권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 연구는 초등학교에서 학습나침반 프로그램 실행을 통해 학생 주도성(student agency) 기반 교육과정을 어떻게 운영하고 있는지 탐색하기 위한 목적이 있다. 최근 학생 주도성은 인류가 미래사회에서 경험할 수 있는 불확실성, 복잡성, 급변성에 학생이 능동적으로 대응할 수 있는 가치로써 주목받고 있다. 국내에서도 학생 주도성에 관한 연구가 활발하게 진행되고 있지만, 초등 교육과정 안에서 학생 주도성을 기르기 위한 노력을 담은 실행연구는 부족한 실정이다. 본 연구는 미래사회로의 진입과 교육과정 전환기에 주목받는 학생 주도성 향상 교육을 어떻게 초등 교육과정으로 개발했는지 관찰했다. 그 안에서 교사와 학생들은 어떠한 활동과 변화를 보이고 있는지 교사의 실행연구로 분석하였다. 그 결과, 학습나침반 프로그램을 개발하게 했던‘교사 주도성’, 1교실 2교사 수업과 학생 주도 교육과정 평가회로 대표되는 ‘수업 혁신’, 몰입을 위한 기다림과 생각의 덩어리 만들기로 대표되는‘교수학습방법 혁신’, 숙의의 힘 발견으로 대표되는‘수업 성찰’의 모습을 학생 주도성 기반 교육과정에서 발견할 수 있었다.
The purpose of this study is to explore how elementary schools operate a student agency based curriculum through the implementation of the Learning Compass program. Student agency is attracting attention as a value that allows students to actively respond to the uncertainty, complexity, and rapid change that humanity may experience in future society. Recently, research on student agency has been actively conducted in Korea, but there is a lack of action research that includes efforts to foster student agency within the elementary school curriculum. This study observed how education to improve student agency, which is attracting attention during the entry into the future society and curriculum transition, is developed and applied to the elementary school curriculum. Within this, the activities and changes shown by teachers and students were analyzed through teacher action research. As a result, 'teacher agency' that led to the development of the Learning Compass program, 'teaching innovation' represented by one classroom with two teachers and student-led curriculum evaluation, ‘Innovation in teaching and learning methods’ represented by waiting for immersion and creating chunks of thought, The form of ‘class reflection’, represented by the discovery of the power of deliberation, was found in the student agency based curriculum.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내08
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.