본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

(연구배경 및 목적) 본 연구는 4차 산업 혁명 시대(4IR) 기술이 공간디자인 분야에 미칠 영향을 예측하고, 그 기술을 활용한 일련의 디자인 매뉴얼을 제안하는 것에 목적이 있다. 특히 4IR 기술을 논할 때 가장 최근의 이슈였던 시각적 기술 2가지와 물리적 기술 1가지를 각각 선별하여 현재 공간디자인 분야에서 각각 어떻게 활용되고 있는지 동향을 조사하여 두 기술 간의 상호 시너지 효과를 모색하고자 했다. 이어서, 이러한 기술이 발현할 수 있는 디자인적 지속성과 진보의 가능성을 대입한 공간디자인 프로세스 개발을 최종적인 목표로 한다. (연구 방법) 연구의 방법은 시각적 기술로써 생성형 AI Midjourney(MJ)와 Generative Design(GD), 그리고 물리적 기술 3D Printing(3D.P)의 다양한 공간디자인 적용 사례를 살펴보고, 각 기술이 공간디자인 프로세스 내 초기 아이디어 대안 생성(MJ)과 3D 모델링 구조적 형상 다양화 생성(GD), 프로토타입에서 제작까지(3D.P)의 과정에서 디자이너의 조력 도구로 쓰일 경우의 기대 효과를 예측하는 방식으로 진행되었다. 또한, 선행된 여섯 가지 신기술과 디자인 프로세스가 중심이 된 관련 연구를 분석하고 프로세스 각각의 특장점을 벤치마킹하여 새로운 프로세스를 제안하고자 한다. (결과) 디자인 프로세스에서 시간, 비용, 재료, 인력 등을 감축하여 업무 효율성을 높이고, 디자이너에게 다양한 디자인 옵션을 제공하여 영감을 제공하고 지속 가능한 디자인에 일조한다. 연구의 과정은 먼저 이미지 생성형 AI(MJ)가 디자인 초기 단계에서 신속한 아이디어 생성과 다양한 시각적 변형을 통해 디자이너의 창의적 사고를 지원함을 많은 사례연구에서 확인하였다. 이어서 GD는 공간디자인 내 복잡한 구조적 문제 해결과 최적화된 설계 솔루션을 제공하여 실질적인 설계와 제작 과정에서의 효율성을 높임이 확인되었다. 마지막으로 3D 프린팅 기술은 이러한 디지털 설계를 물리적 형태로 구현함으로써, 빠른 프로토타이핑과 실제 적용, 실물 제작까지의 가능성을 보여주었다. (결론) 본 연구는 신기술을 활용한 공간디자인 프로세스가 전통적인 방식보다 더 큰 유연성과 효용성을 제공하며, 지속 가능한 디자인 구현에 중요한 역할을 할 수 있음을 보여준다. 특히, 신기술의 적용이 여러 자원의 절감 효과를 가져오고, 효율적 사용을 가능하게 하여 환경적인 지속 가능성에도 충분히 기여할 수 있음을 시사한다. 따라서 본 연구의 결과는 미래 공간디자인 분야에서 신기술을 효과적으로 활용하는 하나의 방법으로써 유의미한 참고 자료가 될 것으로 기대한다.

