권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 연구에서는 일반아동과 읽기부진 아동의 수학 문장제 및 수학 어휘력 수행도를 비교함으로써 초등 읽기부진 아동의 수학 문장제 수행능력 예측 요인을 확인하고자 하였다. 이를 위해 수학문장제 및 수학 어휘력과 관련된 검사지를 제작하여 타당도와 난이도를 검토한 후, 초등학교 4, 5, 6학년에 재학중인 읽기부진 아동 60명, 일반아동 60명 총 120명을 대상으로 검사를 실시하였다. 분석 결과, 읽기부진 아동의 수학 문장제 및 수학 어휘력 과제 수행도는 일반아동 보다 낮은 것으로 나타났다. 수학 문장제 수행력에 영향을 미치는 예측 변인으로는 연산기호, 수학 단위, 답 쓰기, 구문 이해, 식 쓰기 등의 5개의 요인이 도출되었다. 수학 문장제 검사 문항의 오반응 유형과 오류율을 분석한 결과, 일반아동과 읽기부진 아동 모두 식 쓰기와 답 쓰기에서 높은 오류율을 보였다. 이는 읽기부진 아동을 대상으로 구문 이해 능력 및 수학 어휘 등 언어적 요인에 대한 중점적인 지도가 필요함을 시사하는 바이다. 이를 토대로 수학 문장제와 관련된 언어적 이해를 돕는 프로그램 개발이 필요할 것으로 보인다.
In this study, we aimed to identify predictive factors for the performance of mathematical word problems among elementary students with reading difficulties by comparing their performance with that of general students. We developed and validated test items related to mathematical word problems and mathematical vocabulary, and administered these tests to a total of 120 students: 60 students with reading difficulties and 60 general students, all in the 4th, 5th, and 6th grades of elementary school. The analysis revealed that students with reading difficulties scored lower on both mathematical word problems and mathematical vocabulary tasks compared to general students. The predictive factors influencing performance on mathematical word problems were identified as the use of operation signs, understanding of mathematical units, writing answers, understanding syntax, and writing equations. The analysis of incorrect responses and error rates showed that both general and reading-challenged students exhibited high error rates in writing equations and answers. This suggests the need for targeted instruction focusing on language-related factors, such as syntax comprehension and mathematical vocabulary, for students with reading difficulties. It is recommended to develop programs that support language understanding related to mathematical word problems.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
경계선 지능 성인 선별 체크리스트의 측정학적 적합성 탐색 = The psychometric adequacy of adults with borderline intellectual functioning screening checklist | 김동일, 장세영, 김희은, 조은정, 김현주, 전영선 | p. 1-22 | ||
가상조작물과 시간제한 활동을 활용한 교수가 경계선급 지적기능성 학생의 연산 유창성에 미치는 효과 = The effect of virtual manipulatives with timed activities on computational fluency for students with borderline intellectual functioning | 김수정, 이은주, 김영태 | p. 23-47 | ||
초등학교 저학년 발달성 난독증 자녀를 둔 어머니의 경험 연구 = The experience of mothers of primary school children with developmental dyslexia : a photovoice study : 포토보이스를 활용하여 | 이상은, 편지애, 양연희, 최나야 | p. 49-76 | ||
초등 읽기부진 아동의 수학 문장제 수행능력 예측 요인 분석 = Analysis of predictive factors for the mathematical word problem solving performance of elementary students with reading difficulties | 전지혜, 김영태 | p. 77-110 |
|
|
국내 특수교육 메타분석 연구에서의 출판편향 = Publication bias in special education meta-analyses in Korea | 이아현 | p. 111-132 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내11
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.