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(연구 배경 및 목적) 군 홍보 분야에서는 지속 적으로 외부의 공중과 관련 소식들을 모니터링하며 관계를 개선하는 것을 필요로 하여 메타버스의 활용을 통해 홍보 대상이 되는 공중을 대상으로 하는 공간적인 개념의 범위를 확장하여 소통하며 접근하고자 하는 방안을 모색하였다. 그뿐만 아니라, 인간의 존엄과 자유권이 실현되기 위한 전제조건이자 국민의 안전권과 국가의 보호 의무에 대한 연장선상의 알 권리로 군 홍보는 기존의 홍보 수단과 매체 및 국군 홍보 환경을 연구하였다. 이러한 군 홍보 분야에서 메타버스의 분류에 따라 활용되는 유형과 해당 되는 홍보 분야의 전략적인 분석 및 연구를 통해 본 연구에서는 메타버스를 구축하고 활용하는 연구에 대한 소기의 방향성을 제공하고자 한다. (연구 방법) 메타버스를 유형별로 분류하고 모병, 보훈, 복지, 정훈 분야의 국군 홍보 분야의 활동이 진행된 메타버스로 재분류하여 연구의 범위를 정하였다. 메타버스의 군 홍보 분야 활용 유형과 각각의 모병, 보훈, 복지, 정훈 분야의 활동이 진행되는 사례를 선정하여 해당 메타버스와 PC와 Mobile이 연계된 웹 소셜 환경을 이용한 홍보 전략을 포함하여 사례 분석하였다. (결과) 메타버스의 분류에 따른 군 홍보 분야의 활용 유형과 전략을 분석하였다. 결과는 거울 세계 메타버스는 모병 분야에서 활용되었으며 커뮤니티 사이트를 활용하여 홍보 대상에 관심과 충성도가 높은 커뮤니티 사이트의 구전 효과를 이용하는 전략을 보였다. 가상 세계 메타버스는 보훈 분야에서 활용되었으며 홍보 목적과 의도에 맞는 뉴스와 인터넷 뉴스 지면 지분을 활용하는 전략을 나타내었다. 증강 현실 메타버스는 복지 분야에서 활용되었으며 적극적인 정보 탐색과 사용자를 위한 홍보 대상 행동 동선을 제공하는 VR 체험, 뉴스와 시청각 홍보 자료 시청과 같이 관심 이용자들의 보조적인 정보 이해를 돕는 목적의 시청각 자료 사용하는 전략을 차용하였다. 라이프 로깅 메타버스는 정훈 교육 분야에서 활용되었으며 다수의 이용자 그룹 참여를 도입하여 사전에 체험하고 이용 후 사용자 그룹의 체감적인 인상 부여하는 형태의 전략을 사용하였다. (결론) 홍보하고자 하는 내용과 함께 동시성, 실재감, 연속성, 상호운용성과 같은 메타버스의 특징을 담고 있는 경험이 함께 전달되며, 웹 소셜 기반의 홍보 환경을 기능으로 일방적인 공보 기능에서 활용보다 긍정적으로 상호작용하는 쌍방향 소통을 제공하는 것에 효과적이었다.