(Background and Purpose) The purpose of this study was to predict the impact of the 4th Industrial Revolution (4IR) technologies on the field of spatial design and propose a series of design manuals utilizing these technologies. In particular, this study selected two visual technologies and one physical technology, which have been the most recent issues when discussing 4IR technologies, and investigated the trends in how they are currently being utilized in the field of spatial design to explore the mutual synergy between them. The final goal of this study was to develop a spatial design process that reflects the potential for design continuity and the progress that these technologies can achieve. (Method) The research methodology aimed to examine various spatial design applications of the generative AI programs Midjourney (MJ) and Generative Design (GD) as visual technologies, and 3D printing (3D.P) as a physical technology. It then aimed to predict the expected effectiveness of each technology as a designer's assistant in the process of generating initial idea alternatives (MJ), 3D modeling structural shape diversification (GD), and prototype to production (3D.P) during spatial design. In addition, chapter 3 of this study analyzed six new technologies and related studies that focus on the design process and benchmarked the characteristics of each process to propose a new process. (Results) The proposed process will improve work efficiency by reducing time, cost, materials, and manpower in the design process and provide designers with a variety of design options to inspire and contribute to sustainable design. The research firstly confirmed that in many case studies, the image-generating AI (MJ) supports designers' creative thinking through rapid idea generation and multiple visual variations in the early stages of design. Next, GD has been shown to solve complex structural problems within spatial design and provide optimized design solutions, thus increasing the efficiency of the actual design and fabrication process. Finally, 3D printing technology has shown potential for rapid prototyping, practical applications, and even physical fabrication of these digital designs in physical form. (Conclusions) This study demonstrated that the spatial design process using new technologies offers greater flexibility and utility than traditional methods and can play an important role in the implementation of sustainable design. The results suggested that the application of new technologies can contribute to environmental sustainability by saving various resources and enabling their efficient use. Therefore, the study results serve as a valuable reference for future spatial designs to effectively utilize new technologies.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
텍스트의 감정 분석 기반 조형 시각화 방법 연구 = A study on visualization methods for form based on text sentiment analysis : focusing on VAD emotion dimensions and design lexicon : VAD 감정 차원과 조형 언어 사전을 중심으로 황정석, 조택연 p. 11-24

온라인 VR 스토어 이용자의 체험요소 연구 = A study on the experiential elements of online virtual reality store users : focusing on experiential marketing theory : 체험마케팅 이론을 중심으로 압둘라예바 루자헌, 김영채, 이진국 p. 25-34

지방 육아지원시설의 복합 활용을 위한 기획 설계 제안 = A planning and design proposal for combined use of local childcare support facilities : focused on the Dagachi Kiwoom Center in Namhae-gun : 남해군 다가치 키움센터를 중심으로 김동규 p. 35-49

중국 농촌 혼례 의식 공간 디자인 전략 연구 = Research on the design strategy of wedding ceremony space in rural China : taking the change of wedding ceremony space environment in Shamei Village, Hainan as an example : 사미촌(沙美村) 혼례 의식 환경의 변화를 중심으로 황방연, 이선정 p. 51-64

통합 모델 시뮬레이션을 적용한 전시공간의 서비스와 자원배분의 기술적 방법 연구 = A study on technical methods for service and resource allocation in exhibition spaces using integrated simulation 김석태 p. 65-75

역사문화 가로 활성화를 위한 주민참여도에 관한 연구 = A study on the participation of residents for the revitalization of history and culture neighborhoods 류충, 이정교 p. 77-90

생성형 인공지능(AI)을 이용한 조경 공간의 디자인 시각화 작업 활용 가능성에 관한 분석과 제안 = Analysis and suggestions on feasibility of using artificial intelligence image generator for design visualiation of landscape spaces 윤주영, 김유선 p. 91-103

공동체주택의 지속가능성 평가요소의 집단 간 가중치 비교 = Comparison of weights among groups of sustainability assessment factors for community housing 이명아, 이연숙 p. 105-115

들뢰즈 '사건학'에 기반한 기념관 공간 특성 연구 = A study of the characteristics of memorial spaces based on Deleuze's 'eventology' 풍운용, 윤성호 p. 117-129

지속가능한 전시 디자인 가이드라인 비교연구 = A comparative study of sustainable exhibition design guidelines : focus on guidelines from overseas museums : 해외 박물관의 가이드라인을 중심으로 안주미, 최익서 p. 131-141

버스정류장의 유니버설 디자인 적용 현황에 관한 연구 = Application of universal design in bus stops : comparing cases of Korea and China : 한·중 버스정류장 사례를 중심으로 왕염령, 김민경 p. 143-155

대학 기숙사의 공간디자인 방향성에 관한 연구 = A study on the direction of spatial design in university dormitories : focused on Korean and Chinese universities : 한, 중 대학 중심으로 왕우청, 김연정 p. 157-170

소통을 활성화시키는 오피스의 공간구조 요소 도출을 위한 분석 틀 정립에 관한 연구 = A study on the establishment of an analysis framework for deriving spatial structure elements of an office that activates communication 이재영, 이재영 p. 171-183

