권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
화서학파가 주로 활동한 19세기 말의 조선은 대내적으로는 정치적, 경제적, 사회적으로 매우 혼란한 시기였다. 50년이 넘도록 진행되어 온 외척의 세도 정치로 인해 정치적으로 혼란하였고, 백성들은 삼정의 문란으로 인하여 어려운 생활을 이어 나갔다. 대외적으로는 1876년 개항 이후 서양의 문물이 유입되어 문화ㆍ경제에 큰 위기가 찾아왔다. 또한, 일제의 탄압으로 인하여 나라 안팎으로 매우 어려운 실정이었다.
지배층은 쇄국과 개방의 갈림길에 서 있었고, 당시 급변하는 정세 속에서 성리학자인 이항로와 그를 종장으로 하는 화서학파는 외세의 침입에 대항하여 주자학에 더욱 힘써, 질서의 붕괴를 막기 위하여 서양 세력을 배척하는 이론을 정비하였다.
화서학파는 앞장서서 ‘위정척사운동’, 그리고 ‘의병활동’으로까지 이어지는 실천 지향적인 모습을 보여주며, 성리학 질서를 수호하기 위해 노력하였다. 위정(衛正)은 ‘정학(正學)을 지키다’는 뜻이니, 화서학파가 말하는 정학에 대해 살펴보면, 그들이 주자학에 근본을 두고 학문을 한 만큼, 주자의 학문을 ‘정학(正學)’으로 설정한 것을 알 수 있다.
이항로(李恒老, 1792-1868)의 『화서집(華西集)』, 김평묵(金平默, 1819-1891)의 『중암집(重菴集)』, 유인석(柳麟錫, 1842-1915)의 『의암집(毅菴集)』에서 양명학을 비판한 내용을 발췌하였다. 비판한 내용을 토대로 왕수인에 대한 비판, 심즉리설에 대한 비판, 치양지설에 대한 비판으로 나누어 고찰하였다.
본 연구는 그동안 직접적으로 연구되지 않았던 화서학파의 양명학 비판 양상을 확인하고, 이를 통해 19세기 양명학 비판의 한 단면을 살펴볼 수 있는 데에 의의가 있다.
Joseon at the end of the 19th century, when the Hwaseo School was mainly active, was a period of political, economic, and social chaos internally. Political turmoil ensued from familial politics spanning over 50 years, causing continued hardship for the people amidst the chaos of governance by three different authorities. Externally, following the port's opening in 1876, the introduction of Western culture led to a significant cultural and economic crisis. In addition, due to the oppression of Japanese imperialism, it was very difficult both inside and outside the country.
The ruling class faced a dilemma between isolation and openness. During this period of rapid change, Neo-Confucianist Lee Hang-ro and his followers at the Hwaseo School dedicated themselves to strengthening Neo-Confucianism. Their goal was to resist the encroachment of foreign powers and reformulate their doctrines to counter Western influence, thereby safeguarding social order from potential collapse.
The Hwaseo School took the lead and tried to protect the order of Neo-Confucianism by showing a practice-oriented appearance leading to the “WijongCheoksa(衛正斥邪) Ideology” and “patriotic soldier” to keep the orthodox school, so if you look at the suspension that the Hwaseo School refers to, you can see that they have set the study of Zhu-zi’s as “the orthodox school” as they studied with the foundation of Zhu-zi Studies.
The criticisms of Yang-ming Studies were extracted from Lee Hang-ro(1792-1868)’s《The Collection of Hwaseo》, Kim Pyeong-mook(1819-1891)’s《The Collection of Jungam》, and Yu In-seok(1842-1915)’s《The Collection of Uiam》. They were divided into critiques of Wang Su-in, the concept of Mind as Principle(心即理), and the realization of innate knowledge(致良知).
This study is meaningful in that it is possible to confirm the criticism pattern of Yangmingism of the Hwaseo School, which has not been directly studied, and to examine one aspect of Yangmingism criticism in the 19th century.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.