본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구의 목적은 고등학생의 ICT 리터러시 영향 요인을 개인 수준과 학교 수준으로 나누어 살펴보고, 개인 요인의 영향이 학교 특성에 따라 어떻게 다르게 나타나는지 수준 간 상호작용을 확인하는 것이다. 이를 위해 고등학생 ICT 리터러시에 영향을 미치는 요인을 다층모형을 통해 개인 수준과 및 학교 수준에서 살펴보았다. 경기학교교육실태조사 2022년도 조사의 학교별 응답 학생 수가 20명 이상인 53개 고등학교의 고등학생 1,715명의 응답 자료를 활용해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생 ICT 리터러시에 영향을 미치는 개인 요인은 성별, 성적, 가정 내 ICT 환경이며 부모의 학력과 소득은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 고등학생 ICT 리터러시에 영향을 미치는 학교 요인은 교사의 디지털 리터러시 관련 수업 활동으로 나타났고 학교 요인 중 지역 규모, 학교 규모, 교수연수 시간, 교사의 정보화 관련 기자재 만족도는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 개인 및 학교 수준 간 상호작용 검증 결과 가정 내 ICT 환경이 조성되지 않은 가정의 고등학생에게서 학교 교육의 효과가 더 큰 것으로 나타났다. 본 연구는 고등학생의 ICT 리터러시를 이해하고 고등학생을 위한 교육 및 정책적 개입에 유용한 기초 자료를 제공하며, 학교에서의 ICT 리터러시 교육 및 인프라 지원 정책의 필요성 등을 입증했다는 점에서 의의가 있다.

This study aims to examine the factors that affect high school students’ ICT literacy at both the individual and school levels, and to explore how the impact of individual factors interacts with school factors. Multilevel models were estimated using an analytical sample of 1,715 high school students from 53 high schools each with 20 or more respondents, based on the 2022 Gyeonggi School Education Survey. This study highlights three key aspects. First, the individual factors affecting high school students’ ICT literacy were identified as gender, academic performance, and the ICT environment at home, while parents’ education and income were not significant factors. Second, the school factor affecting high school students’ ICT literacy were identified as teachers’ activities related to digital literacy education. Among the school factors, the size of the region, the size of the school, the hours of teacher training, and teachers’ satisfaction with ICT equipment were not significant. Third, the interaction analysis between individual and school levels showed that the effect of school education was greater for high school students from households with a poor ICT environment at home. This study is significant in that it understands high school students’ ICT literacy, demonstrates the need to provide basic data useful for educational policy interventions for high school students, and the need for ICT literacy education and policy in schools.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
수도권 대중교통 정기권 도입 방향에 관한 연구 = A study on the introduction of public transportation passes in the metropolitan area 김서정, 유정훈 p. 1-23

국내 해수면 도선 항로의 효율성 분석 = Efficiency evaluation of domestic sea level ferry routes in Korea : compared to coastal passenger routes : 연안여객 항로와 비교하여 장철호 p. 25-44

청년세대의 결혼과 출산 인식에 대한 시민성 관점의 접근 = Does active citizenship affect young people’s perceptions of marriage and childbirth? 임소현, 최영준 p. 45-75

고령장애인의 경제적 요인이 사회참여에 미치는 영향 = Economic factor effects on social participation of elderly people with disabilities : focusing on mediating effects of self-efficacy : 자기효능감의 매개효과 검증 김자영 p. 77-98

광역자치단체 「장기요양요원 처우 개선 및 지위 향상 조례」 비교 연구 = A comparative study on the “ordinance on improving the treatment and status of long-term care workers” across metropolitan governments 김성준, 민기채 p. 99-123

(A) thematic analysis of university students’ community involvement and revisit to the concept of local community = 대학생의 지역사회 관여에 대한 주제분석과 지역사회 개념의 재해석 Kim Ji-su, Yang Gi-yong p. 125-155

경관계획 중점경관관리구역 특성 변화 분석 = Analysis of changes in characteristics of intensive landscape management zones in landscape planning : focusing on Gyeonggi-do : 경기도를 중심으로 유승연, 이창수 p. 157-182

느린학습자(경계선지능인 학습자) 특성을 지닌 경기도 S대학교 신입생의 학교적응을 위한 학습 역량 및 정신건강 검사 도구 활용 방안 = Measures to utilize learning competency and mental health test tools for school adaptation of freshmen at S university in Gyeonggi-do who are slow learners (borderline intelligent functioning) 이세형 p. 183-209

고등학생의 ICT리터러시 영향요인과 학교 교육의 역할 = Factors influencing high school students’ ICT literacy and the role of school education : a multilevel model analysis using data from the Gyeonggi School Education Survey : 경기학교교육실태조사 자료를 활용한 다층모형 분석 김지민, 이진이, 홍민지 p. 211-236