브랜드스케이핑 전략을 통한 브랜드의 아티피케이션 연구 = Brand artification through brandscaping strategy : focusing on the iiCombined brand flagship store : 아이아이컴바인드 브랜드 플래그십 스토어를 중심으로 한희석 p. 185-198

커뮤니티 공간의 서비스스케이프가 장소애착 및 공동체의식에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the effect of community space servicescape on place attachment and sense of community : focusing on Chinese youth long-term rental apartment brands : 중국 청년 장기임대형 아파트 브랜드를 중심으로 장정, 김경숙 p. 199-211

전시 공간의 실감 미디어 연구 경향에 관한 분석 = An analysis of research trends on immersive media in exhibition spaces 최우승, 김지현, 김주연 p. 213-221

메타버스의 군 홍보 분야 활용 유형 및 전략 분석 연구 = A study on metaverse utilization types and strategies in the field of military public relations : focusing on PC and mobile : PC와 Mobile 기반을 중심으로 권민, 한정엽 p. 223-233

DEMATEL-TAISM을 이론한 고령자 커뮤니티파크 치유적 요소 평가 분석 및 전략 연구 = Evaluation analysis and strategy research on healing factors of community parks for the elderly based on DEMATEL-TAISM 리홍하오, 이은영, 이돈일 p. 235-246

알파벳의 조형적 특징을 활용한 조명 디자인 작품연구 = A study on lighting design works using the formative characteristics of the alphabet 손동훈 p. 247-258

문화계층에 기반한 고령자의 기억 인지 자극을 위한 공간디자인 방향성 = Direction of spatial design for memory cognitive stimulation of the elderly based on cultural layer 오미현 p. 259-268

텍스트 마이닝에 의한 중국 농촌의 리버빌리티(Liveability) 개념 및 동향에 관한 연구 = A study on the concept and trends of liveability in rural china by text mining 악흔동, 김주연, 이현성 p. 269-282

공간 아이덴티티 기반의 사이니지 시스템 및 픽토그램 디자인 연구 = Research on spatial identity-based signage system and pictogram design : focusing on the development of the signage system for the Seoul Museum of Art M.I : 서울시립미술관 M.I(Museum Identity)의 사이니지 시스템 개발을 중심으로 한희석 p. 283-295

문화취약계층을 위한 박물관 체험전시 환경의 유니버설디자인 연구 = A study on universal design of museum experience exhibition for culturally vulnerable groups : focused on the elderly and the disabled : 고령자와 장애인을 중심으로 진솔, 최익서 p. 297-310

지속가능성 관점에서 본 상하이 문화창의산업단지 특성 연구 = A study on the characteristics of Shanghai cultural and creative industry parks from the perspective of sustainability 쉬지아량, 윤지영 p. 311-325

VR 영화의 에이전시 지각 유형 및 특성 연구 = A study on the types and characteristics of agency perception in VR films : focusing on perceptual conditions : 지각 조건을 중심으로 백승범, 한정엽 p. 327-336

ChatGPT를 활용한 한국 근대 단편 소설의 실감 미디어 콘텐츠 공간 체험 디자인 요소 추출에 관한 연구 = A study on extracting design elements for immersive media content space experience of modern Korean short stories using ChatGPT : focused on emotion and sensory information analysis in Kim Yoo-Jung's ‘The White Rabbit’ : 김유정 ‘옥토끼’의 감정 및 감각 정보 분석을 중심으로 이유진 p. 337-350

국내 특화거리 활성화를 위한 가로환경 특성 연구 = A study on the characteristics of street environment for the revitalization of specialized streets in Korea : with a focus on domestic cases : 국내 사례를 중심으로 이애리, 이돈일 p. 351-365

아비투스 관점으로 본 이타미 준 건축의 공간표현특성 연구 = A study on the spatial expression characteristics of Itami Jun's architecture from the perspective of habitus 지슬현, 민경훈 p. 367-380

보행로 공유성 증진을 위한 퍼스널모빌리티 주차장인식 연구 = A study on the recognition of personal mobility parking spaces for enhancing pedestrian pathway shared use 박한음, 이현성 p. 381-391

