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이 글은 17세기 후반 잉글랜드 국교회 성직자들의 도덕개혁 담론이 그들의 섭리적 세계관과 밀접한 관련을 맺고 있음을 보여준다. 종교개혁 이후 국교회는 신의 섭리가 교회사의 전반적 흐름에 지배적 힘을 행사한다는 역사관을 견지해왔고, 역사 속 재난과 수난의 과정은 신의 징벌을 통한 교화, 더 나아가서 구원의 가능성을 시사한다고 믿었다. 따라서 국교회 성직자들은 신의 징벌이 잉글랜드 국교회가 도덕적 타락과 종교적 경신을 바로 잡을 수 있는 기회로 인식하고 이를 실제 신자들의 도덕적 갱신을 고취하는 논의의 중심에 놓았다. 국교회는 왕정복고 이후 지속적으로 신의 징벌이 잉글랜드인들에게 내려질 수 있다는 종말론적 위기감을 설파하고 속인들의 개인적 회개뿐 아니라 국가적 차원의 참회가 신적 징벌을 회피할 수 있는 수단으로 강조했다. 이 글은 국교회의 섭리적 관점이 당대 잉글랜드의 영적 상황을 진단하는 데 주된 인식의 틀로 받아들여졌다는 전제를 바탕으로 17세기 후반 국교회 성직자들이 주장한 참회의 성격과 도덕 개혁 논의가 전개되는 논리적 과정을 면밀하게 살펴본다.

This paper demonstrates that the discourse on moral reform by conformist clergy in the late 17th century was closely related to their providential worldview. Since the Reformation, the Anglican Church had maintained a historical perspective that God's providence exerted a dominant force over the general flow of church history, believing that the disasters and sufferings throughout history suggested the possibility of salvation through divine punishment and further reform. Therefore, the Anglican clergy recognized divine punishment as an opportunity for her to correct moral decay and religious renewal, placing this at the centre of discussions to inspire the moral renewal of actual believers. After the Restoration, the Church of England continuously propagated an apocalyptic sense of crisis that divine punishment could befall the English people, emphasizing that both individual repentance and national-level penitence were means to avoid divine retribution. This paper meticulously examines the nature of repentance advocated by Anglican clergy in the late 17th century and the logical process by which discussions on moral reform unfolded, based on the premise that the providential perspective of the Anglican Church was accepted as the main framework for diagnosing the spiritual situation of contemporary England.

권호기사

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19세기 영제국의 식민지전쟁과 그 수행방식 = Colonial warfare of the British Empire during the 19th century and the ways of the conduct of war : focusing on Charles E. Callwell's ‘small wars’ theory : 찰스 캘웰(Charles E. Callwell)의 ‘작은 전쟁(Small Wars)’ 이론을 중심으로 이내주 p. 1-35

영국의 대(對)부탄 정책, 1971-1990 = British policy towards Bhutan, 1971-1990 원태준 p. 37-80

포클랜드 전쟁 이후 노트 리뷰 논쟁과 영국 국방정책 방향성에 대한 고찰 = The Post-Falklands War Nott review debate and the direction of UK defence policy 김경민 p. 81-108

Providence, national repentance and moral reform of the church of England in the later seventeenth century Jeongkyu Park p. 109-136

영국 충성파의 자코뱅주의 = British loyalists’ Jacobinism : the anti-reformist politicization of morals in the age of the French Revolution : 프랑스혁명기 도덕의 반(反)개혁적 정치화 김철기 p. 137-167

19세기 영국의 자선 재고(再考) = Rethinking philanthropy in 19th century England : the charitable visitors’ etiquette : 빈민방문 에티켓을 중심으로 설혜심 p. 169-200

영제국의 문화 외교 정책과 영국문화원 미술위원회의 형성 = Alfred A. Longden and his career : British propaganda, cultural diplomacy and early days of the British Council in Visual Arts : 알프레드 A. 롱든의 활동을 중심으로 류지이 p. 201-232

영제국의 ‘이전된 아카이브 (Migrated Archives)’, 아카이브의 탈식민? = “Migrated archives” of the British Empire, decolonization of archives? 이민경 p. 233-262