본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 정체성을 구현하는 다양한 방식의 하나로서 음악이 갖는 정치적 의미와 관계에 대해 다루게 된다. 정치는 우리들의 일상과 사회 활동에 따른 권력의 표현이며, 개인과 사회의 상호관계에 두루 작용한다. 작곡가의 경우 자신이 중요하게 생각하는 개인적 사회적 문제를 음악의 형식을 통해 표현한다. 음악은 다양하게 주어진 장소와 시간에 따라 직・간접적 정치적함의를 갖고 있다. 작곡가에게 비록 정치적인 의도나 열망이 없다 하더라도 창작을 둘러싼 상황이나 정치적 배경은 자연스레 음악에 반영된다. 본고에서는 한국계 독일 작곡가 윤이상의 피아노 솔로곡 《간주곡 A》(Interludium A) 의 연구적・연주적 분석을 통해서 작곡가의 정치적 정체성을 연구하고, 나아가 음악의 수용과 전파를 통한 암묵적이면서도 명시적인 방식으로 정치적 정체성을 논의한다. 이러한 논의를 위해 보다 명확하고 유용한 틀을 제공하고자 앤드류 헤이우드(Andrew Heywood)의 정치 관련 연구 자료들을 우선적으로 검토한다.

In this research, I address music and its political relations in order to argue that music embodies political identity in various ways. Politics is an expression of power in social activities in every corner of our lives and is ubiquitous at any level of social interaction. Composers create musical pieces to express what matters to them in societies by using their artistic voices. Thus, music has political overtones overtly or covertly to varying degrees in a given place and time. Even if a composer has no aspiration of making a piece political, the conditions surrounding a work’s creation find their way into the music. I scrutinize Korean-German composer Isang Yun’s Interludium A (1982), addressing his political identity and discuss the implicit and explicit ways in which music conveys political identity, including its reception and dissemination. I begin with Andrew Heywood’s study of politics to provide a clear framework for this research.