(Background and Purpose) In the field of military public relations, it is necessary to continuously monitor related news with the external public and improve relationships, so through sought ways to communicate and access the public through the metaverse, which utilizes the expansion of the concept of space perceived through individuals' diverse experiential perceptions. In addition, as a prerequisite for the realization of human dignity, the right to freedom, and the right to know as an extension of the people's right to safety and the state's protection obligation, the existing publicity methods, media, and the publicity environment for the armed forces were studied. In this field of military public relations, through strategic analysis and research on the types used according to the classification of the metaverse and the corresponding public relations field, this study seeks to provide the desired direction for research on building and utilizing the metaverse. (Method) The scope of the study was determined by classifying the metaverse by type and reclassifying it into the activities of military recruitment, veterans affairs, welfare, and military education in the field of public relations for the armed forces. Cases were analyzed including the type of use of metaverse in the military public relations field according to classification, the content of activities in the field of public relations, and promotional strategies using the web social environment linked to the metaverse and PC and mobile. (Results) The types and strategies of use in the field of military public relations according to the classification of the metaverse were analyzed. As a result, the mirror world metaverse was utilized in the field of military recruitment. By using community sites, a strategy was shown to utilize the word-of-mouth effect of community sites with high interest and loyalty to the promotional target. The virtual world metaverse was used in the field of veterans affairs and represented strategic publicity using news and internet news space that fit the promotional purpose and intention. Augmented reality metaverse is used in the welfare field and is part of promotional activities to help interested users understand additional information, such as VR experiences that provide a route to users actively seeking additional information, watching news, and watching audio-visual promotional materials. Lifelogging metaverse used a strategy of experimenting in advance by providing flexibility in the educational field and providing user experience before use. (Conclusions) An experience that embodies the characteristics of the metaverse, such as simultaneity, presence, continuity, and interoperability, is delivered along with the content to be promoted, and the function of the web social-based public relations environment was effective in providing two-way communication with positive interaction rather than one-sided public information.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
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텍스트의 감정 분석 기반 조형 시각화 방법 연구 = A study on visualization methods for form based on text sentiment analysis : focusing on VAD emotion dimensions and design lexicon : VAD 감정 차원과 조형 언어 사전을 중심으로 황정석, 조택연 p. 11-24

온라인 VR 스토어 이용자의 체험요소 연구 = A study on the experiential elements of online virtual reality store users : focusing on experiential marketing theory : 체험마케팅 이론을 중심으로 압둘라예바 루자헌, 김영채, 이진국 p. 25-34

지방 육아지원시설의 복합 활용을 위한 기획 설계 제안 = A planning and design proposal for combined use of local childcare support facilities : focused on the Dagachi Kiwoom Center in Namhae-gun : 남해군 다가치 키움센터를 중심으로 김동규 p. 35-49

중국 농촌 혼례 의식 공간 디자인 전략 연구 = Research on the design strategy of wedding ceremony space in rural China : taking the change of wedding ceremony space environment in Shamei Village, Hainan as an example : 사미촌(沙美村) 혼례 의식 환경의 변화를 중심으로 황방연, 이선정 p. 51-64

통합 모델 시뮬레이션을 적용한 전시공간의 서비스와 자원배분의 기술적 방법 연구 = A study on technical methods for service and resource allocation in exhibition spaces using integrated simulation 김석태 p. 65-75

역사문화 가로 활성화를 위한 주민참여도에 관한 연구 = A study on the participation of residents for the revitalization of history and culture neighborhoods 류충, 이정교 p. 77-90

생성형 인공지능(AI)을 이용한 조경 공간의 디자인 시각화 작업 활용 가능성에 관한 분석과 제안 = Analysis and suggestions on feasibility of using artificial intelligence image generator for design visualiation of landscape spaces 윤주영, 김유선 p. 91-103

공동체주택의 지속가능성 평가요소의 집단 간 가중치 비교 = Comparison of weights among groups of sustainability assessment factors for community housing 이명아, 이연숙 p. 105-115

들뢰즈 '사건학'에 기반한 기념관 공간 특성 연구 = A study of the characteristics of memorial spaces based on Deleuze's 'eventology' 풍운용, 윤성호 p. 117-129

지속가능한 전시 디자인 가이드라인 비교연구 = A comparative study of sustainable exhibition design guidelines : focus on guidelines from overseas museums : 해외 박물관의 가이드라인을 중심으로 안주미, 최익서 p. 131-141

버스정류장의 유니버설 디자인 적용 현황에 관한 연구 = Application of universal design in bus stops : comparing cases of Korea and China : 한·중 버스정류장 사례를 중심으로 왕염령, 김민경 p. 143-155

대학 기숙사의 공간디자인 방향성에 관한 연구 = A study on the direction of spatial design in university dormitories : focused on Korean and Chinese universities : 한, 중 대학 중심으로 왕우청, 김연정 p. 157-170

소통을 활성화시키는 오피스의 공간구조 요소 도출을 위한 분석 틀 정립에 관한 연구 = A study on the establishment of an analysis framework for deriving spatial structure elements of an office that activates communication 이재영, 이재영 p. 171-183