메를로 퐁티 공간 개념을 적용한 이대동대문병원 아카이벌 라운지의 치유적 디자인과 의미 = The therapeutic design and meaning of Ewha Dongdaemun Hospital Archival Lounge applying Merleau-Ponty’s sapce concept 강수연, 김예진, 강애란 p. 393-403

아파트단지내 필로티 공간의 범죄예방환경설계를 위한 연구 = A study on crime prevention through environmental design of pilot space within an apartment complex 배동식 p. 405-415

3d 조형 교육에서 생성형 AI 활용의 학습자 경험 연구 = A study on learner experiences with generative AI in 3D design education 황정석, 조택연 p. 417-429

도시 재생 프로젝트의 생태적 효과 만족도에 관한 연구 = A study on the ecological effect satisfaction of urban regeneration project 마등비, 이정교 p. 431-442

프로젝션 맵핑을 활용한 공간미디어아트 전시 연구 = A study on the exhibition of spatial media art using projection mapping : focusing on the Pai Chai Hakdang digital restoration exhibition ‘Hometown of the Eternal Heart; Pai Chai Hakdang’ : 배재학당 디지털 복원 전시 ‘영원한 마음의 고향; 배재학당’ 전을 중심으로 이태현 p. 443-452

CPTED 관점에서 본 공공 안전과 반려견의 상관성에 관한 연구 = A study on the relationship between public safety and companion dogs from a CPTED perspective 김세훈, 이현성 p. 453-464

사회문제해결 디자인의 정책 확산에 관한 연구 = A study on the dissemination of policies in social problem-solving design : focusing on Seoul Metropolitan Government's social problem-solving design policies : 서울시 사회문제해결 디자인 정책을 중심으로 권영재 p. 465-476

지역사회 공공서비스로써 사회적 처방 디자인의 뮤지엄 프로그램 개발 프로토콜 연구 = A study on development protocol of museum programs based on social prescribing design as public service for community 주하나, 김주연 p. 477-488

디지털 네이티브 세대를 위한 전시 디자인 연구 = A study on exhibition design for the digital native generation : focusing on the integration of Piaget's theory and digital technology : 피아제 이론과 디지털 기술의 융합을 중심으로 조나현, 이민희, 김주연 p. 489-500

노인의 인지능력 개선을 위한 공간의 디자인 방향성 제시 = Suggestions for the design direction of the space to improve the cognitive ability of the elderly 오미현 p. 501-511

메타버스 플랫폼을 활용한 공연의 메타버스 주요 속성 적용 연구 = Study on the application of key metaverse attributes in performances utilizing metaverse platforms : focus on theater and musicals : 연극, 뮤지컬을 중심으로 김민경, 정지윤 p. 513-524

보이드 공간에 의한 건축 입면 다양성에 관한 연구 = A study on architectural elevation diversity by void space : focusing on business facilities : 업무시설을 중심으로 공도영, 송석재, 김용성 p. 525-538

라이프스타일 브랜드의 옴니채널 전략에 따른 오프라인 공간 연구 = Offline space study according to lifestyle brand's omni-channel strategy : focusing on customer experience characteristics : 고객 경험 특성을 중심으로 한상미, 이정교 p. 539-548

유럽 비영리조직 프로젝트 거버넌스 구조에 관한 연구 = A study on project governance structures in European nonprofit organizations 이은영, 이현성, 김주연 p. 549-559

산림박물관의 리모델링에 관한 기초적 연구 = A basic study on the remodeling of the forest museum : an analysis of the visitor survey results : 국립산림박물관 관람객 대상 설문조사 분석을 중심으로 김영주, 김창준, 이슬기, 이현채, 진혜영 p. 561-572

4IR 시대의 시각적·물리적 기술을 활용한 효율적 공간디자인 프로세스에 관한 연구 = A study on the efficient space design process using visual and physical technology in the 4IR era : focusing on generative AI, 3D printing technology : 생성형 AI, 3D 프린팅 기술을 중심으로 신승수 p. 573-587

IPA 분석을 통한 공동체주택의 지속가능성 평가 연구 = Evaluation of sustainability of community housing through IPA analysis 이명아, 이연숙 p. 589-599