본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본고는 교수요목기부터 2015 개정 교육과정기까지 교육과정의 흐름을 살피고, 초등학교 1-2학년 사회과 교과서 및 통합교과서의 ‘가족단원’ 삽화를 파악한 후, 가족 형태와 가족돌봄노동과 관련한 담론의 변화를 검토하였다.

첫째, 가족 형태에 있어서 ‘표준가족’ 담론의 변화가 확인된다. 이는 정부가 지향하는 가족계획과 인구구조의 변화에 따라 그 양상이 나타났다. 5인 핵가족/불완전한 6인 확대가족 → 4인 핵가족/6인 확대가족 → 4인 핵가족/6인 확대가족/3인 핵가족 등의 형태로 변화되었다.

둘째, 가족 형태에 있어서 ‘다양한 가족’ 담론이 수용되고 확장되었다. 2009 개정 교과서에서는 가족 현실과 가족담론을 수용하면서 ‘표준’, ‘정상’에서 벗어난 현실의 다양한 가족 형태를 수록하였다. 2015 개정 교과서 ‘가족단원’ 삽화에서는 ‘다양한 가족’에 대한 확장된 담론의 내용이 삽화로 포함되었다.

셋째, 남녀성역할에 따른 기능주의적 가족담론에서 양성평등 담론을 수용한 삽화의 변화를 확인하였다. ‘생계 부양’, ‘가사노동’, ‘양육’을 축으로 조부, 조모, 부, 모, 언니/누나, 형/오빠 등 가족 구성원의 가족돌봄노동에서 이러한 담론 변화가 나타났다.

We reviewed the contents of the family-related curriculum from the 1946 U.S. Military Government syllabus to the 2015 revised curriculum. By examining illustrations of family-related units for first and second graders of elementary school, we confirmed changes in the expressions of family types and family care labor shown in textbooks. As a result, the following conclusions were drawn.

First, there was a change in the ‘standard family’ discourse in terms of family type. This was in response to the family planning policy promoted by the government and changes in population structure. The family shown in textbooks changed from a nuclear family of 5/incomplete extended family of 6 to a nuclear family of 4/extended family of 6, and a nuclear family of 4/extended family of 6/nuclear family of 3.

Second, in recent textbooks, the discourse of ‘diverse families’ has been accepted and expanded in terms of family types. Starting from the textbooks of the 2009 revised curriculum, various forms of real families that deviate from the ‘standard’ or ‘normal’ were expressed in illustrations, reflecting actual reality and changed family discourse.

Third, with regard to gender roles, it was confirmed that the ‘early functionalist family discourse’ has recently changed into a ‘gender equality discourse’. This change can be found in the expression of illustrations related to the family care work of family members such as grandfather, grandmother, father, mother, older sister, older brother in ‘supporting a living’, ‘housework’, and ‘custodial care’.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
초등학교 교과서를 통해 본 가족담론의 변화 = Changes in family discussion through elementary school textbooks : focusing on social studies textbooks for 1st and 2nd graders and integrated textbooks : 1-2학년 사회과 교과서 및 통합교과서를 중심으로 박미선, 신항수 p. 5-39

게이 남성 관계·돌봄 실천의 조건 = Preconditions for gay men's relationship and caregiving practices : the light and shadow of the first generation (heterosexual) unmarried gay community : 첫 세대 비(이성애)혼 게이커뮤니티의 명암 김대현, 이유나 p. 41-78

퀴어생존의 생태계를 구축하는 실천으로서의 돌봄 = Caring as a practice that builds relationships of interdependence of queer survival : 게이 남성을 중심으로 김순남, 나영정 p. 79-114

자기조직화 전략으로서 ‘커뮤니티 오거나이징’ = The “community organizing” as a strategy for self-organizing : the background and significance of Alinsky’s idea on community organizing : 알린스키의 커뮤니티 오거나이징 구상의 출현 배경과 의미 최대희 p. 115-144

초개인화시대, 인문커뮤니티역량지도사 양성방안 연구 = A study on training methods for competency coaches of humanity-community in the hyper-individual era 류도향 p. 145-166

<진정사효선쌍미>의 서사 분석과 효선 재해석 = The analysis of narrative and reinterpretation of filial piety and good deed in “Jinjeongsa Hyoseon Ssangmi” 정천구 p. 167-192

<부여노정기>에 나타난 연안 이씨의 다층적 공간 인식과 여행 인식 = Multilayered spatial perception and travel perception of Yeonan Lee in <Buyeonojeonggi> 김동연 p. 193-214

玉川 趙德鄰의 親族 관련 祭文에 나타난 애도방식과 의미 = The way and meaning of mourning in Cho Deok-rin's Kinship-related Jemun(祭文) 최은주 p. 215-238

유의(儒醫) 석봉(石峰) 김병태(金抦泰) 가문의 대택(大宅) 경영 = Confucian doctor(儒醫) Seokbong(石峰) Kim, Byung-tae(金抦泰) family’s management of head house(大宅) 김종수 p. 239-268

레비나스에게 가족의 의미 = The meaning of family for Levinas : an interpretation of Totality and Infinity, part 4, C “fecundity” and D “subjectivity in eros” : 『전체성과 무한』 4부 C “번식성” 및 D “에로스 속의 주체성”에 대한 한 가지 해석 김동규 p. 269-291

직장여성의 ‘일과 가족의 균형’ 인식에 대한 영향요인 = Influencing factors on women’s perception of ‘work-family balance’ in the workplace : comparison between government and private employees : 공무원과 회사원의 비교 우양호 p. 293-320

반응 중심 문학교육 방법을 활용한 고전시가 감상 교육 방안 = The educational plan for appreciating classical poetry using response-based literary education methods : targeting marriage immigrants in the Jeju area : 제주지역 결혼 이민자를 대상으로 윤선숙, 조유영 p. 321-348

노인 돌봄의 특징과 현실, 정책의 전환 = A special features and reality of elderly caring, policy shift : for digital care model at local area : 지역공동체 디지털 돌봄을 위하여 정숙경 p. 349-366