권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 논문은 논산시 연산문화창고 시설 기반 문화예술교육사 현장 역량 강화 지원사업으로 자체 개발한 가족 참여형 통합예술교육‘꼬물꼬물 가족 놀이터’프로그램 사례 연구이다. 이번 프로그램의 학습 목표는 하워드 가드너 8가지 다중 지능 이론과 예술적 사고 습관 습득을 기반으로 프로그램 실효성과 활성화에 강조점을 두었다. 지역 문화 예술교육의 활성화를 위해 일반적인 단일 예술 과목 교육 프로그램과 달리, 다른 예술적 배경을 가진 세 명의 주 강사 중 통합예술교육 전문 강사인 한 명이 총괄 기획한 후 나머지 두 명과 진행한 2023년 9월 9일-11월 18일, 토요일 오전 10시부터 12시, 1~9차시, 6~7세 유아 10명과 보호자 10명으로 구성된 가족 참여형 통합예술교육 프로그램이다. 정량적 성과 회차별 92퍼센트 참여율과 정성적 성과 5점 만점에 평균 4.8점의 높은 참여자 강의 만족도 조사 결과로 증명된 이번 프로그램 학습 내용은 지역 사회의 통합예술교육 기회와 수업 질적 향상, 음악 전공 졸업생의 진로 탐색, 문화예술 교육에 대한 구체적인 아이디어를 얻을 수 있는 중요한 참고 자료가 될 것이다. 나아가 명화, 음악 감상을 통한 예술적 사고 습관, 과학, 역사, 수학, 발표력, 사회성, 자연 친화력, 자아 존중감, 창의력, 발표력, 심미안 등이 유아기 발달 과정에 미치는 긍정적인 영향을 확인할 수 있다.
This paper is a case study of the family-participatory integrated arts education program 'Family Playground' developed independently as a support project to strengthen the field capacity of culture and arts educators based on the facilities of Nonsan City's Yeonsan Culture Warehouse. The learning goal of this program was based on Howard Gardner's eight theories of multiple intelligences and acquiring artistic thinking habits, with an emphasis on program effectiveness and activation. In order to revitalize local culture and arts education, unlike general single arts subject education programs, out of the three main instructors with different artistic backgrounds, one of the three main instructors specializing in integrated arts education planned the program and conducted it with the other two on September 9, 2023. It is a family-participatory integrated arts education program consisting of 10 children aged 6 to 7 and 10 guardians, from Sunday to November 18, Saturday from 10:00 am to 12:00 pm, 1st to 9th sessions. Quantitative performance: 92% participation rate per session and qualitative performance: The content of this program, as evidenced by the lecture satisfaction survey results of high participants with an average of 4.8 points out of 5, provides opportunities for integrated arts education in the local community, improves class quality, and provides opportunities for music graduates. It will be an important reference material for obtaining specific ideas about career exploration and cultural arts education. Furthermore, the positive influence of artistic thinking habits through appreciation of famous paintings and music, science, history, mathematics, presentation skills, social skills, affinity for nature, self-esteem, creativity, presentation skills, and aesthetic sense can be confirmed on the early childhood development process.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내05
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.