본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

현대 직업현장에서는 진로의사결정이 더더욱 복잡해지고 있음에도 불구하고, 청년 취업자의 진로의사결정에 대한 논의는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 청년 취업자에 초점을 맞추어 이들의 진로결정에 미치는 영향을 매개하는 변인으로서 구직효능감을 가정하고, 구직효능감이 진로성숙도와 진로의사결정 간의 관계를 매개하는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 청년패널2021(YP2021) 데이터의 청년 취업자 1992명을 대상으로, 전통적 매개분석결과와 통제변수를 투입한 전통적 매개분석 결과, 인과매개분석 결과를 비교하였다. 분석 결과 전통적 매개분석과 통제변수를 활용한 전통적 매개분석에서는 동일한 완전매개분석 결과가 제시되었다. 또한 인과매개분석을 통해, 직접효과의 경우 DE(0)과 DE(1) 모두 유의하지만 상반된 방향의 결과를 확인할 수 있었으며, 간접효과의 경우 IE(0)과 IE(1) 모두 양의 방향으로 유의한 것을 확인하였다. 이러한 결과를 바탕으로 청년 취업자의 진로의사결정에 대한 시사점을 논의하였다.

Despite the increasing complexity of career decision-making in modern workplaces, there remains a lack of discussion regarding career decision-making among youth employees. Therefore, this study focused on youth employees and assumed job search self-efficacy as a mediating variable influencing their career decisions. We examined whether job search self-efficacy mediates the relationship between career maturity and career decision-making. To achieve this, we compared the results of traditional mediation analysis, traditional mediation analysis with control variables, and causal mediation analysis using data from the Youth Panel 2021, consisting of 1992 youth employees. The analysis revealed consistent results of complete mediation in both traditional mediation analysis and traditional mediation analysis with control variables. Additionally, through causal mediation analysis, it was found that for the direct effects, both DE (0) and DE (1) were significant but showed opposite directions of influence. For the indirect effects, both IE (0) and IE (1) were significant in a positive direction. Based on these findings, implications for career decision-making among young job seekers were discussed.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
비실시간 온라인 수업에서 수업 구성원 간 상호작용과 학습지속의향의 관계 = The relationship between interactions of class members’ and learning persistence in asynchronous online instructions : sequential mediating effects of online self-regulated learning and negative emotions : 온라인 자기조절학습과 부정정서의 순차 매개효과 소숙, 김보경 p. 1-21

온라인 학습에서 사후 인출연습과 피드백 유형이 메타인지적 판단의 정확도와 학업성취에 미치는 영향 = The impact of post-retrieval practice and feedback types on the accuracy of metacognitive judgments and academic achievement in online learning 서일보, 홍주영 p. 23-42

청년 취업자의 진로성숙도와 진로의사결정의 관계에서 구직효능감이 지니는 매개효과 = The mediating role of job search self-efficacy in the relationship between career maturity and career decision making among youth employees : using a causal mediation analysis : 인과매개분석을 활용하여 우예영, 박현정 p. 43-63

초등 읽기부진 아동의 음운인식과 인지기능 요인 간의 관계 분석 = An analysis of the relationship between phonological awareness and cognitive function factors of children with poor elementary level reading 이경호 p. 65-84

교수설계자를 위한 ChatGPT 활용 교육 프로그램 개발 및 효과 = Development and effectiveness of an educational program using ChatGPT for instructional designers : focusing on middle-aged and older instructional designers : 중‧장년 교수설계자를 중심으로 이선우, 송진주, 홍수민 p. 85-110

학급풍토가 중학생의 사회쟁점에 대한 의견표명에 미치는 영향 = The effects of classroom climate on middle school students’ expression of opinion on social issues 김민정 p. 111-133

중학생이 지각하는 부모의 양육 태도가 자살 위험성에 미치는 영향 = The impact of middle school students’ perceived parenting attitudes on their risk of suicide : the dual mediating effects of social support and satisfaction with appearance : 사회적지지와 외모 만족도의 이중 매개효과 최지현, 김장회 p. 135-151

Rasch 모형을 활용한 청소년기 정서 문제 관련 문항의 타당도 검증 = Validity examination of items related to adolescent emotional problems through Rasch modeling 권순보, 유진은, 최인희 p. 153-172

미래교육 실천을 위한 교수역량 진단도구 개발 및 타당화 = Development and validation of a teaching competency diagnostic scale for future education practice : focused on “D” university : D대학을 중심으로 강주리, 김보성, 전미진, 정주영 p. 173-198

마음챙김 기반 교원 웰빙 증진 프로그램 개발 및 효과 분석 = Development and effectiveness of mindfulness-based well-being program for teachers 한미영 p. 199-221

IB DP(Diploma Programme) 점수 체계와 외국 대학에서의 IB 점수 활용에 대한 이해 = A study of understanding of the IB diploma scoring system and the utilization of IB scores by foreign universities 송슬기, 정문현 p. 223-245

여성의 몸에 대한 여성주의적 이해와 그 교육적 의미 = A feminist understanding of the female body and its educational implications 최훈 p. 247-264

폐교대학 구성원 보호를 위한 정부 지원방안 고찰 = A study on government support to protect members of closed universities 박기석, 신중범 p. 265-288

고등학교 교과 간 통합수업의 설계와 실행방안 = Design and implementation plan for integrated high school curriculum classes : focusing on 'Literature' and 'Ethics and Thoughts’ : ‘문학’과 ‘윤리와 사상’을 중심으로 정보배 p. 289-313

중등학교에서의 학생자치 경험에 대한 내러티브 연구 = A narrative inquiry on student autonomy experiences in secondary school 박진은 p. 315-336

학생 주도성 기반 교육과정 개발에 관한 실행연구 = Action research on student agency based curriculum development : focusing on the elementary school Learning Compass program : 초등학교 학습나침반 프로그램을 중심으로 강동원, 신철균 p. 337-366