마음챙김을 활용한 중학교 도덕과 수업의 현장 적합성 검토 = A study on the field suitability of middle school moral subject classes using mindfulness practices
|
김윤경
|
p. 1-15
|
|
|
|
대중문화와 현대미술을 활용한 시각문화 미술교육 사례 연구 = A case study on the visual culture art education using popular culture and contemporary art
|
김예림
|
p. 17-33
|
|
|
|
대학생 씨름선수의 마인드셋과 승부근성이 자아탄력성에 미치는 영향 = Mindset and winning desire of college Ssireum players to self-elasticity
|
이동준, 임승현
|
p. 35-47
|
|
|
|
문제 만들기를 활용한 수업이 고등학생의 수학 학업성취도와 학습태도 및 흥미에 미치는 영향 = The effects of problem making classes on a high school student's mathematics achievement, learning attitudes and interests
|
안종수
|
p. 49-69
|
|
|
|
팀학습을 통한 우수인재양성 커리큘럼 연구 = Research on developing curriculum for excellent talent through team learning
|
이경미
|
p. 71-98
|
|
|
|
Investigating sources of Korean middle school students' Engish self-efficacy = 한국 중학생들의 영어 자기효능감 요인에 관한 연구
|
Eunsoo Park
|
p. 99-112
|
|
|
|
어머니의 자기효능감이 유아의 외현화 문제행동에 미치는 영향 = The impact of maternal self-efficacy on external problem behaviors in young children : focusing on the mediated moderation and moderated mediation effects of maternal parenting stress and employment status : 어머니의 양육스트레스와 취업여부의 조절된 매개효과와 매개된 조절효과를 중심으로
|
김수오
|
p. 113-122
|
|
|
|
직장인의 운동 참여에 따른 감성지능, 회복탄력성, 정신적 웰빙, 지각된 스트레스, 직장 생활 만족도 차이 검증 = A study on difference in emotional intelligence, resilience, mental well-being, perceived stress, and job satisfaction depending on exercise of office workers
|
서재희, 허정훈
|
p. 123-136
|
|
|
|
학생주도 생명존중교육 프로그램에 참여한 고교생의 경험에 대한 합의적 질적연구 = Consensual qualitative study on the experiences of high school students who participated in a student-led life respect education program
|
우지향, 박승민, 신혜정
|
p. 137-155
|
|
|
|
문장의 수와 장르의 사회언어학적 관계 연구 = A study on sociolinguistic relationships between numbers of sentence and genres : based on systemic functional linguistics : 체계기능언어학 기반
|
한정한, 차명희
|
p. 157-171
|
|
|
|
어린이집 교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 이직의도의 관계에서 소진의 매개효과 = The mediating effect of burnout on the relationship between daycare center teachers' workplace bullying experience and turnover intention
|
조혜진, 임성진
|
p. 173-185
|
|
|
|
잠재프로파일 분석(LPA)을 활용한 유치원 교사의 교사-유아 상호작용 유형 및 예측요인 = Analysis of teacher-child interaction types of kindergarten teachers and predictive factors : applying latent profile analysis
|
박미경
|
p. 187-203
|
|
|
|
중년 남성 직장인의 경력정체가 심리적 안녕감에 미치는 영향 = The effect of career plateau on psychological well-being of Korean middle-aged male office workers : focused on double mediating effect of self-efficacy and meaning in life : 자기효능감과 삶의 의미의 이중매개 효과
|
나혜성, 윤성민
|
p. 205-217
|
|
|
|
간호대학생의 공감교육을 포함한 호스피스 완화간호 교육 프로그램이 공감 능력, 삶의 의미, 호스피스 완화간호에 대한 인식에 미치는 효과 = The effect of a hospice and palliative care education program including empathy education for nursing students on empathy, the meaning of life, and perception of hospice and palliative care
|
정진옥
|
p. 219-232
|
|
|
|
초등영어 보기(viewing) 학습에 대한 학습자 인식 및 실태 연구 = A survey on the learner perception of viewing in elementary English education
|
이주은, 이재근
|
p. 233-256
|
|
|
|
과정 중심 평가가 반영된 인공지능 기초 수업이 고등학생의 융합적 사고력, 협력적 문제 해결력에 미치는 효과 = The effect of artificial intelligence basics classes reflecting process-based evaluation on high school students' integrative thinking ability and collaborative problem-solving skills : focusing on data and machine learning units : 데이터와 기계학습 단원을 중심으로
|
이동준, 김승현
