예비일반교사의 통합교육 전문성 신장 관련 연구의 동향 분석 = Research trends on pre-service general education teachers' professionalism in inclusive education : with a focus on research published in the last 10 years : 최근 10년간 연구를 중심으로
안제춘, 임진형
p. 1-13
대학생의 AI 교육 유무에 따른 디지털 학습역량의 차이 및 교육 요구도 분석 = Analysis of differences in digital learning competencies and educational requirements based on whether university students have received AI education
조혜영, 오세원
p. 15-27
대학생의 리더육성 장학사업의 만족도 및 성과, 자기주도 학습 태도와 대학생활 적응 간의 구조적 관계 = The structural relationship between the satisfaction and performance of university students' scholarship program for leadership development, self-directed learning attitudes, and university life adaptation
오세원, 조혜영
p. 29-44
성인 초기의 죽음에 대한 태도와 주관적 안녕감의 관계에서 물질주의와 사회비교의 순차 매개효과 = The sequential mediating effect of materialism and social comparison in the relationship between death attitude and subjective well-being in early adulthood
박도위, 장유진
p. 45-57
유아-어머니 조화적합성이 유아의 자기표현력에 미치는 영향 = The effect of young children-mother goodness of fit on young children's self-assertiveness : the mediating effects of mother's positive emotional expressiveness : 어머니의 긍정적 정서표현성의 매개효과
김수연, 김상겸
p. 59-73
대면수업과 비대면 수업에서 간호대학생의 자기조절학습능력이 인지된 학업성취도에 미치는 영향 = The effect of nursing students' self-regulated learning ability on perceived academic achievement in face-to-face and non-face-to-face classes : the mediating effect of learning presence : 학습실재감의 매개효과
송명경, 정혜영
p. 75-88
취업 사교육 참여가 대학생의 구직효능감과 구직 소요기간에 미치는 영향 연구 = Assessing the effectiveness of private career services in job search self-efficacy and job search duration for college job seekers : a study on Y university graduates : Y대학 미취업자 및 기취업자 데이터를 중심으로
최현복, 최성원, 박우진
p. 89-104
대학생의 학습참여, 교양교육 만족도, 디지털 리터러시가 디지털 시민성에 미치는 영향 = The effect of university students' learning engagement, satisfaction with general education, and digital literacy on digital citizenship
주소영, 정연재
p. 105-120
몬테소리 학습자관의 학생 주도성에 대한 함의 = Implications of the perspective on learners in Montessori education on student agency
최한올
p. 121-138
언어장애 아동의 인지양식 관련 연구의 동향 및 과제 = Literature review on cognitive style of children with language disorders
이희란
p. 139-151
대학생을 위한 단회기 진로상담 모형 및 운영 매뉴얼 개발 = A model for single-session career counseling for college students and operation manual development
전은화, 오은주, 나미현
p. 153-164
중학교 시기 학업 무기력의 종단적 안정성 = Longitudinal stability of academic helplessness in middle schools
하아영
p. 165-176
대학 원격수업 인증지표 개발 연구 = A study on the design of the accreditation criteria for on-line education in university
엄희창, 유병민
p. 177-192
가상현실 저작도구의 상호작용 요소 비교분석 및 고찰 = The comparative analysis of interaction elements in immersive virtual reality authoring tools
김민영, 최서현, 홍주영, 신윤희
p. 193-210
일 대학 간호학생의 좋은 수업에 대한 인식 = Nursing students' perception of good teaching : the analysis of importance and performance : IPA 분석
오윤정
p. 211-225
음악을 전공한 특수교사의 자서전적 생애사 연구 = A study on the autobiographical life history of a special education teacher who majored in music
홍미선, 곽승철
p. 227-252
초기 성인의 공적 자의식이 사회불안에 미치는 영향 = The effect of public self consciousness on social anxiety in early adult : the moderated mediating effect of cognitive flexibility through ambivalence over emotional expressiveness : 정서표현 양가성을 통한 인지적 유연성의 조절된 매개효과
원소망, 이수림
p. 253-268
중국 합창지휘 전공 대학생의 공적 자의식이 공연불안에 미치는 영향 = The impact of public self-consciousness on performance anxiety in Chinese college students majoring in choral conducting : the mediating effect of evaluation concerns and perfectionism : 평가염려 완벽주의의 매개효과
