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기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
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(연구 배경 및 목적) 미끄럼틀과 그네 같은 스피드 놀이시설은 발달기 아동의 놀이 공간을 구성하는 기본 요소로 자리 잡았다. 이는 놀이 공간 구성에서 사용 빈도가 높을 뿐만 아니라, 아동들이 가장 많이 사용하는 인기 시설이기도 하다. 아동에게 더 적합한 놀이시설과 공간을 설계하기 위해서는 디자이너가 아동의 시각에서 그들의 선호도를 파악하고 디자인하는 과정에서 강화해야 한다. 그러나 관련 선행연구를 정리한 결과 아동들이 스피드 놀이 공간과 시설을 선호하는 이유에 대한 이해가 부족한 것으로 나타났다. 본 논문의 연구 목적은 아동 선호의 원인을 찾아 디자이너가 보다 맞춤형 디자인을 할 수 있도록 하는 것이다. (연구방법) 본 논문은 진화심리학을 바탕으로 문헌연구법, 정량연구법, 사례분석법, 학제간 연구법을 이용하여 연구를 진행한다. 첫째, 스피드 놀이에 대한 개념을 정리한다. 설문지를 통해 아동의 선호도에 대한 원인을 기초적으로 조사한다. 조사 결과를 시기별 설계 사례와 결합해 분석해 스피드 놀이가 갖는 공통 특성을 정리한다. 둘째, 진화심리학의 이론을 결합하여 아동이 세 가지 특성을 선호하는 원인을 설명한다. 다음으로 신경 미학에 관한 선행 연구와 결합하여 아동의 스피드 놀이 동안 뇌의 활성화 반응을 탐구한다. 셋째, 아동의 스피드 놀이에 대한 선호 구조를 기반으로 발달기 아동의 선호도에 맞는 디자인 방향을 제시한다. (결과) 저자는 분석을 통해 스피드 놀이가 속도성(速度性), 공포성(恐怖性), 친사회성(親社會性)의 특성을 갖고 있음을 발견하였다. 속도와 공포는 인류 진화에 유리한 생존 메커니즘으로 원시시대부터 이어져 왔다. 놀이 과정에서 속도에 따른 반 공포 효과(Anti-Phobic Effects)가 선순환을 이루면서 아동들이 이 놀이를 반복하도록 유도한다. 스피드 놀이시설을 함께 이용하며 다른 사람과 교류, 의사소통과 협력이 필요해 아동의 친사회적 선호에 맞는다. 또 신경 미학(Neuroaesthetics)과 결합하여 선행 연구를 진행한 결과, 아동 뇌의 보상 시스템(Brain Reward System)이 스피드 놀이 과정에서 활성화되어 인지 발달을 촉진하는 즐거운 감정을 생성한다는 사실을 발견하였다. (결론) 발달기 아동 선호하는 스피드 놀이시설의 구조는 주로 속도, 공포, 친사회적인 특성이 있다. 세 가지 특성의 조합은 아동이 놀이 중에 긍정적인 감정을 얻고 다시 놀이 행동을 하도록 유인한다. 따라서 저자는 스피드 놀이시설의 특성과 아동 뇌 보상 시스템을 결합해 스피드 놀이시설에 친사회성을 더할 수 있는 디자인 방향을 제시한다.
(Background and Purpose) Speed play equipment such as slides and swings have become the basic elements of the play space for developing children. These equipment appear frequently in play spaces and are popular with children. Designers need to pay more attention to understanding the children's preferences and reinforce them in the design process to design amusement facilities and spaces that are more suitable for children. However, as a result of summarizing related previous studies, it was found that there was a lack of understanding of why children prefer speed play spaces and facilities. The purpose of this study is to find the reason for children's preference and to help designers design more customized. (Method) Based on evolutionary psychology, this paper conducts research using literature, quantitative methods, case analyses, and interdisciplinary methods. First, the concepts related to speed play are organized. A preliminary investigation examines the reasons for children's preference through a questionnaire. The results of the survey are analyzed in conjunction with design projects from various periods to summarize the characteristics of speed play. Second, the reasons for children's preference for the three characteristics are explained using evolutionary psychology theories. Next, we explore the brain's activation response during children's speed play using previous studies on neural aesthetics. Third, a design direction that is suitable for children's developing preferences is proposed based on the children's preference structure for speed play. (Results) The author found that speed play has characteristics of speed, fear, and pro-sociality through analysis. Speed and fear are survival mechanisms that are advantageous for human evolution and have been passed down since the primitive era. In the process of play, anti-phobic effects according to speed form a virtuous cycle, inducing children to repeat this play. Speed play facilities require interaction, communication, and cooperation with others, which meets the pro-social preferences of children. In addition, as a result of previous research combined with neuroaesthetics, it was found that the brain reward system of children is activated in the speed play process and creates pleasant emotions that promote cognitive development. (Conclusions) The preference structure of developing children for speed play facilities is mainly characterized by their speed, fear, and pro-sociality characteristics. Combining the three characteristics enables children to gain positive emotions during play and attracts them to repeat the play behavior. Accordingly, this study is expected to be able to suggest a design direction that can add pro-sociality to speed play facilities by combining the characteristics of speed play facilities and the children's brain reward system.*표시는 필수 입력사항입니다.
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