|
p. 257-277
|
|
|
|
유치원 원장의 진정성리더십과 유아교사 조직몰입 관계에서 동료교사 및 원장 신뢰의 매개효과 = The mediating effect of trust in peer teachers and directors on the relationships between authentic leadership and organizational commitment of early childhood teachers
|
고정리
|
p. 279-294
|
|
|
|
노인의 교육과 직업에 따른 디지털 역량의 관계에서 사회활동 참여의 조절효과 검증 = Verification of the moderating effect of social activity participation in the relationship between digital competency according to education and occupation of the elderly
|
김미례
|
p. 295-309
|
|
|
|
문제중심학습이 간호학생의 자기결정성 학습동기, 자기주도적 학습능력, 문제해결과정에 미치는 효과 = The effects of problem-based learning on self-determined motivation, self-directed learning abilities, problem solving process in nursing students
|
윤미정
|
p. 311-322
|
|
|
|
어머니와 유아의 상호작용과 학습준비도의 관계에서 언어⋅문해 능력과 수리적 사고의 매개효과 = Mediating effects of language, literacy skills and mathematical thinking in the relationship between mother and infant interaction and learning readiness
|
홍찬영, 황혜정
|
p. 323-338
|
|
|
|
대학생의 긍정적 평가에 대한 두려움과 사회불안 간의 관계 = Relationship between fear of positive evaluation and social anxiety in college students : mediating effect on post-rumination moderated by self-compassion : 자기자비로 조절된 사후반추의 매개효과
|
유용식, 박승민
|
p. 459-471
|
|
|
|
구체적조작물을 활용한 수학 수업이 중학생의 수학 성장마인드셋, 과제가치, 과제비용, 수학적 성향에 미치는 영향 = The effect of math classes using specific manipulations on the mathematics growth mindset, task value, task cost, and mathematical propensity of middle school students
|
김다현, 한천우
|
p. 339-356
|
|
|
|
상담자의 역전이 관리능력이 다문화 태도에 미치는 영향에서 자기성찰의 매개 효과 = The mediation effect of counselor's self-reflection in the relationship of countertransference management and multicultural attitude
|
정은지, 조한익
|
p. 357-373
|
|
|
|
실시간 화상영어 교과의 문제점 분석 및 ERRC 가치혁신 전략 연구 = A study on the analysis of problems in real-time online English subject and ERRC value innovation strategy : focusing on university A : A 대학을 중심으로
|
박은실, 이상호, 황화경, 송지훈
|
p. 375-395
|
|
|
|
일반계 고등학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 학업열의, 진로적응력 간의 구조적 관계 = The structural relationship among general high school students' perceived parental positive nurturing attitude, self-esteem, academic engagement and career adaptability
|
김수란
|
p. 397-413
|
|
|
|
Ivan Illich의 교육개발협력 사상에 근거한 UN 글로벌 교육의제의 비판적 고찰 = A critical review on the UN global education agenda based on Ivan Illich's educational development cooperation ideas
|
황자옥, 김영환
|
p. 415-433
|
|
|
|
예비유아교사의 놀이성이 교사효능감에 미치는 영향 = The effect of pre-service early childhood teachers' playfulness on teacher efficacy : focusing on the mediating effect of teaching aptitude : 교직적성의 매개효과를 중심으로
|
김수연, 김남연
|
p. 435-446
|
|
|
|
청소년의 그릿과 미래진로성취의 관계 = The relationship between adolescents' grit and future career achievement : the mediating effect of career adaptability : 진로적응성의 매개효과
|
김나래
|
p. 447-457
|
|
|
|
코로나19 상황 보육교사의 어려움에 대한 개념도 연구 = The study on the concept mapping of the difficulties of day care teacher in the COVID-19 situation
|
이보미, 최규하
|
p. 473-488
|
|
|
|
대학생이 지각한 부모의 긍정적⋅부정적 양육태도가 학업적 자기효능감에 미치는 영향 = The effect of college students' perceptions of their parents' positive and negative parenting attitudes on their academic self-efficacy : exploring the parallel multiple mediating effects of grit and career decision self-efficacy : 그릿과 진로결정 자기효능감의 병렬다중매개효과
|
이현주, 고명주, 최보영
|
p. 489-502
|
|
|
|