김주경, 진영걸
p. 269-277
대학생의 정신화와 정서인식 명확성이 우울에 미치는 영향 = The effect of mentalization and emotional clarity on depression among university students : the moderated mediating effect of social support : 사회적 지지의 조절된 매개효과
이강연, 전성은
p. 279-291
대학생의 외로움이 대학생활적응에 미치는 영향 = The effect of loneliness on student adaptation to college : serial mediation of self-control and YouTube over-dependence : 자기통제와 유튜브과의존의 이중매개효과
윤지현
p. 293-304
학사학위 전공심화과정 학습자 특성에 따른 정의적 스캐폴딩 실행연구 = Action research on affective scaffolding based on students' characteristics of bachelor's degree course at junior college
하지은, 조희수, 정재삼
p. 305-326
중년 여성의 사회부과적 완벽주의가 만성 통증에 미치는 영향 = Mediating effects of ambivalence over emotional expressiveness and depression in the relation between socially prescribed perfectionism and chronic in middle aged woman : 정서표현에 대한 양가성과 우울의 이중매개 효과
김태현, 윤성민
p. 327-336
노인 대상 노래중심 음악치료의 연구 동향 분석 = Research trend analysis on song-centered music therapy for the elderly : focusing on domestic academic journals from 2000 to 2021 : 2000∼2021년 국내 학술지 논문 중심으로
박에스더, 이지경
p. 337-351
ARCS 모형 적용 온라인 기반 여성건강간호학 수업이 간호대학생의 학습동기, 자기주도학습 준비도 및 학업적 자기효능감에 미치는 효과 = Effect of nursing student's learning motivation, self-directed learning readiness, academic self-efficacy in online-based women's health nursing class with the ARCS model
이은영
p. 353-365
유아의 사회정서적 유능감과 자조기술, 유아-교사의 상호작용과의 관계 및 영향 = Relationship and influence between children's social-emotional competence, self-help skills, and child-teacher interaction
임해진
p. 367-382
유아 배움의 현상 탐구 = A study on the phenomenon of early childhood learning : focusing on educational content within events, situations, and relationships : 사건, 상황, 관계 속에서 교육내용을 중심으로
최혜윤
p. 383-397
유아교사의 근무환경, 직업정체성, 이직의도 간의 경로분석 = Path analysis between early childhood teachers' working environment, professional identity, and turnover intention
한상미
p. 399-410
한국, 핀란드, 노르웨이 교육과정 내 유아사회교육 내용 비교⋅분석 = Comparison and analysis of the contents of social studies in early childhood education in Korea, Finland and Norway
장혜진
p. 411-427
웹드라마를 활용한 한국어 준말형 조사 교육 연구 = A study on the education of Korean abbreviated form of particles using web drama
Fedorova Yelyzaveta, 박덕유
p. 429-446
대학생의 아동기 정서적 학대가 관계적 공격성에 미치는 영향 = The effects of emotional abuse on relational aggression : the mediating role of traumatized self-system : 자기체계손상의 매개효과 검증
윤진경, 이수림
p. 447-462
상담실습 수업을 통한 석사생들의 상담 전문성 발달 경험 연구 = A study on the master students' development experience of counseling competencies through counseling practice classes
김영은, 윤미선, 이현정
p. 463-486
한국어 교사, 한국어 학습자, 한국인 모어 화자의 단어 연상 의미 관계 비교 연구 = A study of semantic relation in word association by the word association test of Korean language teachers, Korean language learners and Korean native speakers
신현정
p. 487-501
예비유아교사들이 유아 과학 활동 장면을 떠올리며 그린 그림(drawings) = Drawings by pre-service early childhood teachers while recalling scenes from early childhood science activities
장정윤, 강경미
p. 503-521
대학 입학전형 선택의 영향 요인 분석 = Analysis of factors influencing university admission type preferences : the case of A university : A대학을 중심으로
박윤희, 임수원, 장운민, 김지수, 송영주
p. 523-542
인공지능 융합교육 수업 사례 연구 = A case study of an AI convergence education program : focusing on an integrated curriculum in elementary school : 초등학교 통합교과를 중심으로
박다혜, 이애화
p. 543-562
