권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
In the Chinese lexical system, words containing the character “心” (xin, meaning “heart”) occupy an important position, especially the “X-xin” psychological verbs, which vividly depict human psychological states, emotional changes, and inner activities. Based on the Beijing University Corpus, this study employs semantic, cognitive metaphor theory, and syntactic methods to conduct a systematic and in-depth analysis of “X-xin” psychological verbs. The research first categorizes these words into three main types: those describing inner emotions, emotional states, and subjective intentions. Through detailed semantic feature analysis, metaphorical cognitive exploration, and examination of syntactic functions, the study reveals the internal structure, semantic associations, underlying cognitive mechanisms, and rich cultural connotations of these words.
The study finds that “X-xin” psychological verbs not only reflect the central position of “heart” in traditional Chinese culture but also embody the unique way Chinese expresses complex emotions and psychological states. A deep understanding of the cognitive source and target domains of these psychological verbs can significantly enhance learners' vocabulary memory and comprehension, providing them with a new way of linguistic thinking.
Based on semantic features and cognitive metaphor analysis, this study further proposes teaching application strategies combining morpheme and context methods. It designs a series of teaching activities such as emotional intensity ranking, situational correspondence exercises, and role-playing, aiming to help learners, especially Korean students, better understand and use “X-xin” psychological verbs.
The innovation of this research lies in closely integrating theoretical analysis with teaching practice, not only deepening the linguistic understanding of “X-xin” psychological verbs but also providing practical teaching strategies for international Chinese teaching. This study not only helps to deepen the understanding of the Chinese lexical system but also provides theoretical guidance and practical references for teaching Chinese as a second language, contributing positively to the development of international Chinese education.
在汉语词汇体系中,含“心”字的词语占据了重要地位,尤其是“X心”类心理动词,它们生动地描绘了人的心理状态、情感变化及内心活动。本研究基于北京大学语料库,运用语义学、认知隐喻理论和句法学方法,对“X心”类心理动词进行了系统而深入的分析和探讨。研究首先对这类词语进行了详细分类,将其划分为描述内心情感、情感状态和主观意愿三大类。随后,通过详细的语义特征分析、隐喻认知探讨和句法功能考察,揭示了这些词语的内在结构、语义关联以及背后的认知机制和丰富的文化内涵。研究发现,“X心”类心理动词不仅反映了中国传统文化中“心”的核心地位,还体现了汉语在表达复杂情感和心理状态时的独特方式。对心理动词认知源域与目标域的深入理解能显著增强学习者的词汇记忆和理解能力,为他们提供了一种新的语言思维方式。基于语义特征与认知隐喻分析的基础上,本研究进一步提出了结合语素法与语境法的教学应用策略,设计了一系列的教学活动,如情感强度排序、情境对应练习、角色扮演等,旨在帮助学习者,特别是韩国学生,更好地理解和运用“X心”类心理动词。本研究的创新之处在于将理论分析与教学实践紧密结合,不仅深化了对“X心”类心理动词的语言学认识,还为国际中文教学提供了实用的教学策略。这项研究不仅有助于深化对汉语词汇系统的认识,也为汉语作为第二语言的教学实践提供了理论指导和实际参考,对推动国际中文教育的发展具有积极意义。기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
晩唐 李商隱과 北宋 西崑派 멀리서 읽기 | 박민정 | p. 1-23 |
|
|
몽골을 향한 남송 문인의 미묘한 시선 : 《蒙韃備錄》과 《黑韃事略》을 중심으로 | 이은진 | p. 25-46 |
|
|
만화 《紅樓夢》과 지평의 전환 | 김지선 | p. 47-71 |
|
|
근대 중국의 서구 탐색을 ‘보다’ : 薛福成의 『出使英法義比四國日記』 디지털문화지도 구축 방안 | 김화진 | p. 73-99 |
|
|
南国时期田汉戲剧的流浪意识探究 | 滕菲 | p. 101-127 |
|
|
비페이위(畢飛宇)의 《마사지사(推拿)》에 나타난 장애서사의 전유와 윤리적 전회 | 김봉연 | p. 129-155 |
|
|
‘걷기’를 통한 국토 상상의 체화 : 중국 여행 다큐멘터리 <기묘한 도시(奇妙之城)>를 중심으로 | 황정혜 | p. 157-178 |
|
|
중국 웹소설 ‘三生三世’ 시리즈에 나타난 還生과 轉世 연구 | 연소영 | p. 179-201 |
|
|
고대중국어 ‘則’과 ‘而’의 부사 용법 연구 | 조은정 | p. 203-222 |
|
|
현대 중국어 ‘N1+V/A+得+N2+VP’ 구문의 ‘N1’ 의미역 연구 | 이명월, 김영인 | p. 223-246 |
|
|
“X心”类心理动词的语义、句法特征与教学应用 | 金秀贞, 彭静 | p. 247-272 |
|
|
ChatGPT 중국어문학 국내 연구 동향과 중국어 말하기 수업 활용 배경 | 권아린 | p. 273-301 |
|
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내10
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.