방과 후 지도강사들의 효과적인 악기 교수전략에 대한 인식과 방과 후 음악교육 발전을 위한 제안 = After-school instructors perception of effective instrumental teaching methods and suggestions for the advancement of after-school music education
|
김보경
|
p. 503-523
|
|
|
|
대학생 학습역량 척도 타당화 연구 = Validation study of college student learning competency scale : focusing on the case of P university : P대학의 사례를 중심으로
|
채다영, 이슬이, 이진령
|
p. 525-542
|
|
|
|
이해중심 교육과정에 기반한 국어과 의사소통 역량 단원 실행 연구 = Action research on enhancing Korean language education communicative competency based on understanding by design : focusing on utilizing generative AI for ‘discussing’ : 생성형 AI를 활용한 '토의하기' 중심으로
|
유정오
|
p. 543-562
|
|
|
|
대학생의 성인애착이 대인관계에 미치는 영향 = The effect of university students' adult attachment on interpersonal relationships : focusing on the moderating effect of mindfulness : 마음챙김의 조절효과를 중심으로
|
김나예
|
p. 563-570
|
|
|
|
중세국어 교육의 내용과 자료에 대한 고찰 = A study on the contents and materials of Middle Korean language education : based on the ‘content selection criteria’ and ‘material selection criteria’ : '내용 선정 기준' 및 '자료 선정 기준'을 바탕으로
|
고경재
|
p. 571-590
|
|
|
|
대조언어학적 관점을 통한 베트남어권 한국어 학습자를 위한 비음화 오류양상 고찰과 시사점 = Examination of nasalization error patterns and implications for Vietnamese-speaking Korean learners through a contrastive linguistics perspective
|
강수정, 쩐반뜨
|
p. 591-615
|
|
|
|
수업에서의 생성형 AI 활용에 관한 초⋅중등교사의 인식 연구 = A study on the perception of elementary and secondary teachers use generative AI in the classes
|
김인주, 김귀훈
|
p. 617-626
|
|
|
|
학교 부적응 청소년이 인식한 부모-자녀 의사소통에 관한 주관성 연구 = A study on the subjectivity of parental child communication perceived by school maladjusted adolescents : focusing on Q-methodology : Q 방법론을 중심으로
|
서진석, 김유천
|
p. 627-647
|
|
|
|
성인여성의 학습공간 경험에 관한 질적 사례연구 = Qualitative case study on adult women's learning spaces experience
|
백정숙
|
p. 649-666
|
|
|
|
학교폭력 가해행동 경험이 초등학생의 자존감과 우울에 미치는 영향 = The effects of school violence behavior on self-esteem and depression of elementary school students : a propensity score analysis : 성향점수를 활용한 분석
|
양곤성
|
p. 667-680
|
|
|
|
핵심역량과 교과수업 융합의 학습자 중심 수업 설계 사례 연구 = A case study on learner-centered instructional design for integrating key competencies into subject matter education : focusing on self-management competency and food and cooking subject matter class in vocational high school : 자기관리 역량과 특성화고 식품⋅조리 교과수업을 중심으로
|
조순호, 김현진
|
p. 681-700
|
|
|
|
영유아 교사의 놀이신념 관련 연구동향 분석 = A study trend analysis on play beliefs of early childhood teachers
|
권은정
|
p. 701-717
|
|
|
|
한 중년기혼여성의 자기분화 경험에 대한 자문화기술지 = An autoethnography on the self-differentiation experience of a middle-aged married woman
|
허윤정, 김명찬
|
p. 719-736
|
|
|
|
대학 원격수업 컨설팅 및 효과성 평가 연구 = Study on consulting and effectiveness evaluation for the distance education of university : S대학의 사례를 중심으로
|
홍수민, 민혜리, 이다연
|
p. 737-747
|
|
|
|
수업 관련 요인은 청소년의 자기결정성동기를 어떻게 변화시키는가? = Changes in self-determination motivation of Korean adolescence : latent profile transfer analysis and predictive effect : 잠재전이분석 활용
|
장희선
|
p. 749-770
|
|
|
|
메이커 교육을 적용한 과학 영재 교육프로그램 개발 및 적용 = Development and application of science gifted education programs using maker education : focusing on chemical cell : 화학 전지를 중심으로
|
박노원, 유선아, 강성주
|
p. 771-784
|
|
|
|
어머니의 양육효능감과 아버지의 양육참여가 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육 스트레스에 미치는 영향 = Influence of a maternal parenting self-efficacy and father involvement in childcare on mothers' parenting stress
|
김도은, 이희영, 최태진
|
p. 785-805
|
|
|
|