인가구 공유사회주택을 중심으로 문자영 p. 351-363

도심형 실버타운 웰니스 공간에 관한 연구 = A study on the urban silvertown wellness space 신유진, 김용성, 이남규 p. 365-377

한옥의 장소애착 요소 분석과 청소년 공공공간 디자인으로의 적용점 연구 = A study on the analysis of the place attachment factors of Hanok and its application to the design of public space for youth 이효주, 이선정 p. 379-392

호텔 공용공간의 코리빙(Co-living)공간 특성에 관한 연구 = A study on the characteristics of co-living spaces in hotel public spaces 이규홍, 박성춘, 조윤정 p. 393-404

BF인증 평가 항목 개선을 위한 연구 = A study on the improvement of BF certification evaluation items : in the center of the Catholic Church in Suwon : 수원교구 가톨릭 성당을 중심으로 김찬용, 김용성, 송석재 p. 405-417

고령자의 심리적 안녕감 촉진을 위한 도시 포켓파크의 공간요소에 관한 연구 = A study of spatial elements of urban pocket parks to promote psychological well-being of eldery : based on the theory of environmental psychology : 환경심리학을 중심으로 등패뢰, 김지은 p. 419-432

리모델링 공동주택 단위세대 평면 공간 구성의 변화 연구 = A study on changes in floor space composition of remodeled apartment units : focusing on cases in Seoul since 2010 : 2010년 이후 서울시 사례를 중심으로 차유빈, 김용성, 이남규 p. 433-447

내러티브 인터랙션에 기반한 피지컬 미디어 스페이스의 조형성 연구 = The study on the formative of physical media spacephysical base on the narrative interaction 김일석 p. 448-460

현대 사회에 영향을 미치는 건축의 지속 가능성에 대한 연구 = A study on the sustainability of architecture affecting modern society : with a focus on Frank Lloyd Wright's architectural case : 프랭크 로이드 라이트의 사례를 중심으로 박준, 김용성, 이남규 p. 461-474

인클루시브 디자인 관점에서의 통합적 뮤지엄 전시공간디자인 연구 = A study of integrated exhibition space design with disability from inclusive design perspective : focus on the visual impaired : 시각장애를 중심으로 백윤아, 최정아 p. 475-488

국내 소형 공공 도서관 설계 공모 작품에서 나타난 보이드 공간 디자인 특성에 관한 연구 = A study on void space design characteristics in Korean small public library architectural design competition works 표응석 p. 489-498

재활의료공간에서 가상현실의 표현특성에 관한 연구 = A study on the performance characteristics of virtual reality in rehabilitation medical space : centered on patients with mild cognitive impairment : 경도인지장애 환자 중심 탕가, 윤성호 p. 499-508

체험마케팅의 관점에서 텍스타일 쇼룸에 대한 연구 = A study on textile showroom on perspective of experiential marketing 양지윤 p. 509-517

LED 버추얼 프로덕션의 가상 공간 배경 방식과 스튜디오 유형에 의한 콘텐츠 제작 특성 연구 = A study on the characteristics of content production based on virtual space background methods of LED Virtual Production and studio types 이진서, 한정엽 p. 519-526

기하학의 형태적 특성을 통한 애도 공간 표현 연구 = A study on the expression of mourning space through geometric morphological characteristics : overseas memorial architecture since 1980 through Jacques Derrida's theory : 자크 데리다의 이론을 통한 1980년 이후 국외 메모리얼 건축 박현아 p. 527-538

SANNA의 공간디자인에서 나타난 서사성에 관한 연구 = A study on the narrative design of SANNA architecture 이홍아, 윤성호 p. 539-549

텍스트마이닝 분석에 의한 코로나19 전후의 오피스 디자인 인식에 대한 연구 = A study on general thoughts on office design before and after COVID-19 through text mining analysis 장신웨, 박수빈 p. 551-561

들뢰즈 철학을 바탕으로 한 '기관 없는 몸체'와 '매끈한 공간'개념의 커뮤니티 공공 공간의 '경계' 특성에 관한 연구 = Research on the "boundary" characteristics of community public space based on the concepts of "body without organs" and "smooth space" in Deleuze's philosophy 류솨이, 윤성호 p. 563-573

디지털 환경 경험에 따른 베이비붐과 MZ세대의 공간 선호도 차이 연구 = A study on the difference in spatial preference of baby boomer and MZ generation according to digital environment experience 한경훈, 이선정 p. 575-584

도시의 탈신화적 공간원형 발굴을 통한 디자인 특성 연구 = A study on design characteristics through the excavation of the archetype space of the city : with the mythologies of Roland Barthes at the center : 롤랑바르트의 현대의 신화를 중심으로 박진원, 김지은 p. 585-598

XR 기술 기반 체험 콘텐츠의 유형 및 특성 연구 = A study on the types and characteristics of XR technology-based experience content : focusing on representative cases in National Museums : 국립박물관의 대표 사례를 중심으로 심현준, 한정엽 p. 599-606