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기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
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대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
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(연구 배경 및 목적) 전시 공간에서의 실감 미디어 도입은 관람객의 몰입 경험을 극대화하고 학습 효과를 높이며, 전시에 대한 만족도를 증대시킨다. 이 기술은 디지털 혁신을 촉진하며 전통적인 전시 방식을 넘어서는 새로운 예술 표현을 가능하게 한다. 전시 공간 디자이너는 관람객의 몰입 환경을 조성하여 전시의 목적을 효과적으로 달성할 수 있고 전시 공간은 단순한 정보 제공의 장소에서 참여와 상호작용이 이루어지는 공간으로 변모한다. 실감 미디어 기술의 발전으로 관람객의 요구가 다양해지고 있다. 디자이너는 이러한 변화에 맞춰 관람객의 니즈를 파악하고 몰입할 수 있는 공간을 설계해야 한다. 본 연구는 전시 공간에서 실감 미디어의 다양한 활용 방안과 현황을 분석하는 것을 목적으로 하여 전시 기획과 디자인에 있어 새로운 방향성을 제시하고자 한다. (연구방법) 첫째, 국내 학술지 논문 중 KCI에 등재된 논문으로 선정한다. 둘째, 연구의 대상은 전시 공간을 중심으로 하며 전시 공간에 포함되는 체험전시와 박물관까지를 범주로 한다. 셋째, ‘실감 미디어’와 ‘실감 콘텐츠’를 주요 키워드로 설정하고, 키워드를 포함하는 국내 학술 논문 중에서 전시와 박물관 연구에 직접적인 목적이 있는 논문들을 선별한다. 키워드 외의 다른 공간이나 실감 미디어 및 실감 콘텐츠 연구가 부족한 논문은 대상에서 제외한다. 이런 기준에 따라 49건의 적합한 논문을 선정한다. 넷째, 논문 분석은 연구 시기, 키워드 분석, 연구 대상, 연구 유형, 실감 콘텐츠 유형 분류 분석으로 진행하여 분석 결과를 종합한다. (결과) 2020년 이후 전시 공간과 박물관에서 실감 콘텐츠와 실감 미디어 분야의 연구가 증가했다. 이는 비대면 산업의 성장과 VR/AR 기술 관련 정부 정책의 영향으로 보인다. 사용자 경험과 몰입에 관한 연구가 주를 이루었으며, 전시 공간과 박물관이 연구 대상의 주된 장소로 나타났다. 연구 유형으로는 기본 연구가 대부분을 차지하며, 응용 연구와 프로젝트 연구의 활발한 진행이 필요하다는 점이 나타났다. 가상현실, 증강현실, 혼합현실 등의 기술적 유형과 개인장비 착용 형태의 서비스 유형의 연구가 높은 비중을 차지하고 있는 것을 알 수 있었다. (결론) 본 연구는 실감 기술의 발전이 가속화되고 실감 미디어 및 실감 콘텐츠 소비가 증가함에 따라, 이들의 역할과 중요성이 확대된 점에 주목하였다. 미디어 기술의 발전은 문화와 예술 분야에 큰 변화를 불러오고 있다. 특히 전시 공간은 실험적이고 새로운 기술을 받아들이는 맥락을 갖추고 있어 미래의 일상을 형성하는 데 중요한 역할을 한다. 최근에는 기술과 예술의 융합이 진행되며, 관련 기술과 기법의 발전으로 새로운 감각과 자극을 전달하는 다양한 방법이 등장하고 있다. 이러한 변화로 인해 실감 미디어와 콘텐츠의 역할과 중요성이 확대되고 있는 것이 나타났다.
(Background and Purpose) Immersive media in exhibition spaces boosts visitor engagement, enhances learning, and increases exhibit satisfaction. This technology drives digital innovation and enables new artistic expressions beyond traditional methods. Designers can meet exhibit objectives by creating immersive environments that transform spaces from mere information sites to centers of active participation. As immersive media technology advances, visitor demands diversify. Designers need to understand and meet these needs by creating engaging spaces. This study explores immersive media applications in exhibition spaces and suggests new directions for exhibition planning and design. (Method) First, select papers published in domestic academic journals indexed in KCI. Second, the research subjects will focus on exhibition spaces, including experiential exhibitions and museums within these spaces. Third, set 'immersive media' and 'immersive content' as the main keywords, and select domestic academic papers that directly focus on exhibitions and museum research among those containing these keywords. Papers that focus on spaces other than exhibition spaces and museums, or that lack research on immersive media and immersive content, will be excluded from the analysis. Based on these criteria, a total of 49 suitable papers will be selected. Fourth, the analysis of the papers will be conducted by examining the research periods, keyword analysis, research subjects, research types, and classification of immersive content types, and then synthesizing the analysis results. (Results) Since 2020, research in the fields of immersive content and immersive media in exhibition spaces and museums has increased. This trend seems to be influenced by the growth of the contactless industry and government policies related to VR/AR technologies. Studies mainly focus on user experience and immersion, with exhibition spaces and museums being the primary research subjects. Most of the research consists of basic studies, indicating the need for more active applied research and project studies. It was observed that studies on technological types such as virtual reality, augmented reality, and mixed reality, as well as service types involving personal equipment, occupy a significant proportion. (Conclusions) This study notes the expanding role and importance of immersive media and content as the development of immersive technologies accelerates and their consumption increases. Advancements in media technology are bringing significant changes to the fields of culture and art. Exhibition spaces, in particular, are well-suited to embrace experimental and new technologies, playing a crucial role in shaping future daily life. Recently, the convergence of technology and art has been progressing, leading to the development of related technologies and techniques, and introducing various methods to convey new sensations and stimuli. These changes highlight the expanding role and importance of immersive media and content.*표시는 필수 입력사항입니다.
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