본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

한국에 도입될 당시 모더니즘은 한국의 시대적 상황에서 자연 발생한 것이 아니어서 한국의 모더니즘 시는 많은 자체 모순을 많이 포함하고 있다. 한국문단에서 모더니즘의 가진 또 다른 문제는 문학적 모더니즘이 일반적 모더니즘과 간혹 동일시되어 혼란을 야기한다는 점이다. 김기림, 김광균, 정지용 등이 선도적으로 모더니즘을 수용한 것으로 알려져 있지만 동시대의 다른 시인들에게도 일본을 통한 서구의 모더니즘의 영향이 없었다면 현대시 자체가 성립할 수 없었을 것이다. 기반을 갖추지 못한 채 이루어진 모더니즘의 수용은 한국 시에 그 영향을 드러내고 있다. 대체로 감정에 대한 태도, 이성과 합리성에 대한 이해와 반응, 그리고 인유를 비롯한 시어의 실험 등에서 서구의 예들과 다른 완성도를 보인다. 이 글에서는 먼저 개인적이고 감정적인 측면을 억제한 엘리엇의 모더니즘 시론은 정당화 될 수 있는가, 외국어나 고어를 많이 사용한 엘리엇의 시어는 그 효과에 있어 유치환의 한자 사용과 어떻게 비교되는가, 그리고 유치환의 주제의식에 시대적 상황에 대한 이해는 어떻게 반영되어있는가를 살펴본다. 시어 문제에서는 엘리엇을 대표하는 수사법 가운데 하나인 인유가 유치환에게는 어떤 한계를 노정하는 지도

논의한다.

The definitions of modernism in general revolves around reason-centeredness but literary modernism involves serious revolts against it. The latter was significantly transformed by many later opposing trends, mainly by Romanticism. The complexity of literary modernism was aggravated with T. S. Eliot being its central figure, who experimented with new literary techniques but, ironically enough, wanted to return to the ways and values of the past. This is a critical challenge against the basic tenet of modernism, breaking away from the past and concentrating on the present without restrictions from the past. Eliot’s showed how a poet can record his time with new literary devices including fragmented and non-logical arrangements, presentations of undefinable objects, and non-definite depictions of them; he also adopted techniques such as collage, juxtaposition, and internal monologues which also are meant to show new discoveries and new ways of thinking of his time. This discrepancy between techniques and themes in Eliot features his literature and requires an effort to integrate them on the part of his reader, amplifying the difficultly involved in understanding modernism. This writing is meant to review T. S. Eliot’s modernism in comparison with the poetry of Yu Chihwan, one of Eliot’s Korean contemporaries with focus on treatments of emotion and personality, poetic dictions, and themes, the last of which will be viewed from how keenly aware they were of given historical settings.