브랜드스케이핑 전략을 통한 브랜드의 아티피케이션 연구 = Brand artification through brandscaping strategy : focusing on the iiCombined brand flagship store : 아이아이컴바인드 브랜드 플래그십 스토어를 중심으로 한희석 p. 185-198

커뮤니티 공간의 서비스스케이프가 장소애착 및 공동체의식에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the effect of community space servicescape on place attachment and sense of community : focusing on Chinese youth long-term rental apartment brands : 중국 청년 장기임대형 아파트 브랜드를 중심으로 장정, 김경숙 p. 199-211

전시 공간의 실감 미디어 연구 경향에 관한 분석 = An analysis of research trends on immersive media in exhibition spaces 최우승, 김지현, 김주연 p. 213-221

메타버스의 군 홍보 분야 활용 유형 및 전략 분석 연구 = A study on metaverse utilization types and strategies in the field of military public relations : focusing on PC and mobile : PC와 Mobile 기반을 중심으로 권민, 한정엽 p. 223-233

DEMATEL-TAISM을 이론한 고령자 커뮤니티파크 치유적 요소 평가 분석 및 전략 연구 = Evaluation analysis and strategy research on healing factors of community parks for the elderly based on DEMATEL-TAISM 리홍하오, 이은영, 이돈일 p. 235-246

알파벳의 조형적 특징을 활용한 조명 디자인 작품연구 = A study on lighting design works using the formative characteristics of the alphabet 손동훈 p. 247-258

문화계층에 기반한 고령자의 기억 인지 자극을 위한 공간디자인 방향성 = Direction of spatial design for memory cognitive stimulation of the elderly based on cultural layer 오미현 p. 259-268

텍스트 마이닝에 의한 중국 농촌의 리버빌리티(Liveability) 개념 및 동향에 관한 연구 = A study on the concept and trends of liveability in rural china by text mining 악흔동, 김주연, 이현성 p. 269-282

공간 아이덴티티 기반의 사이니지 시스템 및 픽토그램 디자인 연구 = Research on spatial identity-based signage system and pictogram design : focusing on the development of the signage system for the Seoul Museum of Art M.I : 서울시립미술관 M.I(Museum Identity)의 사이니지 시스템 개발을 중심으로 한희석 p. 283-295

문화취약계층을 위한 박물관 체험전시 환경의 유니버설디자인 연구 = A study on universal design of museum experience exhibition for culturally vulnerable groups : focused on the elderly and the disabled : 고령자와 장애인을 중심으로 진솔, 최익서 p. 297-310

지속가능성 관점에서 본 상하이 문화창의산업단지 특성 연구 = A study on the characteristics of Shanghai cultural and creative industry parks from the perspective of sustainability 쉬지아량, 윤지영 p. 311-325

VR 영화의 에이전시 지각 유형 및 특성 연구 = A study on the types and characteristics of agency perception in VR films : focusing on perceptual conditions : 지각 조건을 중심으로 백승범, 한정엽 p. 327-336

ChatGPT를 활용한 한국 근대 단편 소설의 실감 미디어 콘텐츠 공간 체험 디자인 요소 추출에 관한 연구 = A study on extracting design elements for immersive media content space experience of modern Korean short stories using ChatGPT : focused on emotion and sensory information analysis in Kim Yoo-Jung's ‘The White Rabbit’ : 김유정 ‘옥토끼’의 감정 및 감각 정보 분석을 중심으로 이유진 p. 337-350

국내 특화거리 활성화를 위한 가로환경 특성 연구 = A study on the characteristics of street environment for the revitalization of specialized streets in Korea : with a focus on domestic cases : 국내 사례를 중심으로 이애리, 이돈일 p. 351-365

아비투스 관점으로 본 이타미 준 건축의 공간표현특성 연구 = A study on the spatial expression characteristics of Itami Jun's architecture from the perspective of habitus 지슬현, 민경훈 p. 367-380

보행로 공유성 증진을 위한 퍼스널모빌리티 주차장인식 연구 = A study on the recognition of personal mobility parking spaces for enhancing pedestrian pathway shared use 박한음, 이현성 p. 381-391