대학생 미래 리터러시 진단도구 개발 및 타당화 = Development and validation of college student futures literacy diagnostic tool
정효정, 정승환
p. 563-581
습관적 약물 사용 경험이 있는 청소년의 범불안장애 영향요인 = Factors influencing generalized anxiety disorder in adolescents with a history of habitual substance use
김서현, 이수진, 박주영
p. 583-591
유아기 자녀를 둔 부모의 부모공동양육과 인권친화적 양육태도와의 관계 = The relationship between human rights-friendly parenting attitude for parents and coparenting : the moderating effect of childcare-friendly community : 지역사회육아친화성의 조절효과
이예진, 김지현
p. 593-604
간호대학생의 간호법 제정에 대한 인식 = Nursing student's perception of the enactment of the nursing law : Q methodological approach : Q 방법론적 접근
김시은, 정가현, 이다인
p. 605-620
커뮤니카트 활성화를 통한 시 교육 방법 = Poetry education method through 'Kommunikat' activation
오정훈
p. 621-643
빅데이터 분석을 활용한 합기도의 인식변화 연구 = A study on the perception change of Hapkido using big data analysis
김건희
p. 645-658
대학 튜터링 지원 챗봇 설계를 위한 튜터의 어려움 탐색 = Exploring the challenges faced by tutors for a university tutoring chatbot design
손예지, 이정민
p. 659-678
성인의 아동기 정서적 학대 경험이 대인관계문제에 미치는 영향 = Effects of adult's childhood emotional abuse experience on interpersonal problems : mediating effects of self-system damage and difficulty in emotional control : 자기체계 손상과 정서조절곤란의 매개효과
석선영, 이수림
p. 679-695
청소년의 공동체의식이 다문화수용성에 미치는 영향 = The effect of youth's sense of community on multicultural acceptance : focusing on the mediating effects of life satisfaction : 삶의 만족도의 매개효과를 중심으로
한희진
p. 697-709
고등학생의 인터넷 과의존과 우울⋅불안의 관계에서 위축과 공격성의 순차적 이중매개효과 = Serial dual mediating effects of withdrawal and aggression on the relationship between internet overdependence and depression/anxiety among high school students
나지훈, 이미영
p. 711-724
해커톤 기반 AI 메이킹 프로젝트 프로그램이 예비 대학생의 협력적 자기조절 능력에 미치는 영향 = Effect of a hackathon-based AI making project program on the collaborative self-regulation ability of pre-university students
김인주, 김귀훈
p. 725-734
다문화청소년의 문화적응스트레스가 삶의 만족도에 미치는 영향 = Impact of acculturative stress on life satisfaction amongst multicultural adolescents : mediating effect through social competency : 사회적역량을 통한 매개효과
심은실, 조한익
p. 735-746
‘웅덩이’와 소나무 어린이집 영유아들의 얽힌 놀이되기 = Entangled play becoming of 'puddles' and the young children of 'pine tree nursery'
신연경, 백지혜
p. 747-767
한⋅일 방송콘텐츠에 나타난 피동표현 연구 = Study on passive expressions in Korean and Japanese broadcast content : focusing on non-passive expressions : 비피동표현을 중심으로
박현경
p. 769-783
학습저성취 고등학생을 위한 학습코칭 프로그램 개발 및 효과 검증 = Development and efficacy validation of a learning coaching program for underachieving high school students
이지현, 김재철
p. 785-807
Development of a flipped learning instructional design model for clinical reasoning development in preclinical students based on illness scripts = 임상전 의대생의 질병스크립트 기반 임상추론 개발을 위한 플립러닝 교수설계 모형개발연구
Jihyun Si
p. 809-825
부모의 성취압력, 중학생의 학업스트레스 및 학교적응의 관계 = The relationship among parental achievement pressure, academic stress, and school adjustment : moderated mediating effect of peer attachment in middle school students : 또래애착에 의해 조절된 매개효과
차미숙
p. 827-840
수능인가 학생부인가? 입학전형별 대학생의 전공만족도와 고차원학습 차이 = High-stake test or school records? Differences in major satisfaction and higher-order learning among university students by admission type
조예진, 함승환
p. 841-852
원문보기
그룹 멘토링 간호술기 실습교육이 간호대학생의 간호술기 수행자신감, 임상수행능력, 진로정체감에 미치는 효과 = The effect of group mentoring nursing skills practical training on confidence in performing nursing skills, clinical performance capability, and career identity in nursing students
강현임, 남혜리
p. 853-861