본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 진로연계교육이 각 개별 교과 교육과정에 전폭적으로 반영되는 것에 맞춰 진로연계교육의 실질적 개념과 국어과에서의 반영 양상을 살피고 특히 진로집중학기로 명명된 고등학교 1학년 1학기에 국어 수업에서 진로연계교육이 실질적으로, 그리고 효과적으로 작동할 수 있는 교수·학습 방향을 예시를 통해 도출하고자 한다.

이를 위하여 2022 개정 교육과정 문서에서 나타난 진로연계교육의 개념과 반영 양상을 분석하였다. 진로연계교육에서의 ‘연계’는 진로와의 연계, 학교급 간의 연계, 그리고 교과와 창의적 체험활동의 연계로 분석할 수 있으며 진로와의 연계에 집중한 기존의 ‘교과 연계 진로교육’과는 변별된다. 그리하여 진로연계교육의 중요한 두 가지 의미는 ‘학교급 전환기의 교과 연계 및 학습 적응’, ‘학습자의 진로 의식과 진로 설정 능력의 함양’으로 설명할 수 있으나, 현재 국어과에서는 기존의 교과 연계 진로교육의 관습을 따르며 ‘진로 탐색’ 부분에 초점화가 맞추어져 있다는 문제점이 도출되었다. 또한 진로연계교육 반영에 있어서 영역별로 편차가 있는 것도 발견되었다. 문법과 관련해서는 진로연계교육이 전혀 등장하지 않으며, 듣기·말하기, 쓰기 등은 진로 탐색에 도움이 되는 의사소통 기능으로 보고 주로 ‘도구’로 접근하고 있는 반면, 읽기와 문학에서는 정보 습득 및 안목 확대와 관련된 주제 탐색으로 접근하고 있다고 할 수 있다.

따라서 본 연구에서는 기존의 교과 연계 진로교육과 차별화되는 진로연계교육을 교수·학습 차원에서 구현하기 위해 그 구체적인 방향을 설정하고 예시를 제시하였다.

In accordance with the fact that career-linked education is fully reflected in the curriculum of each individual subject, this study examined the actual concept of career-linked education and aspects of reflection in Korean language departments. Particularly, during the first semester of the first year of high school, called the career-intensive semester, we aim to derive teaching and learning directions in which linked education can operate practically and effectively.

Therefore, we analyzed the concept and reflection aspects of career-linked education presented in the 2022 revised curriculum document. “Connection” in career-linked education can be analyzed as a linkage between career paths, between school levels, and between subjects and creative experiential activities; it is differentiated from the existing “subject-related career education” that focuses on linkage with career paths. Hence, the two essential meanings of career-linked education can be explained as “curriculum connection and learning adaptation in the transition period of school level” and “cultivation of learners’ career consciousness and career-setting ability.” However, the existing practice of subject-linked career education has been established in Korean language departments. Nevertheless, the focus was on “career exploration.” Additionally, it was discovered that there were differences in reflections on career-linked education by area. Regarding grammar, career-linked education does not appear at all, and listening, speaking, and writing are viewed as communication skills helpful in career exploration and are mainly approached as “tools,” whereas reading and literature are used to acquire information and expand one’s perspective. It can be said that it is being approached by exploring topics linked to.

Thus, in this study, specific directions were set, and examples were presented to implement career-linked education, which is different from existing subject-linked career education at the teaching and learning levels.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
문해력 교육 전문성 향상을 위한 교사 재교육 프로그램의 성과와 전망 = Achievements and perspectives for teacher reeducation programs to improve literacy teaching professionalism : focusing on the voices of early literacy teacher leaders at the C University of Education : C교육대학교 초기 문해력 교사 리더의 목소리를 중심으로 편지윤, 김미혜 p. 7-40

『청구야담』 소재 신원담의 유형별 서술 시각과 서사 교육적 함의 = Distinctive narrative perspectives of criminal investigation tales in Cheongguyadam(靑邱野談) and literary education 김서윤 p. 41-70

고등학생의 ‘맥락’ 탐구를 위한 문학교육 방안 = Literature education plan for high school students exploring the “context” : using the “Möbius Strip” : 「뫼비우스의 띠」를 활용하여 고지선 p. 71-98

공감과 거리두기의 소설 교육 연구 = A study on novel education of empathy and distancing : focusing on Kim Ae-ran’s “No Chan-sung and Evan” : 김애란의 「노찬성과 에반」을 중심으로 오윤주 p. 99-128

코로나로 인한 온라인수업이 고등학교 국어교사의 매체 인식에 끼친 영향 연구 = A study on the impact of online classes due to COVID-19 pandemic on high school Korean language teachers’ media awareness : focusing on school unit surveys and teacher-learning community activities : 단위학교 설문조사와 교사학습공동체 활동을 중심으로 정원술 p. 129-166

2022 개정 국어과 교육과정의 진로연계교육 반영 양상 분석과 방향 탐색 = Analysis of the reflection pattern and direction of career-linked education in the 2022 revised Korean language curriculum : focusing on the career-intensive semester in the first year of high school : 고등학교 1학년 진로집중학기를 중심으로 이민형 p. 167-194