메를로 퐁티 공간 개념을 적용한 이대동대문병원 아카이벌 라운지의 치유적 디자인과 의미 = The therapeutic design and meaning of Ewha Dongdaemun Hospital Archival Lounge applying Merleau-Ponty’s sapce concept 강수연, 김예진, 강애란 p. 393-403

아파트단지내 필로티 공간의 범죄예방환경설계를 위한 연구 = A study on crime prevention through environmental design of pilot space within an apartment complex 배동식 p. 405-415

3d 조형 교육에서 생성형 AI 활용의 학습자 경험 연구 = A study on learner experiences with generative AI in 3D design education 황정석, 조택연 p. 417-429

도시 재생 프로젝트의 생태적 효과 만족도에 관한 연구 = A study on the ecological effect satisfaction of urban regeneration project 마등비, 이정교 p. 431-442

프로젝션 맵핑을 활용한 공간미디어아트 전시 연구 = A study on the exhibition of spatial media art using projection mapping : focusing on the Pai Chai Hakdang digital restoration exhibition ‘Hometown of the Eternal Heart; Pai Chai Hakdang’ : 배재학당 디지털 복원 전시 ‘영원한 마음의 고향; 배재학당’ 전을 중심으로 이태현 p. 443-452

CPTED 관점에서 본 공공 안전과 반려견의 상관성에 관한 연구 = A study on the relationship between public safety and companion dogs from a CPTED perspective 김세훈, 이현성 p. 453-464

사회문제해결 디자인의 정책 확산에 관한 연구 = A study on the dissemination of policies in social problem-solving design : focusing on Seoul Metropolitan Government's social problem-solving design policies : 서울시 사회문제해결 디자인 정책을 중심으로 권영재 p. 465-476

지역사회 공공서비스로써 사회적 처방 디자인의 뮤지엄 프로그램 개발 프로토콜 연구 = A study on development protocol of museum programs based on social prescribing design as public service for community 주하나, 김주연 p. 477-488

디지털 네이티브 세대를 위한 전시 디자인 연구 = A study on exhibition design for the digital native generation : focusing on the integration of Piaget's theory and digital technology : 피아제 이론과 디지털 기술의 융합을 중심으로 조나현, 이민희, 김주연 p. 489-500

노인의 인지능력 개선을 위한 공간의 디자인 방향성 제시 = Suggestions for the design direction of the space to improve the cognitive ability of the elderly 오미현 p. 501-511

메타버스 플랫폼을 활용한 공연의 메타버스 주요 속성 적용 연구 = Study on the application of key metaverse attributes in performances utilizing metaverse platforms : focus on theater and musicals : 연극, 뮤지컬을 중심으로 김민경, 정지윤 p. 513-524

보이드 공간에 의한 건축 입면 다양성에 관한 연구 = A study on architectural elevation diversity by void space : focusing on business facilities : 업무시설을 중심으로 공도영, 송석재, 김용성 p. 525-538

라이프스타일 브랜드의 옴니채널 전략에 따른 오프라인 공간 연구 = Offline space study according to lifestyle brand's omni-channel strategy : focusing on customer experience characteristics : 고객 경험 특성을 중심으로 한상미, 이정교 p. 539-548

유럽 비영리조직 프로젝트 거버넌스 구조에 관한 연구 = A study on project governance structures in European nonprofit organizations 이은영, 이현성, 김주연 p. 549-559

산림박물관의 리모델링에 관한 기초적 연구 = A basic study on the remodeling of the forest museum : an analysis of the visitor survey results : 국립산림박물관 관람객 대상 설문조사 분석을 중심으로 김영주, 김창준, 이슬기, 이현채, 진혜영 p. 561-572

4IR 시대의 시각적·물리적 기술을 활용한 효율적 공간디자인 프로세스에 관한 연구 = A study on the efficient space design process using visual and physical technology in the 4IR era : focusing on generative AI, 3D printing technology : 생성형 AI, 3D 프린팅 기술을 중심으로 신승수 p. 573-587

IPA 분석을 통한 공동체주택의 지속가능성 평가 연구 = Evaluation of sustainability of community housing through IPA analysis 이명아, 이연숙 p. 589-599